مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: این استان رتبه پنجم پیشرفت فیزیکی طرح اقدام ملی مسکن را بین استان‌های سراسر کشور کسب کرده و تاکنون حدود ۲ هزار و ۵۰۰ واحد وارد مرحله آغاز عملیات اجرایی شده است.

وحید داعی روز پنجشنبه درباره آخرین وضعیت اجرای طرح اقدام ملی مسکن در استان خراسان جنوبی اظهار داشت: سهمیه اولیه استان ۲ هزار و ۴۵۰ واحد بود که با پیگیری‌های انجام شده این سهمیه افزایش یافت و تعداد کل ثبت‌نام‌کنندگان در این طرح به ۱۲ هزار و ۳۲۰ نفر رسید.

وی افزود: تعداد واجدین شرایط پس از بررسی و پایش به ۴ هزار و ۹۹۴ نفر رسید که برای همه آنها زمین تخصیص یافته است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: تاکنون حدود ۲ هزار و ۵۰۰ واحد وارد مرحله آغاز عملیات اجرایی شده و هزار و ۶۰۰ واحد پروانه ساختمانی اخذ کرده است.

وی بیان کرد: حدود هزار و ۵۰۰ واحد فونداسیون آنها اجرا شده و ۵۰۰ واحد مرحله اسکلت، ۱۵۰ واحد مرحله سقف، ۷۰ واحد مرحله سفت‌کاری و پنج واحد نازک‌کاری آنها به اتمام رسیده است، حدود ۵۰۰ واحد هم با بانک مسکن انعقاد قرارداد انجام داده‌اند.

داعی گفت: علاوه بر اقدامات اعلام شده، درخصوص ۲۸۲ واحد برای بهره‌مندی مددجویان کمیته امداد اراضی به‌صورت رایگان واگذار شده که به میزان حدود ۳.۷ هکتار در سطح استان است.

وی افزود: دیوان محاسبات کشور اخیرا گزارشی از پیشرفت طرح اقدام ملی مسکن در سراسر کشور که از موضوعات اولویت‌دار حسابرسی و نظارتی این دستگاه در تحقق شعار سال (تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها) است را منتشر کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: براساس گزارش این دستگاه نظارتی از پیشرفت طرح اقدام ملی مسکن و رتبه‌بندی استان‌های سراسر کشور از نظر اجرایی شدن این طرح، استان خراسان جنوبی حائز رتبه پنجم در پیشرفت فیزیکی طرح اقدام ملی مسکن بین استان‌های سراسر کشور شده است.

وی افزود: البته در گزارش دیوان محاسبات کشور به این نکته اشاره شده که در برخی استان‌های کشور ادغام پروژه‌های مسکن مهر یا انتقال واحدهای آماده و با پیشرفت بالا به طرح اقدام ملی مسکن، موجب افزایش پیشرفت فیزیکی در این رتبه‌بندی شده و این نکته قابل تاکید است که خراسان جنوبی در سال ۱۳۹۸ و همزمان با آغاز طرح اقدام ملی مسکن در کشور جشن اتمام پروژه‌های مسکن مهر را به عنوان چهارمین استان در کشور برگزار کرد و عملا پروژه و واحد آماده‌ای وجود نداشته که در قالب طرح اقدام ملی مسکن لحاظ شود.

داعی تصریح کرد: بنابراین کسب رتبه پنجم استان خراسان جنوبی در این گزارش با پیشرفت فیزیکی متوسط ۱۸ درصد فقط مختص طرح اقدام ملی مسکن بوده و چه بسا با بررسی و لحاظ کردن موضوع فوق، رتبه استان بهتر از این هم باشد.

علاوه بر این ثبت‌نام متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن که با شروع به‌کار دولت سیزدهم با دستور رییس جمهوری در چارچوب اجرای قانون جهش تولید مسکن در سراسر کشور اجرایی شد، ادامه دارد و به گفته مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی سامانه ثمن (نهضت ملی مسکن) برای ۱۷ شهر خراسان جنوبی که زمین مورد نیاز در آنها تامین شده، باز است.

داعی بیان کرد: در ۱۴ شهر خراسان جنوبی هنوز زمین مورد نیاز تامین نشده است که به محض تامین زمین در این شهرها نیز سامانه برای نام‌نویسی متقاضیان باز خواهد شد.

وی گفت: تمامی مزایای موجود در طرح جهش تولید مسکن مشمول افرادی که برای طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کردند نیز خواهد شد و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

سهمیه استان خراسان جنوبی از طرح ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور، ۶ هزار و ۴۵۰ واحد در سال اعلام شد که در پایان چهار سال به بیش از ۲۵ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی می‌رسد.