معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۳۶ سرمایه‌گذار چینی در شهرستان‌های طبس و خوسف استان خراسان جنوبی مشغول فعالیت هستند که هفته گذشته برای پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری کرونا غربالگری شدند.

کامبیز مهدی‌زاده روز یکشنبه در نشست خبری در بیرجند افزود: تمامی این افراد سالم هستند و از این بابت هیچگونه مشکلی در استان وجود ندارد.

وی گفت: همچنین یک فرد رابط در این مناطق تعیین شده که به صورت روزانه علائم این افراد از جمله تب و تنگی نفس را کنترل کند.

وی با بیان اینکه رعایت نکات و توصیه‌های بهداشتی تنها راه مقابله با ویروس کرونا است اظهار داشت: در مرز رسمی ماهیرود سربیشه نیز یک تیم دیده ور سلامت در راستای پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیردار با اولویت بیماری کرونا مستقر شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه جای نگرانی درباره شیوع این بیماری وجود ندارد تصریح کرد: تمامی تمهیدات قرنطینه‌ای برای اینکه اگر اپیدمی در استان باشد، اندیشیده شده و مکانی برای بستری مبتلایان احتمالی نیز پیش بینی شده است.

وی گفت: تاکنون هیچ واکسن یا داروی مختص درمان ویروس کرونا تولید نشده است بنابراین مهمترین اقدام در برابر این بیماری پیشگیری و رعایت اصول بهداشتی از سوی همگان است.

مهدی‌زاده افزود: تاکنون ۱۱ هزار و ۹۵۲ نفر در ۲۳ کشور دنیا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که اکثر این بیماران از کشور چین هستند.

وی با بیان اینکه این بیماری تا به امروز ۲۵۹ نفر را به کام مرگ کشانده است اظهار داشت: تا این لحظه در داخل کشور مورد اثبات شده‌ گزارش نشده و موارد مشکوک نیز رد شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تاکید بر اینکه در ۳۱ نقطه کشور پایگاه مراقبت مرزی مستقر شده است گفت: تاکنون در کشورهای همسایه ایران موردی از ابتلا به ویروس کرونا مشاهده نشده است.

وی تصریح کرد: شست و شوی مرتب دست‌ها با صابون یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از انتقال نوع جدید ویروس کرونا است.

مهدی‌زاده افزود: بهتر است هنگام سرفه یا عطسه دهان خود را با یک دستمال پوشانده و سپس دستمال را داخل سطل زباله بیاندازید و در همه حال بر شستن دست‌ها تاکید شود.

وی درخصوص نگرانی شهروندان از منع مصرف شیر شتر یا سایر فراورده‌های دامی هم گفت: در این زمینه هیچ گونه نگرانی وجود ندارد اما باید شیر قبل از مصرف در دمای ۱۰۰ درجه سانتیگراد گرم شود.

وی تاکید کرد: افرادی که دارای سرماخوردگی هستند لازم است در منزل استراحت کنند تا از انتشار آن جلوگیری شود همچنین در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنند.

ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته (آذر/دی) میلادی در بازار غذاهای دریایی شهر ووهان واقع در استان هوبی چین که به طور غیرقانونی حیوانات وحشی می‌فروشند، آغاز شد. این ویروس اکنون علاوه بر ۳۰ استان و منطقه در چین به ۱۲ کشور دیگر از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، کره جنوبی، ژاپن، کانادا و فرانسه هم سرایت کرده است.

در پی اعلام وضعیت اضطرار ویروس کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی نامه به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری از دولت خواست که همه پروازهای رفت و برگشت به چین تا اطلاع ثانوی لغو شود و در جلسه روز (جمعه) اعضای دولت که با حضور وزرای بهداشت، راه، میراث فرهنگی و گردشگری، کشور و سخنگوی دولت برگزار شد، مصوب شد تا اطلاع ثانوی همه پروازهای ورودی و خروجی به چین لغو شود.

استان مرزی خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد و با ۶ استان کشور همجوار است.