معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: سه اولویت اقتصادی طرح‌ریزی شده برای زرشک در حال حاضر توجه به فرآوری، سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع غذایی با محوریت زرشک و ایجاد زمینه‌های صادراتی این محصول است.

“جواد اشرفی اظهار داشت: زرشک یکی از حوزه‌های مغفول مانده در خراسان جنوبی است.

وی با اشاره به معضل خام‌فروشی محصولات مزیت‌دار استان افزود: لازم بود نگاه علمی و توجه همه‌جانبه به این محصولات داشته باشیم که در این راستا برای برگزاری جشنواره ملی زرشک برنامه‌ریزی شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی به تشکیل ۹ کمیته برای برگزاری این جشنواره اشاره و تصریح کرد: این برنامه‌ها محدود به مدت کوتاه جشنواره نخواهد بود و مشکلات زرشک به‌طور مستمر پایش خواهد شد.

وی با بیان اینکه لازم است در مورد محصولات کشاورزی مزیت‌دار خراسان جنوبی بخش خصوصی قوی داشته باشیم گفت: در حال پیگیری هستیم تا در زمان برگزاری جشنواره ملی زرشک با همکاری کترینگ‌های هواپیمایی در پروازهای خراسان جنوبی، بسته‌ای از محصولات استان به مسافران عرضه شود.

اشرفی با تاکید بر ایجاد کرسی زرشک در اتاق بازرگانی و اتاق تعاون کشور افزود: برنامه‌ریزی شده همزمان با برگزاری رقابت‌های جام جهانی فوتبال در قطر، محصولات خراسان جنوبی در غرفه‌ای در نمایشگاه قطر عرضه شود.

وی با اشاره به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت جشنواره ملی زرشک که در روزهای آتی برگزار می‌شود گفت: در گام اول به دنبال معرفی زرشک در سطح کشور به بهترین شکل هستیم و در گام دوم در حال پیگیری جلب نظرها در حوزه دانشگاهی، شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های صنایع غذایی و توجه به فرآوری زرشک هستیم.

فعالیت دائمی کمیته علمی جشنواره ملی زرشک

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های ما این است که کمیته علمی حتی پس از جشنواره به‌طور دائمی فعال باشد و اکنون کارگروه حمایت و تسهیلگری تولید دانش‌بنیان برای ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های علمی در حال فعالیت است لذا مشکل سرمایه‌گذاری برای تولید فرآورده از زرشک نداریم.

وی با تاکید بر خروج فروش زرشک از حالت فله‌فروشی گفت: در اتاق تعاون ایران بستری برای صادرات زرشک نداریم که باید ایجاد شود.

اشرفی بر افزایش ماندگاری زرشک با بسته‌بندی مطلوب تاکید کرد و افزود: به دنبال این هستیم زرشک به‌صورت میوه نیز استفاده شود.

وی با بیان اینکه خرید محصول توسط تعاون روستایی و سپس فروش در چند غرفه در استان‌های کشور نیز در حال انجام است گفت: اکنون طرح‌های سرمایه‌گذاری در حوزه زرشک در حال اجراست و هدف ما این است که به ایجاد ارزش افزوده و هدایت بهره‌برداران به این سمت کمک کنیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه زرشک کالایی با ارزش دارویی است اظهار داشت: امیدواریم طی ۲ سال آینده شاهد تحول در محصولات فرآوری، صادرات، حوزه غذا و دارو و ارزش ریالی تولیدات زرشک باشیم و با برگزاری جشنواره ملی زرشک تحول و دگردیسی در حوزه صنعت زرشک شکل بگیرد.

وی بر ضرورت معرفی زرشک در سطح فراملی نیز تاکید کرد و گفت: در حوزه عناب، زعفران و زرشک به عنوان محصولات هویت‌دار بخش کشاورزی خراسان جنوبی، برنامه‌های خوبی در دست اقدام بوده که امیدواریم با اجرای آن شاهد تحول شگرفی در حوزه اقتصاد و معیشت مردم استان باشیم.

اشرفی خواستار همکاری هرچه بیشتر رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی رویدادهای جشنواره ملی زرشک شد و افزود: اگر برای اطلاع‌رسانی جشنواره ملی زرشک هدفمند و برنامه‌ریزی شده، اقدام نشود، ممکن است نتیجه معکوس به دنبال داشته باشد.

آغاز به کار جشنواره از ۲۱ مهر در روستای افین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: این جشنواره ۲۱ مهر ماه در بزرگترین باغ زرشک خاورمیانه، در روستای افین شهرستان زیرکوه افتتاح می‌شود.

مهدی جعفری افزود: در مدت برگزاری جشنواره در پنج شهرستان خراسان جنوبی پروژه‌های خوبی کلنگ‌زنی می‌شود که زنجیره تولید زرشک را کامل خواهد کرد و با توجه به اهمیت بالای جشنواره، نیاز است در اجرای برنامه‌ها در کنار ظرفیت دولت، از ظرفیت‌های مردمی هم استفاده شود.

وی بیان کرد: جشنواره زرشک در قالب ۹ کمیته استانی و پنج کمیته شهرستانی ذیل شورای سیاستگذاری جشنواره با ریاست استاندار و دبیری سازمان جهاد کشاورزی آغاز به کار کرده است.

دبیر جشنواره ملی زرشک گفت: ۳۸ هزار خانوار در این استان به‌صورت مستقیم تولیدکننده زرشک هستند و ۵۰ هزار خانوار مستقیم و غیر مستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه بزرگترین باغ خاورمیانه در خراسان جنوبی است اما در این زمینه به‌خوبی گفتمان‌سازی نشده و ظرفیت گردشگری کشاورزی هم مغفول مانده است.

جعفری افزود: معرفی زرشک، افزایش تقاضا و قیمت این محصول و کمک به معیشت کشاورزان، ایجاد دغدغه بین مسئولان به منظور حمایت از این محصول ارزشمند از جمله اهداف برگزاری جشنواره زرشک است.

وی با بیان اینکه زرشک یک هویت برای خراسان جنوبی بوده که در حوزه‌های سیاست، اقتصاد، محیط زیست و فرهنگ نیز اثرگذار است گفت: ۹۸ درصد زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود و از ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار سطح زیر کشت این محصول، امسال ۸۴ هزار تن زرشک تر بهره‌برداری خواهد شد.

جشنواره ملی زرشک از ۲۱ تا ۲۷ مهر ماه در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور