رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: بخش خصوصی و سربازان جبهه اقتصادی به‌عنوان مکمل نیروی انتظامی و ایجادکننده امنیت در سطوح مختلف نقش آفرین هستند.

 علیرضا خامه زر  در دیدار با فرمانده انتظامی خراسان جنوبی ضمن تشکر از خدمات نیروی انتظامی جهت برقراری امنیت کشور، اظهار کرد: سربازان جبهه اقتصادی می‌توانند نقش مکمل سربازان امنیت را داشته باشند.

وی با بیان اینکه هیئت رئیسه در واقع چارت رهبری اتاق بازرگانی هستند، افزود: در حال حاضر ۹ کمیسیون مشورتی و تخصصی ذیل اتاق بازرگانی بیرجند فعالیت دارند.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه صدور کارت بازرگانی، گواهی مبدا و تأیید اسناد تجاری از جمله وظایف اتاق بازرگانی است، گفت: اتاق بازرگانی بیرجند در ادوار گذشته حدود ۵۰۰ نفر عضو داشته که با جمع شدن بازارچه‌ها و موضوع تعهدات ارزی این تعداد ریزش داشته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۲۶۰ نفر عضو اتاق بازرگانی بیرجند هستند، عنوان کرد: متأسفانه امروزه فضای کسب و کار استان مساعد نیست.

خامه زر بیان کرد: عمده تجارت استان خراسان جنوبی با کشور افغانستان انجام می‌شود و خوشبختانه به عنوان استان مرزی در حوزه امنیت تجارت با کشور افغانستان بسیار عملکرد خوبی داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰۰ قلم کالا از ایران به افغانستان صادر می‌شود، افزود: سالانه بین ۲ تا ۳ میلیارد دلار صادرات از کشور ایران به افغانستان انجام می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه گاهی میزان صادرات به کشور افغانستان حدود دو برابر میزان صادرات به ۱۵ کشور در دنیا است، گفت: امروزه موضوع تعهدات ارزی یکی از چالش‌های بزرگ در حوزه تجارت خارجی است.

وی با اشاره به اینکه شعار بخش خصوصی این است که اگر نتوانست بالی برای توسعه کشور باشد حداقل باری بر روی دوش آن نباشد، عنوان کرد: در بخش خصوصی همواره تلاش خواهیم کرد نقش مکمل در حوزه برقراری امنیت را داشته باشیم.

شجاعی نسب، فرمانده انتظامی خراسان جنوبی در این دیدار اظهار کرد: موضوع امنیت موضوعی نسبی است و هیچگاه نمی‌توان گفت به صورت مطلق وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی از مشکلات موجود به دلیل ایجاد اختلافات در بخش‌های مختلف است، افزود: علی رغم اینکه خراسان جنوبی حدود ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد اما خوشبختانه امروز این استان یکی از استان‌های امن در کشور است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه بخش خصوصی با یک تصمیم درست اقتصادی در بخش سوخت می‌تواند امنیت این حوزه را تأمین کند، گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود ۴۷ نیروی امنیتی جان خود را جهت حفظ امنیت استان از دست داده اند.

وی با اشاره به اینکه ایجاد فضای امن برای سرمایه‌گذاری استان قطعاً در دستور کار نیروی انتظامی است، عنوان کرد: خوشبختانه در استان خراسان جنوبی جرایم خشن و سرقت‌های مسلحانه وجود ندارد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور