مدیر انجمن گردشگری پایدار در خراسان‌ جنوبی با تاکید بر اینکه گردشگری کشاورزی از شاخه‌های مهم گردشگری است، گفت: پهناورترین مزارع زرشک بی دانه جهان در خراسان جنوبی وجود دارد که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

احمد کاشانی،  با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد گردشگری در سرزمین خراسان جنوبی، اظهار کرد: تنوع آثار و جاذبه‌های گردشگری در استان خراسان حنوبی در کمتر نقطه‌ای در ایران دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر صحبت از گردشگری فرهنگی می‌کنیم به دلیل فرهنگ غنی و ریشه‌های عمیق فرهنگی، تاریخی و وجود چهره‌های فرهنگی و مذهبی و علمی در استان است، افزود: وجود مدارس و مساجد و حسینیه‌های تاریخی در استان، فرهنگ و آداب و رسوم منطقه نشانگر پیشینه تاریخی، مذهبی و علمی استان است.

کاشانی با بیان اینکه در حوزه تاریخ گرشگری این منطقه زبانزد خهاص و عام است و وجود بافت تاریخی گواه آن است، تصریح کرد: گردشگری خوراک یکی از ابعاد مهم گردشگری است که در خراسان جنوبی قابلیت پرداختن به آن را داریم چراکه طور قطع می‌توان گفت تنها غذای بنفش جهان در خراسان جنوبی پخته می‌شود و این برای گردشگران جذاب است.

وی بیان کرد: گردشگری خوراک می‌تواند یکی از پرمخاطب ترین بخش‌ها باشد چراکه برای معرفی بخشی از فرهنگ زندگی و آداب و رسوم زندگی عنصر مهمی قلمداد می‌شود که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر انجمن گردشگری پایدار در خراسان‌ جنوبی با اشاره به وجود مزارع پهناور زرشک در استان از جمله در مناطقی چون زهان و افین، افزود: در فصل برداشت زرشک به سر می‌بریم؛ زرشکی که نظیر آن در دنیا آن هم به این وسعت وجود ندارد؛ شاید آن گونه که باید به معرفی روستای افین به عنوان روستایی با پهناورترین مزارع زرشک بی دانه جهان نپرداخته‌ایم.

کاشانی با تاکید بر اینکه گردشگری کشاورزی از شاخه‌های مهم گردشگری است، تصریح کرد: وجود مزارع زعفران، نرگس و نخلستان‌های پهناور از ابعاد مهم گردشگری کشاورزی هستند که باید به عنوان یک جزء مهم گردشگری به آن‌ها توجه کرد.

وی افزود: مردم شناسی و روستاگردی یکی دیگر از شاخه‌های گردشگری است و روستاهای خراسان جنوبی یکی از بخش‌های مهم هستند؛ نظیر و مانند روستاهای ماخونیک، چنشت، تاجمیر، خور گل و صدها روستای دیگر به دلیل ویژگی‌های مهم مردم شناسی و تاریخی شاید در دنیا وجود نداشته باشد.

کاشانی با اشاره به شاخص طبیعت در گردشگری، ادامه داد: طبیعت بکری که خراسان جنوبی دارد؛ با اینکه استانی کویری است را در هیچ نقطهای نمی‌توان یافت.

وی یادآور شد: شاخه‌های مختلف گردشگری در خراسان جنوبی ظرفیت توسعه دارند چراکه محدود نقطه‌ای در کشور با تمام این ویژگیها وجود دارد که گردشگران را با هر نوع علاقه‌ای جذب کند.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور