معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی مبنای حرکت این سازمان را مردمی کردن تبلیغ عنوان کرد و گفت: سازمان تبلیغات اسلامی به دنبال سازماندهی لشکر مردمی تبلیغ است.

حجت الاسلام رضا عزت‌زمانی روز در نشست خبری در بیرجند افزود: بار فرهنگ جامعه، معرفی و تبلیغ دین بر دوش مردم است و تاکنون هم خودشان سینه به سینه حفظ و منتقل کردند.

وی گفت: دغدغه ما تشکیل نهضت تبلیغ بانوان است و معتقدیم هر بانویی در پیرامون خود موثر است و اگر برای تبلیغ قیام کند، قطعا تبلیغ او موثر خواهد بود.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی افزود: ما به راه‌اندازی سازمان تبلیغات اسلامی زنان و کودکان انقلاب اسلامی نیاز داریم و البته این موضوع را به‌صورت جدی در دل سازمان تبلیغات اسلامی دنبال خواهیم کرد.

وی گفت: همچنین ما رسانه را بعدی از ابعاد تبلیغ می‌دانیم و جایگاه رسانه در تبلیغ ما مشخص شده است لذا باید به بعد رسانه‌ای حرفی که می‌زنیم، توجه شود.

حجت الاسلام عزت‌زمانی افزود: همچنین فضای مجازی و هنر را بعدی از تبلیغ است و اینها نقش موثری در تبلیغ ما و ترویج موضوعات فرهنگی دارند بنابراین رسانه، فضای مجازی و هنر سه بازوی تبلیغی ما هستند و ساختارهای آن از قبل در سازمان شکل گرفته است.

وی گفت: در زمینه آسیب‌های اجتماعی هم نقش‌های مختلفی را سازمان تبلیغات اسلامی ایفا می‌کند و طرح‌های مختلفی را در دستور کار دارد که راه‌اندازی پایگاه‌های اجتماعی و فرهنگی را در این زمینه در دستور کار داریم و معتقدیم در محلات با حکمرانی مساجد می‌توان در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی فعالیت کرد و اگر این نظام حاکمیتی با همکاری فعالان فرهنگی و معتمدین دقیق شکل بگیرد، موفق خواهیم بود.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: بنیادی به عنوان بنیاد هدایت در سازمان درخصوص راهبری مساجد راه‌اندازی شده و پنج هزار مسجد الگو در روستاها و حاشیه شهرها را راهبری می‌کند.

وی گفت: یکی از مسائل پر دغدغه ما ساختارهای موازی و نبود یک نظام هماهنگ اجرا و طراحی در نظام فرهنگی است که کمسیون‌های مختلف در این زمینه توسط دستگاه‌های متولی شکل گرفته و امیدواریم در فرآیندی به سمت حل این مسئله برویم و تقسیم کار مناسبی بین دستگاه‌های مختلف فرهنگی شکل بگیرد.

حجت الاسلام عزت‌زمانی با اشاره به اینکه قبل از کرونا برنامه‌های فرهنگی مختلف از جمله گفتمان دینی و مشاورین مذهبی در مدارس انجام می‌شد عنوان کرد: در کشور ۲۰۰ مدرسه صدرا داریم که هزار و ۲۰۰ دانش‌آموخته داشته‌اند.

وی گفت: با بازگشایی مدارس برنامه‌های فرهنگی مختلفی را در مدارس دنبال خواهیم کرد.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی افزود: در مهرواره محله همدل و مهرواره اوج در زمینه میدان آوردن مساجد تاکنون ۲۸ هزار ائمه جمعه برای حل مسائل محلات خود لبیک گفته‌اند.

وی تصریح کرد: باید در ۱۴ هزار روستا و نقطه محروم کشور استقرار دائمی روحانی را داشته باشیم که به دلیل کمبود منابع مالی اکنون در پنج هزار نقطه روحانی مستقر داریم.

حجت الاسلام عزت‌زمانی با بیان اینکه هدف اصلی این سازمان استقرار روحانی دائم در مناطق کم‌برخوردار است گفت: حدود ۲ هزار نقطه و پایگاه حاشیه شهر داریم که ۲۰۰ نقطه حاد از نظر آسیب‌های اجتماعی است.

