رییس اداره آب و فاضلاب فردوس گفت: از ۳۱ آبادی تحت پوشش اداره آب و فاضلاب این شهرستان ۲۱ روستا به‌وسیله تانکر آبرسانی می‌شود.

مجید شریف‌زاده روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه‌جویی، افزود: آب مثل برق و گاز قابل تولید نیست و هیچ چیزی را نمی‌توان جایگزین آن کرد، بهتر است که به آب به گونه‌ای دیگر نگاه شود و بر مصرف آن حساسیت لازم وجود داشته باشد.

‌ وی با انتقاد از ۴۵ درصد مصرف بالاتر از الگوی مصرف روستاها گفت: در ۱۹ سال گذشته از ۳ هزار و ۷۰۰ روستای استان یک هزار و ۷۰۰ روستا به دلیل نبود آب خالی از سکنه شده است که این اعداد و ارقام هشدارهای مستندی هستند که مردم باید به آن توجه کنند.

شریف زاده امر به معروف و تذکر لسانی را راه حل اصلی برای سوق دادن جامعه به سمت فرهنگ درست مصرف کردن، عنوان کرد و افزود: وظیفه دینی ما نیز ایجاب می‌کند که تذکر لازم را با زبان شیرین داشته باشیم که این تذکرها بعد از مدتی به یک فرهنگ درست که ناشی از حساسیت موضوع است نیز در خواهد آمد.

رییس اداره آب و فاضلاب شهرستان فردوس گفت: در حال حاضر ۱۹ هزار اشتراک در شهر فردوس و اسلامیه داریم که به همین میزان نیز آب ذخیره داریم.

شریف زاده با تاکید بر اینکه تنها ۹ درصد بارندگی‌ها در زمین نفوذ دارند، افزود: میزان بارندگی در فردوس یک هشتم و میزان تبخیر در این شهرستان هشت برابر کل دنیا است.

وی یادآور شد: بالاترین افت دشت‌ها مربوط به خراسان جنوبی و دشت سرایان است.

شریف زاده میزان تولید و مصرف را با توجه به افزایش مصرف در فردوس اعلام کرد و گفت: تمام منابع آبی فردوس ۳۰ حلقه است که به صورت شبانه‌روزی روشن است.

وی با بیان اینکه در ۳۰ خانه شهر فردوس، پروژه جمع‌آوری آب باران را در حال اجرا داریم، افزود: استفاده از آب خاکستری؛ آب باران یا بازچرخانی آب از طرح‌هایی است که در فردوس به عنوان پایلوت در حال اجراست که با اجرای این طرح ۳۰ درصد مصرف آب کاهش خواهد داشت و اجرای این طرح همت تمام شهرستان را می‌طلبد.

شریف‌زاده با اعلام اینکه میزان هدر رفت آب در فردوس ۳۱ درصد است، گفت: ۳۰ درصد شبکه آبرسانی فردوس فرسوده است که هشت کیلومتر آن در سال جاری اصلاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۶۰۰ کیلومتر شبکه آب در شهرستان فردوس داریم، افزود: برای اصلاح‌بخشی از شبکه فرسوده آب در فردوس، ۸ میلیارد تومان اعتبار سال ۹۹ داریم که اجرایی خواهد شد.

شریف زاده به موقوفات حیاض قنات بلده هم اشاره کرد گفت: ۴۵۰ فنجان از این قنوات جهت آب شرب وقف شده است که اداره اوقاف قول مساعد داده است این ۴۵۰ فنجان جهت مصرف آب شرب واگذار شود و تا به حال ۵۰ درصد زیرساخت برای استفاده از آب بلده برای آب آشامیدنی آماده شده است.

رییس اداره آب و فاضلاب شهرستان فردوس در خصوص اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب در فردوس اظهار داشت: از سال ۸۹ عملیات اجرایی طرح فاضلاب شهری در فردوس آغاز شده و تاکنون با ۲۹ درصد پیشرفت فیزیکی ۱۸ میلیارد تومان هزینه در برداشته است.

شریف زاده با بیان اینکه ۱۷۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در فردوس باید اجرا شود، افزود: در حال حاضر مجوز اجرای یک هزار متر شبکه فاضلاب را اخذ کرده ایم.

وی گفت: برای احداث تصفیه خانه باید پیشرفت فیزیکی اجرای شبکه به ۴۰ درصد برسد.

وی یادآور شد: برای احداث تصفیه خانه ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، تا به حال سه بار فراخوان برای جذب سرمایه‌گذار جهت ساخت تصفیه خانه فردوس داده شده که تا این لحظه سرمایه‌گذاری جذب نشده است.

شریف زاده ضمن درخواست از مردم برای استفاده از آب خاکستری در آبیاری باغچه‌ها و گل‌ها و حتی آب کولر، از بانوان که ۳۵ درصد مصرف منازل توسط آنان است، خواست تا با مصرف درست آب، فرهنگ درست مصرف آب را در خانواده ها آغاز کنند.