رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سربیشه به عنوان قطب تولید گل محمدی در خراسان جنوبی شناخته می‌شود و رتبه اول سطح زیرکشت و تولید در استان را دارد.

، مهدی جعفری روز چهارشنبه در آیین شکرگزاری برداشت گل محمدی در شهرستان سربیشه افزود: چهارمین واحد فرآوری تولید گلاب در خراسان جنوبی راه‌اندازی می‌شود و با راه‌اندازی این واحد فرآوری، چرخه زنجیره ارزش گل محمدی در سربیشه تکمیل خواهد شد.

وی گفت: در حال حاضر خراسان جنوبی دارای سه واحد فرآوری گل محمدی در شهرستان‌های طبس، سرایان و قاینات است که بخشی از نیاز گلاب استان را تامین می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: واحد فرآوری تولید گلاب در شهرستان سربیشه با ظرفیت ۴۵۰ تن جذب گل محمدی و سرمایه‌گذاری حدود چهار میلیارد تومان احداث و بهره‌برداری می‌شود.

آغاز برداشت گل محمدی از ۱۷۵ هکتار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه نیز گفت: برداشت گل محمدی از سطح ۱۷۵ هکتار گلستان‌های گل محمدی بارور در این شهرستان آغاز شد و تا اوایل خرداد ادامه دارد.

محمدرضا زرگری افزود: ۱۵۰ بهره‌بردار در سطح شهرستان سربیشه در حوزه گل محمدی مشغول به فعالیت هستند.

وی گفت: به دلیل سازگاری این محصول با شرایط اقلیمی منطقه، کشاورزان طی دهه گذشته به کاشت این گل روی آورده‌اند و گل معطر محمدی سازگاری مناسبی با خشکسالی دارد.

بیش از ۴۵۰ تن گل محمدی تولید می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه سطح زیرکشت گل محمدی در این شهرستان را ۲۰۵ هکتار اعلام کرد و افزود: امسال بیش از ۴۵۰ تن گل محمدی‌ تر از گلستان‌های شهرستان برداشت می‌شود.

وی درآمد کشاورزان در این راستا را بیش از ۲۲ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در این شهرستان برداشت گل محمدی به واسطه تنوع اقلیمی از اواخر اسفند در بخش درح آغاز می‌شود و تا اوایل خرداد ادامه دارد.

زرگری درخصوص مزایای کشت گل محمدی اظهار داشت: گل محمدی به دلیل تحمل کم‌آبی یکی از مناسب‌ترین گونه‌های قابل کشت در این منطقه است، علاوه بر این به دلیل باردهی سریع، کاشت و نگهداری آسان باغ، نبود نیاز به حفاظت محصول روی درخت، می‌تواند درآمد بیشتری را برای کشاورزان به همراه داشته باشد.

وی افزود: این طلای معطر نسبت به سایر محصولات کشاورزی، درگیری کمتری با آفات دارد و می‌تواند به صورت خشک شده نیز مورد استفاده قرار گیرد یا از آن گلاب و اسانس استحصال شود.

چالش فرآوری

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه گفت: سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای احداث باغ‌های جدید پرداخت شده و زمینه پرداخت تسهیلات کم‌بهره در سال جاری برای توسعه کشت گل محمدی فراهم است.

وی یکی از چالش‌های پیش روی محصول گل محمدی را فرآوری آن ذکر کرد و گفت: در صورت تامین تسهیلات برای خریداری ماشین‌آلات تا قبل از شروع برداشت سال آینده با راه‌اندازی کارخانه گلاب‌گیری و اسانس‌گیری، زنجیره ارزش گل محمدی تکمیل خواهد شد.

امروز در جشن شکرگزاری برداشت گل محمدی مسوولان استانی و محلی در کنار کشاورزان مشغول برداشت گل محمدی شدند.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان سربیشه در ۶۷ کیلومتری شرق بیرجند است.