۱۷ هزار و ۶۴۰ نفر در خراسان جنوبی به بیماری دیابت مبتلا هستند.

مدیرگروه تخصصی بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از این تعداد ۶۰۳ نفر به دیابت نوع یک مبتلا هستند و برای کنترل قند خون باید انسولین تزریق کنند.
شایسته افزود: با توجه به پاندمی کووید ۱۹ پیشگیری از دیابت بیش از پیش اهمیت دارد و مبتلایان به دیابت در صورت ابتلا به بیماری کرونا بیشتر در معرض خطر عوارض شدید بیماری هستند.

وی در خصوص اقدامات پیشگیرانه در مقابل کووید ۱۹ به بیماران دیابتی شستن منظم دست‌ها، ضد عفونی کردن اشیا و سطوح، اجتناب از تماس با افراد دارای علائم بیماری تنفسی و ماندن در خانه را توصیه کرد.
مدیرگروه تخصصی بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزایش چاقی، کمی فعالیت بدنی و عوامل مساعدکننده ژنتیکی را از عوامل ابتلا به دیابت دانست و گفت: با حفظ وزن در حد مناسب، تحرک و فعالیت بدنی حداقل ۳۰ دقیقه به طور منظم با شدت متوسط، رژیم غذایی مناسب شامل ۵ -۳ وعده میوه و سبزیجات در روز و کاهش مصرف قند و چربی‌های اشباع و پرهیز از استعمال دخانیات می‌توان از ابتلا به دیابت جلوگیری کرد.
دیابت یک بیماری مزمن است که در اثر نارسایی پانکراس در تولید انسولین، یا عدم تاثیر انسولین بر ارگان‌های هدف ایجاد می‌شود.
در این بیماران میزان طبیعی قند خون که بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر است به بیش از ۱۲۶ میلی گرم در دسی لیتر می‌رسد.