سخنگوی دولت گفت: رویه دولت سیزدهم این است که مردم پیشگام و میدان‌دار باشند و دولت حامی باشد.

 علی بهادری جهرمی  در نشست با فعالان فرهنگی، مردمی، رسانه‌ای و طلاب خراسان جنوبی که در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد اظهار داشت: هر جایی که مردمی عمل نشده، گفتمان این دولت نیست لذا با افزایش تولید گندم رکورد زدیم که سیاستگذاری آن از سوی دولت و کار از سوی مردم بود.

وی ادامه داد: یکی از فرهنگسازی‌های دولت این است که وقتی کار زیاد باشد تعطیلی وجود ندارد لذا در دومین روز از سال ۱۴۰۱ جلسه ای برای قیمت گذاری گندم برگزار شد و دستاوردش این بود که از چهار و نیم میلیون تن تولید سالانه به ۱۰ و نیم میلیون تن رسیدیم و در تولید گندم نان خودکفا شدیم.

سخنگوی دولت سیزدهم عنوان کرد: تجارت خارجی هم سال گذشته رکورد تاریخ کشور را بعد و قبل از انقلاب شکست لذا ۱۱۲ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی بود در شرایط تحریم و زمانی که آمریکا به برجام بازنگشته بود.

وی با اشاره به اینکه تجارت خارجی کاملا غیرنفتی است گفت: برای تجارت خارجی دولت زیرساخت را فراهم کرد و هر جا مانع وجود داشت تفاهم نامه‌های دوجانبه بست لذا فضای کشورهای مصرف و مراکز تجاری را ایجاد کرد.

بهادری جهرمی فعال کردن تعرفه های ترجیحی در گمرک، منع مالیات‌های مضاعف و فعال شدن ترانزیت را از دیگر اقدامات دولت در حوزه زیرساخت تجارت خارجی برشمرد که نتیجه آن رکورد شکنی بخش خصوصی در این حوزه بوده است.

وی افزود: دولت سیزدهم و مردمی در ابتدای فعالیت خود با بحران‌های زیادی مواجه بود، خط و مسیر حرکتی در هشت یا ۱۰ سال گذشته مبتنی به باورهای انقلاب و حرکت امام نبود.

دولت اقدامات راهبردی را در دستور کار قرار داد

سخنگو و دبیر هیات دولت گفت: در نتیجه این راهبردهای اشتباه، مشکلاتی در سال ۱۴۰۰ گریبانگیر جامعه شده بود لذا دولت سیزدهم باید اقدامات راهبردی را انجام می داد تا علیرغم همه نقاط ضعف، مسیر به ریل اصلی حرکت انقلاب و پیشرفت برگردد.

وی مدیرت بحران‌های مقطعی را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم بعد از روی کار آمدن برشمرد و افزود: این بحران های مقطعی همچون کرونا، مرگ و میر ناشی از آن، مشکلات گسترده اقتصادی، رکود شدید و افزایش نرخ رشد نقدینگی بسیار بالا که تورم فزاینده را در پی داشت به واسطه سوء مدیریت‌ها حادث شد.

بهادری جهرمی ادامه داد: همچنین بحران‌های بین المللی، مشکلات عدم تعامل‌های مناسب و کور شدن مسیرهایی که روی آن به عنوان تنها کلید حل مسایل سرمایه گذاری شده بود نیاز به مدیریت داشت.

وی گفت: مدیریت بحران‌های سرمایه اجتماعی و سیاست داخلی در کنار مسایل سیاست خارجی هم مد نظر بود که حوزه فرهنگ از مهمترین آن محسوب می‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به رویکردهای دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ اظهار داشت: دوره قبل علیرغم اینکه در بیان علنی بواسطه منع شفاف مقام معظم رهبری جرات نبود که گفته شود مسیر حرکت براساس سند ۲۰۳۰ است اما در عمل بخش‌های مختلف خیلی شفاف و واضح به جای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، سند ۲۰۳۰ را مد نظر قرار داده بودند.

وی افزود: برای برخی مصادیق حتی سرمایه گذاری و هزینه داده می‌شد تا نگاه‌های معکوس با انقلاب اسلامی زمینه سازی و مسیر آن برای حرکت هموار شود.

بهادری جهرمی گفت: حتی در سایر حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی از جمله کار، تعاون و رفاه اجتماعی نگاه هایی حاکم بود که تلاش شده در ۲ سال گذشته جلوی آن گرفته و به ریل‌های اصلی حرکت برگردد.

وی افزود: در زمینه فرهنگی مسیر به گونه ای طراحی شده بود که مدیران وقت، فرهنگ «نمی‌شود و نمی توانیم» را بین مردم نهادینه کرده بودند لذا نگاه آن بود که اگر بنا باشد مشکل برطرف شود کلیدش دست دیگران و آن سوی آب بوده نه در دست جوانان و نخبگان و استعدادهای درونی لذا این نگاه‌ها باید کامل کنار گذاشته می شد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه امام راحل، مردم و حاکمیت را یکی می دانست گفت: پیش از دولت سیزدهم مسیر، گفتمان و فرهنگسازی که در کشور از سوی مقامات حکمرانی ترویج می‌شد گفتمان تمسخر دیگران، فاصله انداختن بین حاکمیت و مردم، دیوار کشیدن بین خود و مردم، فاصله داشتن از مردم، حضورهای ویدئوکنفرانسی، نبودن بین گروه‌ها و میدان‌های مردمی و خط تکفیک ایجاد شدن بین مردم و حاکمیت لذا دقیقا عکس مسیری بود که امام در پیش گرفت.

وی با اشاره به اینکه تاکید امام خمینی (ره) بر حل مردمی مسایل نه فاصله گرفته از آن بود افزود: بر همین اساس باید از همه سلایق و نگاه‌ها به جای برچسب زنی به دیگران استفاده می‌شد نه اینکه تا کسی انتقاد می‌کرد سریع برچسب به او می‌زدند و اکنون نیز همین رویه در رسانه‌ها و تفکرات همسو دیده می‌شود.

بهادری جهرمی یادآور شد: یک نتیجه و اثر این گفتمان فرهنگسازی است که وقتی بدنه عمومی و اجتماعی مشاهده می کنند مقامات با هم چطور گفتمانی دارند عادی سازی شده و به عنوان شیوه درست از آن برداشت می کنند.

زمین بازی رسانه ای از سوی دشمن طراحی شده بود

وی با اشاره به فضای مجازی گفت: آن زمان مسیر به گونه ای بود که اساسا زمین بازی رسانه ای از سوی دشمن طراحی شد لذا خوب است اینجا سوالی مطرح کنم که اگر در یکی از روستاهای فرعی بیرجند همچون چهارفرسخ که توفیق حضور در آن از طریق اردوی جهادی را داشتیم کسی بخواهد مغازه فروش مواد غذایی بزند آیا بدون مجوز می شود؟ طبیعتا باید مجوز گرفته شود زیرا حاکمیت اجازه نمی دهد و باید قواعد و استانداردهای آن مشخص باشد.

سخنگوی دولت افزود: اما شرکت و مجموعه ای که ثبت شده در ایالت متحده است نه یک مغازه در روستا یا میدان اصلی تهران که به وسعت کشور ایران فعالیت خود را آغاز می کند و حتی یک برگه مجوز از هیج جای کشور نگرفته لذا باید پرسید چرا این اتفاق افتاده؟ چون می‌خواستند زمین بدهند تا زمان بگیرند و عمد داشتند تا این مسیر پیش برود.

وی گفت: این همه پلتفرم در جهان داریم پس چرا در بسیاری از آن مردم ایران حضور ندارند زیرا مسیرهایی طراحی شده بود که فارغ از ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اگر از منظر فرهنگی نگاه کنیم همخوانی و همسویی با فرهنگ ما نداشت.

بهادری جهرمی افزود: از همین رو چه حرمت شکنی هایی انجام شده و این مسئله مقداری نیاز به تحلیل دارد زیرا برخی الفاظ و حرکات با فرهنگ ایرانی نمی خورد و در طول تاریخ نقد در فرهنگ ایرانی از مسیر هنر انجام می شد لذا شعر، کاریکاتور و دیگر زمینه های هنری کار نقد را انجام می دادند و بزرگترین منتقدان، هنرمندان بودند.

سخنگوی دولت گفت: ادبیات بیگانه در بین نوجوانان ما رسوخ پیدا کرد زیرا ریل گذاری شده بود و دولت سیزدهم با چنین فضایی مواجه شد که باید اصلاح کند و به مسیر اصیل ایرانی – اسلامی و انقلابی برگرداند.

دولت دیوارها را برداشت

وی ادامه داد: از همین رو به جای دیوارهای بین حاکمیت و مردم، رئیس جمهور را در داروخانه وقتی کمبودهایی در برخی اقلام وجود داشت، دیدیم یا زمان کمبود آب در بین مردم و کشاورزان اصفهان حضور یافت، در بازار میوه و تره بار تهران زمانی رئیس جمهور را دیدیم که اصلاح نظام پرداخت یارانه ها حادث شده بود و احتمال اعتراضاتی می رفت، در پمپ بنزین زمان هک سامانه‌های سوخت رسانی حضور داشت لذا مردم دیدند که با دولت یکی هستند.

بهادری جهرمی با تاکید بر اینکه اصلاح این رویه ها نیاز به زمان داشت عنوان کرد: اکنون مردم به عنوان کلید حل مسایل دیده می‌شوند و دیپلماسی التماسی امروز تبدیل به دیپلماسی فعال شده لذا موضعی که از رئیس جمهور در عموم اجلاس‌ها دیده می شود تربیونی برای گفتمان سازی، بیان نگاه مردم و مطالبه در سطح جهانی است.

وی گفت: اگر مردم می‌بینند روزی لبخند برای حل مسایل و مشکلات درخواست می‌شد، امروز در سفر خارجی رئیس جمهور ربات جراح و پهپاد کشاورزی رونمایی شده که نمادی از ایران مقتدر، فناور و پیشرفته است که به رخ جهان کشیده شود نه تصویر ایرانی که تلقی شده به واسطه تحریم سراغ کشوری رفته که همزمان با مذاکره تحریم مجدد کرده است.

سخنگوی دولت افزود: اکنون گفتمان مقاومت و حمایت از آن، ایستادگی و رشد در گرو آن و مغفول نشدن از حق طلبگی رایج شده و مردم می بینند دولت گفتمان خود را در حوزه داخلی، خارجی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تغییر داده اما آثار آن در طول زمان مشخص خواهد شد.

وی یادآور شد: علیرغم اینکه ایرانی ها همواره به تاریخ و هویت خود افتخار می کنند اما وقتی مقامات کشور به جای این افتخار، کلید حل مشکل را در آن سوی آبها جستجو کنند تحلیل دیگری از جوان و نوجوان ایرانی مورد انتظار نیست لذا مهاجرت اتفاق می افتد.

مسیر دولت بر همکاری و همدلی با سایر قواست

وی تاکید کرد: بر همین اساس دولت باید این مسیر را اصلاح می کرد که با جدیت گام برداشته و همدلی بین قوا نیز از دیگر رویکردهای دولت سیزدهم است.

بهادری جهرمی گفت: ریل دولت، همکاری و همدلی با همه نهادهای انقلابی و قوا بوده، همین کلنگ زنی و نهضت اتمام طرح های نیمه تمام را دولت با همکاری بقیه نهادها انجام می دهد پس دوگانگی بین خود و دیگر نهادها احساس نمی کند و همه اجزای یک پیکر هستیم البته ممکن است هنوز آثار این کجروی ها در نقاطی دیده شود.

وی افزود: ۲ هفته پیش در یکی از دانشگاه ها در پاسخ به گلایه یک دانشجو، از قوه قضاییه و صلاحیت های قانونی آن دفاع کردم و موضوع را همدلانه توضیح دادم بنابراین آیا انتظار این است که قوا با هم دعوا کنند یا همدل باشند؟

سخنگوی دولت سیزدهم گفت: امر ولی فقیه است که قوا با هم همدل و همراه باشند لذا دولت خلاف آن عمل نمی کند و در همین مسیر پیش می‌رود.

وی ادامه داد: امروز اگر رهبر معظم انقلاب فرمایشی داشتند تفاوت نمی کند مخاطب چه نهاد یا حوزه ای باشد بلافاصله دبیرخانه دولت مامور می شود که موارد را احصا و با دستگاه مربوطه مکاتبه کند و در اولین جلسه بعدی هیات دولت، توسط رئیس جمهور مورد به مورد تجزیه و تحلیل می شود.

بهادری جهرمی گفت: از همین رو با رویکرد دولت سیزدهم هیچ دستوری از مقام معظم رهبری روی زمین نمی ماند چون ایشان بهترین اشراف را بر مصلحت جامعه دارند.

افزایش حمایت از خبرنگاران 

وی با اشاره به درخواستی مبنی بر حمایت از خبرنگاران گفت: در دولت سیزدهم بیمه خبرنگاران ۲ برابر شده و میزان موجودی صندوق اعتباری هنر نیز سه برابر شده لذا ۱۰ هزار میلیارد ریال در ۲ سال گذشته اختصاص یافت تا صندوق بتواند حمایت های موثرتری داشته باشد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه یارانه نقاط محروم پیگیری می شود افزود: هدیه روز خبرنگار هم امسال پنج برابر و سعی شده از جامعه خبری حمایت شود.

وی برگزاری دوره های توان افزایی برای مدیران روابط عمومی را از دیگر اقدامات شورای اطلاع رسانی دولت برشمرد و ادامه داد: تلاش می کنیم با جذب های اختصاصی و حرفه ای در این حوزه بتوانیم ضعف های موجود را رفع کنیم.

بهادری جهرمی گفت: دولت آیین نامه مستندسازی طرح های کلان را صادر کرده است لذا باید این مطالبه در سطح ملی و استانی انجام شود اگرچه کوتاهی هایی انجام شده و مقاومت هایی هم وجود دارد.

وی افزود: مسیر تولید آثار رسانه ای مطلوب نیست که مورد تذکر رهبر معظم انقلاب قرار گرفته اما اقدامات کم نبوده و مصادیق آن هم در رسانه های دولتی و هم غیر دولتی مشاهده می شود.

سخنگوی دولت اظهار داشت: با مجموعه های مردمی در حد توان تعامل می کنیم و روایت پیشرفت یکی از این حوزه های تعامل است زیرا با توجه به تمرکز دشمن در حوزه جنگ رسانه ای هر چه سرمایه گذاری کنیم کم است.

وی برگزاری دوره های آموزشی و نمایشگاه های تبیینی را از دیگر اقدامات در راستای تقویت رسانه ای برشمرد و افزود: در این دولت هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد تولید می کنیم تا نیاز و تغذیه رسانه ها به سوژه تامین شود.

“علی بهادری جهرمی” سخنگوی دولت صبح امروز (شنبه) با استقبال استاندار خراسان جنوبی وارد بیرجند شد و در محل استانداری با فعالان فرهنگی، مردمی، رسانه‌ای و طلاب دیدار کرد همچنین با حضور وی در این نشست از پوستر ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان رونمایی شد.

وی بدو ورود به استانداری خراسان جنوبی به مقام شامخ شهید گمنام مدفون در این مکان ادای احترام کرد و طرح مردمی کاشت درخت و پویش “صبح زیتون” یادمان شهدای فلسطین همزمان با سراسر کشور و با حضور سخنگوی دولت در این استان آغاز شد.

نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه بیرجند، افتتاح نمایشگاه هفته پژوهش و نشست هم اندیشی با اساتید و روسای دانشگاه‌های خراسان جنوبی از دیگر برنامه‌های این سفر یک روزه است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور