?سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی گفت: خط انتقال فرآورده‌های نفتی از رفسنجان کرمان، اتصال نهبندان به خط انتقال گاز دشتک سیستان و بلوچستان و تقویت خط ۱۱ سراسری انتقال گاز کشور از طرح‌های زیرساختی مهمی است که در حوزه تأمین انرژی پایدار استان پیگیری می‌کنیم.
علیرضا عباس‌زاده با بیان این مطلب در جلسه تشریح وضعیت گاز استان و صرفه‌جویی انرژی با جمعی از فعالان عرصه رسانه و فضای مجازی اظهار داشت: حمل فرآورده‌های نفتی با نفتکش‌ های جاده‌پیما مخاطراتی به همراه دارد و در یک سال گذشته و با مصوبه سفر نخست رئیس جمهور تلاش شده با اجرای خط انتقال فرآورده‌های نفتی به خراسان جنوبی از مبدا رفسنجان، ضمن کاهش هزینه‌های حمل، زمینه صادرات فرآورده به کشور های همجوار نیز تسهیل شود.
?وی افزود: سال گذشته تفاهم‌نامه خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی مسیر رفسنجان، بیرجند، تربت حیدریه، مشهد بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌ های نفتی ایران و بانک ملت با عنوان خط لوله تابش (تأمین انرژی بازار شرق) امضا شد که مصوبه شورای اقتصاد را نیز گرفت.
?معاون عمرانی استاندار با اشاره به اینکه خراسان جنوبی در انتهای خط گازرسانی کشور قرار دارد، توضیح داد: با اتصال نهبندان به خط انتقال گاز دشتک زابل علاوه بر تغذیه از شمال، استان از جنوب هم تغذیه می شود و اجرای این خط از نظر پدافندی و در شرایط بحرانی هم برای استان مهم است.
?عباس‌زاده ادامه داد: براساس نظر کارشناسان شرکت نفت، تقویت خط یازدهم سراسری انتقال گاز کشور هم می‌تواند در شرایط بحرانی و پدافندی به استان کمک کند که وزیر نفت قول پیگیری تقویت این خط و یا اجرای خط انتقال گاز از دشتک زاهدان را داده است.
?وی در بخش دیگری با اشاره به مصرف ۷۵ درصدی گاز کشور در بخش خانگی، تصریح کرد: باید با صرفه‌جویی در بخش خانگی، صنایع کشور را در راستای رونق تولید هرچه سریع‌تر وارد مدار کنیم.
به گفته وی؛ در حال حاضر شرکت فولاد قاین به دلیل قطعی گاز به روزانه دو میلیون لیتر سوخت نیاز دارد که تأمین آن کاری سخت و هزینه‌بر است.
?عباس‌ زاده گفت: از قطع گاز صنایع و اصناف، قطع گاز جایگاه‌ های سی.ان.جی، گلخانه‌ها و مرغداری‌ها، تعطیلی ادارات، کشیده شدن مدارس به فضای مجازی و برنامه شاد، لغو امتحانات و تعطیلی آموزش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، کاهش ساعات کاری اصناف، تعطیلی بخش‌های خصوصی همه و همه تدابیری در خراسان جنوبی بود برای این که گاز بخش خانگی قطع نشود.
?وی ادامه داد: در راستای مدیریت مصرف سوخت دو کمیته نظارت در استان تشکیل شده که هر جا استفاده غیرمجاز توسط اصناف و واحدهای تولیدی و یا حتی ادارات صورت گیرد، برخورد لازم انجام شود.
?معاون استاندار بیان کرد: ماندگاری سرما و دمای زیر صفر تا ۱۰ بهمن ماه در استان پیش‌بینی شده لذا حفظ شرایط پایدار شبکه گاز ضروری است.
?عباس‌زاده با بیان اینکه حتی مراکز بهداشتی و درمانی استان هم به سوخت جایگزین مجهز شده‌اند، افزود: در این مراکز با ادامه برودت هوا مشکلی از بابت قطعی گاز وجود ندارد.
?وی با اشاره به ذخیره‌سازی خوب نفت سفید و نفت گاز در خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر نفت سفید در روستاها و برخی نقاط شهری در حال توزیع است و هیچ نگرانی از بابت تأمین نفت سفید در استان وجود ندارد و به اندازه کافی ذخیره‌ سازی انجام شده است.
?عباس‌زاده افزود: درخواست ما از مردم این است که واقعاً در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند اما هرجا که قطعی گاز به دلیل افت شبکه رخ داد با هماهنگی با فرمانداران توزیع نفت سفید انجام می‌شود.
?وی به فراگیری سرما در سطح کشور و اینکه ۲۸ استان کشور درگیر سرما و برودت هوا هستند، اشاره و بیان کرد: استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی در انتهای خط انتقال گاز کشور قرار دارند که با افزایش مصرف گاز در سطح کشور این استان‌های انتهای خط با افت شدید گاز مواجه می‌شوند.
?عباس‌زاده عنوان کرد: در چند روز اخیر مدیریت خوب مردم، مصرف گاز استان را کاهش داد اما با این وجود همچنان نیازمند همراهی مردم در مدیریت مصرف هستیم چرا که از نظر افت فشار گاز وضعیت استان شکننده است.
?وی تأکید کرد: راه‌اندازی پویش‌های مختلف از جمله پویش “هر خانه یک اتاق گرم” نقش مؤثری در برانگیختن احساسات مردم در راستای مصرف بهینه انرژی دارد که باید در شهرستان‌ها ترویج شود.
?معاون استاندار به تلاش نیروهای امداد گاز در خدمات‌رسانی به مردم اشاره کرد و گفت: تیم‌های امدادی شرکت گاز در دمای منفی ۱۲ تا ۱۵ درجه اقدامات فنی را در راستای پایدارسازی شبکه گاز انجام می دهند تا فشار گاز در خطوط حفظ شود که این اقدام جهادی قابل تقدیر است.
?عباس‌زاده افزود: با تلاش جهادی تیم‌های عملیاتی شرکت گاز در برخی از استان‌های همجوار علیرغم بالا بودن فشار اما گاز قطع شده که در خراسان جنوبی به خاطر اقدامات فنی، قطع گاز به حداقل رسید.
?وی مؤثرترین کار برای مدیریت شرایط موجود را صرفه جویی در مصرف انرژی خواند و خاطرنشان کرد: به‌رغم برودت هوا در یک هفته اخیر اما مدیریت انرژی نسبت به بحران سردی هوا در سال۱۳۸۶ بسیار عالی و خوب بود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور