استاندار خراسان جنوبی گفت: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از بهترین مراکز برای جهت‌دهی باورها، اندیشه و احساسات مردم بخصوص جوانان هستند.

 حمید ملانوری در نشست هم‌اندیشی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر و فعالان ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان افزود: این جهت‌دهی اندیشه‌ها باید با برنامه‌ریزی مناسب و بهره‌گیری از ظرافت کارهای هنری و فرهنگی انجام شود.

وی صحبت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری را با توجه به آمار قابل توجه کانون‌های مساجد در استان و کسب رتبه‌های برتر کشوری در آنها، مستلزم زمانی کافی عنوان کرد و گفت: می‌توان در قالب برنامه‌هایی، این فعالیت‌های چشمگیر را در معرض دید و شناخت مردم قرار داد تا آگاهی بیشتری از این فعالیت‌ها در جامعه به وجود آید.

استاندار خراسان جنوبی مساجد را بهترین و بزرگترین پایگاه‌های فرهنگی جامعه بشری خواند و اظهار داشت: مساجد در طول حیات خود دچار هیچ گونه تغییری در نوع کارکرد و رفتارشان نشده‌اند و همچنان جایگاه و قداست خود را حفظ کرده‌اند.

وی به تاثیرات بسیار زیاد مساجد در جوامع بشری حتی جوامع غیراسلامی اشاره کرد و افزود: پایه و اساس کار در مساجد، عبادت است و از همان ابتدای شکل‌گیری در صدر اسلام، مساجد تاکنون مرکز و پایگاه بسیاری از امور بوده‌اند.

ملانوری گفت: مساجد صدر اسلام، پایگاه نظامی، عدلیه و دادگاه، دفتر ازدواج، مکتب تعلیم و تربیت، محل تقسیم بیت‌المال و بسیاری از امور دیگر بوده‌اند و به عبارتی بسیاری از کارهایی که امروزه در نهادهای مختلف انجام می‌شود، در مسجد صورت می‌گرفت.

وی با بیان اینکه مسجد پایگاه بسیار بزرگی است تصریح کرد: طی این سال‌ها و با یک اندیشه درست، کانون‌های فرهنگی و هنری به عنوان نهادی تشکل‌یافته، سازماندهی شده و قانونمند شکل گرفت تا در زمینه خیلی از اموری که غفلت شده در کنار مسجد فعالیت کنند.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در شرایط فعلی و در عصر گسترش ارتباطات و اطلاعات توام با جنگ روانی و تبلیغاتی که مردم و نوجوانان و جوانان به آسانی به اطلاعات و خرده فرهنگ‌های متفاوت دسترسی دارند، این اطلاعات می‌تواند آنان را تحت تاثیر قرار داده، ابهامات و شبهات بسیاری را در ذهن جوانان به وجود آورد.

وی گفت: دشمنان با هزینه‌های زیاد در فضای مجازی و تبلیغاتی، تلاش دارند باورها، اندیشه و احساسات مردم را دچار خدشه کنند و با تلاش خود برای تغییر باورها و اندیشه جامعه به دنبال ایجاد خلل در ارتباط دین با زندگی مردم، رفاه، نشاط و زیبایی هستند.

ملانوری تاکید کرد: اینکه به مردم القا شود که خدا به دنبال شادی است و می‌خواهد مردم از زندگی لذت ببرند، وظیفه خیلی مهمی است.

وی با اشاره به اینکه هنر بهترین ابزار برای تاثیرگذاری بر مخاطب در جامعه است گفت: کانون‌های فرهنگی و هنری می‌توانند اندیشه‌های مبتکارانه و خلاقانه و مهارت‌ها را جمع‌آوری کرده، در اختیار مردم و نسل جوان قرار دهند و مردم را با زیبایی‌ها آشنا کنند.

وی اظهار داشت: کار کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، حفظ و تقویت ارتباط مردم با مساجد به عنوان بزرگترین پایگاه‌های فرهنگی است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه جامعه امروز ما به بسیاری از مشکلات در حوزه آسیب‌های اجتماعی، معیشتی و اقتصادی دچار شده است گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‌توانند در جهت‌دهی فکر و منابع به سمت توسعه پایدار و ارتقای سطح آسایش و رفاه مردم کمک کنند.

وی افزود: کانون‌های مساجد می‌توانند با همراهی و پرداخت به حوزه اشتغال و اقتصاد، به ما در تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های ستاد توسعه خاوران کمک کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان و تعدادی از مدیران کانون‌های مساجد در این نشست به تشریح اقدامات و برنامه‌های خود پرداختند و در پایان حکم استاندار خراسان جنوبی به عنوان نایب رییس شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطا شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی، حمید ملانوری را به سمت “نایب رییس شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان خراسان جنوبی” منصوب کرد.

«سید عباس صالحی» رییس شورای سیاستگذاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در این حکم نوشته است: به استناد ماده ۱۱ اساسنامه مصوب جلسه ۸۰۷ مورخ ۹۷/۱۲/۱۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی، به موجب این حکم به عنوان نایب رییس شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان خراسان جنوبی منصوب می‌شوید.

وی ادامه داد: به یقین حضور مستمر جنابعالی در جلسات شورا، موجبات تقویت روح همکاری، هماهنگی و هم‌افزایی در میان اعضای محترم شورا، جهت تحقق وظایف مندرج در آیین نامه شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان و مصوبات شورای سیاستگذاری کشور را فراهم خواهد آورد. توفیقات روزافزون شما را در راستای اجرای گام دوم انقلاب و تحقق اهداف مد نظر با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن استان، از درگاه خداوند متعال خواهانم.