ییس دانشگاه علوم ‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: نشانگرهای رنگی که نشانه سلامت مواد غذایی است تاکنون برای ۹۹ درصد تولیدات غذایی استان درج شده است.

محمد دهقانی فیروزآبادی روز سه‌شنبه در آیین تجلیل از واحدهای تولیدی برگزیده و مسوولان فنی برتر صنایع غذایی استان خراسان جنوبی افزود: دانشگاه علوم پزشکی این اطمینان را به مردم می‌دهد که تمامی مواد تولیدی در استان از استاندارهای لازم و به روز برخوردار هستند.

وی با اشاره به شعار روز جهانی غذا و دارو مبنی بر «رفتار ما آینده ما را می‌سازد رژیم غذایی سالم برای دنیای بدون گرسنگی» بیان کرد: در سطح کشور نیز محورهای مهمی در تولید مواد غذایی سالم مطرح شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: یکی از اهداف مهم در این خصوص کاهش موادی است که در مواد غذایی به سلامتی آسیب می‌زند مانند کاهش قند، نمک و کربوهیدرات‌ها که تاکید بر این است موارد آسیب رسان به گونه‌ای از مواد غذایی کم شود که بر کیفیت مواد تاثیر نگذارد.

وی بیان کرد: مهمترین عاملی که امروز سلامت جامعه بشری را تهدید می‌کند بیماری‌های غیرواگیر مانند سرطان، پرفشاری خون و دیابت است.

دهقانی یکی از عوامل موثر در بروز این بیماری‌ها را تغذیه ناسالم دانست و افزود: این مساله در کنار مشکلاتی که از نظر سلامتی برای فرد به بار می‌آورد بار اقتصادی هنگفتی نیز برای جامعه دارد.

وی با تاکید بر لزوم برخورد قاطع با قاچاقچیان کالا در استان اظهار داشت: مبارزه با قاچاق کالا در حوزه سلامت از اهمیت زیادی برخوردار است که در این زمینه هماهنگی و همکاری خوبی ایجاد شده و قاطعانه با قاچاق کالا برخورد می‌شود.

دهقانی با تاکید بر اینکه درخصوص برچسب اصالت کالا نیز باید کار شود یادآور شد: در حال حاضر دشمن در زمینه صادرات، کارخانه‌های تولیدی مواد غذایی را هدف قرار داده است.

وی گفت: دشمن درصدد است اعتماد مردم نسبت به محصولات تولیدی باکیفیت را کاهش دهد و فروش محصولات را به حداقل برساند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: با تدابیری که اندیشیده شده این مرحله را نیز پشت سر خواهیم گذاشت اما باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و واحدهای تولیدی نیز تمام تلاش خود را در تولید محصول سالم به کار گیرند.

وی گفت: خراسان جنوبی در تولید محصولات ویژه و فراسودمند ظرفیت بالایی دارد که باید از این ظرفیت استفاده شود.

دهقانی تاکید کرد: اگر در تولید مواد از محصولات تراریخته استفاده می‌شود حتما روی محصول حک شود که مردم از آن اطلاع یابند.

وی اظهار داشت: فعالان حوزه غذا و تولیدکنندگان مواد غذایی تامین نیاز اساسی انسان‌ها را برعهده دارند لذا باید تمام تلاش خود را در تولید مواد غذایی بهتر و با کیفیت‌تر به کار گیرند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به مشکل گرسنگی و سوءتغذیه در جهان گفت: از طرفی پدیده چاقی نیز به معضل تبدیل شده است و بیش از ۶۰۰ میلیون نفر از این پدیده رنج می‌برند.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی شده است تا سال ۲۰۲۵ از هر دو نفر یک نفر در جهان مبتلا به چاقی مفرط باشد که زمینه مشکلات فراوانی را برای فرد و جامعه در پی خواهد داشت.

در این آیین از ۲۴ مسوول واحد تولیدی مواد غذایی برتر استان خراسان جنوبی تجلیل و قدردانی شد.