مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: فرسایش خاک در واقع بستر اصلی حیات طبیعت را دچار مشکل و چالش کرده، با تغییرات اقلیمی و پدیده گرمایش زمین تشکیل شده و در خراسان جنوبی با وجود بادهای ۱۲۰ روزه و حدود ۱۹ سال خشکسالی در بخش فرسایش بادی و آبی با آن مواجه هستیم.

علیرضا نصرآبادی  با بیان اینکه در حال حاضر از معضل‌های اساسی که بشر در جهان با آن روبرو است تغییر اقلیم و تخریب سرزمین و کمبود آب است، افزود: تخریب سرزمین باعث افزایش مهاجرت و معضلات ناشی از آن می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه یک چهارم وسعت دنیا را بیابان تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: جایگاه ایران نیز در این شرایط، حساس است و پنج میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی بیابانی است.

نصرآبادی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی دومین استان بیابانی کشور است، افزود: بادهای ۱۲۰ روزه سیستان به سبب تغییرات اقلیم تبدیل به بادهای ۱۸۰ روزه شده است.

وی با بیان اینکه آفات گیاهی از دیگر عوامل مؤثر در بیابان‌زایی است، تصریح کرد: در خصوص استقرار انرژی‌های نو تا حد امکان در استان زمین واگذار شده چرا که در راستای اهداف سازمان منابع طبیعی است و در این راستا تسهیلاتی داده شده است.

نصرآبادی اظهار کرد: یکی از پدیده‌های اصلی که کشورهای توسعه یافته و همچنین غیر توسعه یافته از جمله کشور ما درگیر با آن پدیده هستند، موضوع فرسایش خاک یا تخریب سرزمین است.

وی افزود: این پدیده که در واقع بستر اصلی حیات طبیعت را دچار مشکل و چالش کرده، با تغییرات اقلیمی و پدیده گرمایش زمین تشکیل شده و در خراسان جنوبی با وجود بادهای ۱۲۰ روزه و حدود ۱۹ سال خشکسالی در بخش فرسایش بادی و آبی با آن مواجه هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: متوسط فرسایش خاک کشور حداقل بین ۱۴ تا ۱۶ تن در هکتار در سال است که این موضوع در استان خراسان جنوبی به حدود ۱۴ تن در هکتار در سال می‌رسد.

نصرآبادی با بیان اینکه در سطح فرسایش بادی، قالب بر ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار است، اظهار کرد: خراسان جنوبی، تحت پوشش فرسایش بادی قرار دارد و در حوزه‌های آبخیز این فرسایش شامل ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

وی یادآور شد: با توجه به ضعف پوشش گیاهی و توپوگرافی تند مناطق که در حوزه آبخیز در حال بررسی هستند و با پدیده‌های تغییر و بروز بارش‌های شدید با فرسایش آبی نیز به شدت مواجه هستیم.