وی گفت: در خراسان جنوبی نیز ۵۰ نقطه و پایگاه حاشیه شهر داریم که باید در این مناطق روحانی مستقر کنیم.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: تا سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی ما استقرار ۲۰ هزار روحانی در روستاها، محلات، حاشیه شهرها و نقاط آسیب‌پذیر است و برخی نقاط شهری از لحاظ فرهنگی از برخی روستاهای دوردست ما عقب‌تر هستند.

وی به راه‌اندازی سامانه «شمع» شبکه مبلغان و عملیات‌های تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی اشاره کرد و گفت: کار این سامانه شناسایی کمبودها و ثبت اقدامات مبلغین است همچنین سامانه دعوت را ذیل این سامانه در راستای ثبت درخواست‌های مردم طراحی کردیم.

حجت الاسلام عزت‌زمانی از تدوین سند ملی مسجد خبر داد و گفت: در این سند هماهنگی خوبی بین دستگاه‌های متولی مسجد ایجاد خواهد شد تا اثرگذاری مسجد را نسبت به گذشته بیش از پیش داشته باشیم.

وی افزود: در حوزه قرآن، حرکت به سمت تقویت معارف و سبک زندگی قرآنی را در دستور کار داریم و اهل سنت را زبان گفت و گوی انقلاب اسلامی با جامعه اهل سنت خارج از کشور می‌دانیم.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: اگر نگاه فرهنگی به اهل سنت داشته باشیم، آنان می‌توانند حرف انقلاب اسلامی را خوب بفهمند و با یک میلیارد مسلمان خارج از کشور تعامل کنند و متولی انتقال معارف ناب انقلاب و اسلام به آنها هستند.

وی افزود: با توسعه ارتباطات، تقویت نخبگان و به میدان آوردن اهل سنت باید برای حل مشکلات کلان امت اسلامی تلاش کنیم.

حجت الاسلام عزت‌زمانی عنوان کرد: یک عرصه بسیار مهم رسانه تبلیغات محیطی است که این موضوع را در سازمان تبلیغات اسلامی جدی گرفتیم و محرم امسال در ۶۰ هزار نقطه کشور تبلیغات محیطی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه فرهنگ‌سازی جمعیت و خانواده هم تکالیف جدی دارد گفت: مسئله جمعیت و خانواده راهبرد کلیدی و اساسی محتوایی ما است چرا که خانواده سلول بنیادی یک اجتماع است و اگر ضربه بخورد، همه چیز را از دست خواهیم داد.

حجت الاسلام عزت‌زمانی افزود: معتقدیم اگر پیشرفتی در کشور باید رخ دهد، به دست مردم است و در مدیریت جدید سازمان معتقدیم تبلیغ که عرصه تبیین و معرفی اسلام ناب است باید به دست خود مردم رخ دهد.

وی تصریح کرد: در این زمینه هنر ما برداشتن موانع و ایجاد ظرفیت‌های مناسب برای نقش‌آفرینی مردم است.

وی با بیان اینکه اقامه عزاداری‌های امام حسین (ع) و سایر ائمه و معرفی فرهنگ عاشورا و اهل بیت به دست مردم انجام می‌شود گفت: هرجا که انحراف و کج‌روی در رسیدن به اهداف داشته‌ایم به دلیل دخالت‌های نابجا و بی‌مبنای دستگاه‌ها در عرصه‌های فرهنگ و هنر است و همیشه مردم در تمامی عرصه‌ها پیشگام بوده‌اند.

مدیرکل تبیلغات اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: در زمینه احداث خانه عالم، خراسان جنوبی از استان‌های پیش‌رو است و تاکنون در ۲۲۷ روستای استان خانه عالم احداث شده است.

حجت الاسلام احمد رضایی افزود: تعداد زیادی از روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار خراسان جنوبی از روحانی دائم برخوردار هستند.

وی با تاکید بر اینکه کارهای فرهنگی دیرتر به نتیجه می‌رسد ولی نتیجه‌بخش است گفت: امروز کانون نهضت پیشرفت بانوان در این سازمان راه‌اندازی می‌شود و برکات خوبی خواهد داشت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: اهتمام جدی ما به حوزه بانوان است و تشکل‌های مختلف بانوان در خراسان جنوبی در حال راه‌اندازی است.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی امروز در سفر به بیرجند با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی دیدار کرد و با حضور وی مراسم تکریم و معارفه معاونان سابق و جدید فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی نیز برگزار شد.