ملانوری با بیان این مطلب در کارگروه توسعه دولت الکترونیکی استان خاطرنشان کرد: در عصر ارتباطات بسیاری از خدمات دستگاه‌ های دولتی و بخش خصوصی مبتنی بر فناوری اطلاعات، مسائل ارتباطی و بخش دولت الکترونیک است.  استاندار خراسان جنوبی گفت: پوشش کامل ارتباطات در زمینه تلفن ثابت و همراه به خصوص در مناطق روستایی استان باید توسعه پیدا کند.

«حمید ملانوری» عصر یکشنبه در نشست کارگروه توسعه دولت الکترونیک استان خراسان جنوبی افزود: در بخش‌هایی که این ارتباط را نداریم باید شرکت مخابرات و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیری کنند تا این کار با سرعت پیش برود.

وی بیان کرد: این اقدام نیازمند امکانات و اعتبار است و باید با ساز و کارهایی که در استان ایجاد می‌کنیم، زمینه این اقدام زیرساختی فراهم شود.

استاندار خراسان جنوبی با گلایه از حضور نیافتن برخی اعضای کارگروه توسعه دولت الکترونیک گفت: موضوع دولت الکترونیک و حوزه ارتباطات بسیار مهم است و باید اعضای غایب علت حضور نیافتن خود را اعلام کنند.

وی تاکید کرد: مسوولان دستگاه‌های اجرایی ضمن اعلام دلیل شرکت نکردن در جلسه کارگروه توسعه دولت الکترونیک، شخصا در جلسات آتی کارگروه حضور یابند.

ملانوری افزود: بانک ملی خراسان جنوبی در زمینه خدمات الکترونیک رتبه سوم کشور را کسب کرده است که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی دوره فعلی جوامع را عصر ارتباطات نامید و گفت: خیلی از خدمات در حوزه دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی مرتبط با فناوری ارتباطات و دولت الکترونیک است که این موضوع باید در دستور کار جدی قرار گیرد و ما به عنوان دولت موظف هستم زیرساخت ارتباطات را فراهم کنیم.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی اظهار داشت: در شرایط الان دنیا یکی از بسترهای توسعه، حوزه ارتباطات است و کارگروه دولت الکترونیک در استان نیز باید یکی از کارگروه‌های فعال باشد تا تلاش شود زیرساخت‌های الکترونیک در استان به خوبی فراهم شود.

وی عنوان کرد: شرکت مخابرات به دلیل اینکه شرکت خصوصی در استان است ما نمی‌توانیم اعتبار به آن اختصاص دهیم اما در زمینه وصول مطالبات و هزینه آن می‌توانیم همراهی و کمک کنیم تا وصول بدهی این شرکت در زمینه توسعه ارتباطات در استان هزینه شود.

ملانوری گفت: درخصوص تلفن همراه و پوشش اینترنت که وظیفه اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات است باید پیگیری صورت گیرد و ما هم در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کمک می‌کنیم تا روند زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در استان توسعه یابد و در کنار این موضوع باید مطالبه جدی در سطح ملی انجام شود.

وی با تاکید بر فرهنگ‌سازی و آموزش برای توسعه مراکز خدماتی مبتنی بر فناوری اطاعات است اضافه کرد: آموزش و فرهنگ‌سازی توسعه مراکز مبتنی بر خدمات فناوری اطلاعات و افزایش سطح سواد رسانه‌ای در استان باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به توسعه ارتباطات و استفاده بیشتر دانش‌آموزان از فضای مجازی گفت: مدیریت فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی در دوران پساکرونا بسیار اهمیت دارد چرا که با غفلت در این زمینه با مشکلات جدی در آینده مواجه خواهیم شد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: توسعه فروشگاه‌های اینترنتی و تلفنی، ارائه خدمات بر بستر فناوری اطاعات در دستگاه‌های دولتی و خصوصی هرچه بیشتر توسعه یابد، دسترسی مردم را راحت‌تر و سلامت آنان را تضمین می‌کند و در نهایت هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

وی گفت: تشویق جوانان، افراد دانشگاهی و جویای شغل برای ورود به استارتاپ‌ها و مشاغل مرتبط با فناوری اطاعات ضروری است چرا که در این زمینه می‌توان مشاغلی با درآمد بهتر و هزینه کمتر ایجاد کرد.

ملانوری افزود: اینکه این کارگروه برای توسعه دولت الکترونیک در استان است باید جنبه‌های مختلف این توسعه را در نظر بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات در استان برای شرایط بحرانی و حوادث ضروری است گفت: امروز بحرانی به عنوان کرونا داریم اما گاهی حوادث طبیعی و غیر مترقبه‌ اتفاق می‌افتد که یکی از ابزارهای ضروری برای مدیریت بحران، توسعه ارتباطات است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات ضعف‌هایی که در استان وجود دارد را پیگیری و رفع کند تا در حوادث دچار مشکل نشویم.

وی افزود: ستاد توسعه خاوران را با هدف توسعه همه‌جانبه استان راه‌اندازی کردیم و ارتباطات یکی از موضوعات جدی است که باید به آن پرداخته شود.

ملانوری بیان کرد: افراد متقاضی سرمایه‌گذاری در استان یکی از موضوعاتی را که دنبال می‌کنند، حوزه ارتباطات قوی و گسترده است که باید این حوزه برای جذب سرمایه‌گذاران به حد مطلوب برسد.