مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: منطقه ریگ یلان به عنوان گرمترین نقطه زمین معرفی شد.

شاهوردی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: ریگ یلان خراسان جنوبی ریگ سوخته (گندم بریان) کرمان را سوزاند و عنوان گرمترین نقطه جهان را از آن خود کرد.

او افزود: گروهی از محققان دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی کشور با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پایگاه میراث جهانی بیابان لوت و اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی تیر پارسال در اولین رویداد ثبت زمینی دمای سطح زمین در ایران، به ثبت زمینی داده‌های هواشناسی در قسمتی از بیابان لوت واقع در خراسان جنوبی پرداختند و دمای سطح زمین در بیابان لوت به عنوان داغ‌ترین نقطه زمین از سوی گروهی ۱۰ نفره به صورت ۲۴ ساعت اندازه‌گیری شد.

شاهوردی ادامه داد: پس از بررسی‌های نهایی، برداشت‌های اولیه و پژوهش‌های متعدد اکنون مشخص شد گرمترین نقطه کره زمین در ریگ یلان روستای دهسلم شهرستان مرزی نهبندان خراسان جنوبی واقع است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: براساس نتایج نهایی به دست آمده، بیشینه دمای ثبت شده در بین نقاط مورد آزمون ۷۳.۵ (هفتاد و سه و نیم) است که ساعت ۱۲:۳۰ بعد از ظهر روز ۲۶ تیر ۱۴۰۱ ثبت شد.


 

او گفت: قبل از انجام این طرح، گرمترین نقطه زمین براساس تصاویر ماهوره‌ای مشخص شده در ایران منطقه گندم بریان شهداد در استان کرمان گزارش شده بود که براساس مطالعات و پژوهش‌های علمی جدید، گرمترین نقطه زمین در خراسان جنوبی است.

شاهوردی اظهار کرد: ثبت گرمترین نقطه زمین در خراسان جنوبی می‌تواند منشأ توسعه استان در زمینه گردشگری و جذب گردشگر باشد چرا که بیابان لوت خراسان جنوبی علاوه بر گرمترین نقطه زمین، بلندترین تپه‌های ماسه‌ای جهان را دارد و در حاشیه این دمای بالا، تمدن و زندگی نیز در روستای دهسلم نهبندان وجود دارد.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور