استاندار خراسان جنوبی گفت: توسعه شمال شهر بیرجند در دستور کار قرار دارد و اجرای طرح‌ها سبب خواهد شد به میانگین شاخص‌های توسعه‌ای در این بخش از شهرستان برسیم.

محمدصادق معتمدیان عصر پنجشنبه در آیین افتتاح کتابخانه الهیه بیرجند افزود: برای توسعه شمال شهر بیرجند برنامه‌هایی طراحی و احصا شده است که با حضور پرقدرت دولت و حمایت دستگاه‌های خدمات رسان حاکمیتی تا پایان دولت اقدامات خوبی در این منطقه انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: احداث کتابخانه در یکی از محله‌های شمال شهر بیرجند که با تراکم جمعیت بالا از امکانات زیرساختی کمتری برخوردار است به بهره‌برداری رسید.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه توسعه شمال شهر بیرجند مورد توجه استان قرار دارد اظهار داشت: با تمرکز بر این منطقه خدمات شایسته‌ای به مردم این محلات ارائه خواهد شد.

جنوب شهر بیرجند نیاز به کتابخانه دارد

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی هم گفت: در حالیکه جنوب شهر بیرجند منطقه برخوردار محسوب می‌شود اما از نظر کتابخانه‌های عمومی وضعیت نامطلوبی دارد و باید کتابخانه احداث شود.

محمدرضا رضایی افزود: سه خیر کتابخانه ساز برای تامین چهار میلیارد تومان اعلام آمادگی کرده‌اند اما در جنوب شهر با مشکل کمبود زمین مواجه هستیم.

وی ادامه داد: بخش اعظمی از اراضی شهرستان در تملک بنیاد مستضعفان قرار دارد که با رایزنی از این سازمان می‌توان زمین مورد نیاز احداث کتابخانه در این منطقه از شهر را فراهم کرد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر ۹۵ درصد کتابخانه‌های شهر بیرجند در بخش کم‌برخوردار واقع شده است.

وی تصریح کرد: بهترین کتابخانه‌های استان در شمال شهر بیرجند فعال است و وضعیت مطلوب و مناسبی در حوزه کتابخانه‌ها در این منطقه داریم.

رضایی عنوان کرد: در پنج سال اخیر هر سال یک کتابخانه در استان افتتاح شده است که اگر از ابتدای انقلاب تاکنون این روند دنبال می‌شد اکنون ۴۱ کتابخانه در مرکز استان احداث می‌شد.

وی با بیان اینکه تمامی کتابخانه‌های ملکی عمومی استان بازسازی شده است یادآور شد: دهه فجر تا پایان سال جاری ۶ کتابخانه در شهرستان‌های طبس، زیرکوه، قاینات، فردوس و مرکز استان افتتاح می‌شود.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی در ارتباط با افتتاح کتابخانه الهیه بیرجند گفت: این کتابخانه با زیربنای ۲۸۰ مترمربع با اعتبار ۶۵۰ میلیون تومان در ۱۲ ماه احداث شده است.

وی با بیان اینکه ۴۵۰ میلیون تومان برای تجهیزات این کتابخانه هزینه شده است افزود: زیباسازی، منابع کتاب، تجهیزات داخل کتابخانه از جمله این اقدامات است.

رضایی با بیان اینکه این کتابخانه ۱۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد تصریح کرد: این منطقه محله کم برخوردار شهرستان بیرجند محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: سرانه فضای کتابخانه‌های مرکز استان تا پایان امسال از چهار به ۶ هزار مترمربع افزایش می‌یابد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی در خصوص نیم درصد سهم کتابخانه‌های عمومی استان از محل درآمد شهرداری‌ها گفت: شهرداری بیرجند در این زمینه به تعهدات خود عمل کرده است.

کتابخانه عمومی الهیه بیرجند با اعتبار ۱۱ میلیارد ریال با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل کتابخانه های عمومی استان به بهره‌برداری رسید.