رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس گفت: شیوع ویروس کرونا تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال به تاسیسات گردشگری این شهرستان خسارت وارده کرده است.

کاظم نجاتیان  افزود: شیوع کرونا در ۲ سال اخیر ضربات سنگینی را به حوزه گردشگری وارد کرد و امیدواریم با اتمام دوره همه‌گیری این بیماری و افزایش سفرهای داخلی و خارجی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بخشی از این خسارت‌ها جبران شود.

وی اظهار داشت: تمامی تاسیسات اقامتی و پذیرایی با همه توان تلاش کردند که ضمن ایفای نقش در حفظ سلامت عمومی جامعه برای دوران پساکرونا برنامه‌ریزی‌های لازم را در پذیرایی از مسافران و گردشگران داشته باشند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در صیانت از جاذبه‌های طبیعی، روستاهای هدف گردشگری و مناطق نمونه گفت: ادامه روند تولید محصولات صنایع دستی و فعال نگهداشتن کارگاه‌های هنرمندان این حوزه در دستور کار بوده تا پس از پشت سر گذاشتن این دوران، تمامی تاسیسات با آمادگی کامل و همه توان به فعالیت خود ادامه دهند و در توسعه اشتغال و رونق و شکوفایی اقتصادی منطقه سهم بسزایی داشته باشند.

وی با اشاره به وجود سه هتل در شهرستان طبس ادامه داد: وجود ۲۵ اقامتگاه بومگردی، ۶ دفتر خدمات گردشگری و پنج مجموعه اقامتی و پذیرایی و یک مرکز سرگرمی، تفریحی و گردشگری از جمله زیرساخت‌های حوزه گردشگری شهرستان طبس است.

نجاتیان گفت: ۸۴ اثر تاریخی، ۱۰ اثر طبیعی و ۲ اثر معنوی در این شهرستان به ثبت ملی رسیده که زمینه خوبی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی است.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های متعدد شهرستان طبس، وجود زیرساخت‌های ریلی و هوایی، موقعیت استراتژیک و مناسب شهرستان، وجود هفت روستای هدف گردشگری، ۲ منطقه نمونه گردشگری، کویرهای بکر و متعدد، وجود بارگاه منور حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) با خدمات و امکانات مناسب موجب شده  در سال‌های اخیر بخش خصوصی استقبال خوبی از این حوزه داشته باشد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس تصریح کرد: طی چهار سال اخیر بیش از هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع متعدد (صندوق توسعه ملی و کمک‌های فنی اعتباری) به این حوزه تزریق شده همچنین بیش از ۳۰ میلیارد ریال زیرساخت آب، برق ، گاز و سایر موارد احداث شده است.

وی گفت: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال به‌صورت بلاعوض برای جبران خسارت و بیش از پنج هزار میلیون ریال تسهیلات برای جبران خسارت بانکی به سرمایه‌گذاران تاسیسات مختلف پرداخت شده است.

نجاتیان ادامه داد: ۱۰ مورد واگذاری اراضی ملی و شهری به سرمایه‌گذار برای احداث و راه‌اندازی تاسیسات اقامتی و پذیرایی گوشه‌ای از اقدامات و حمایت‌های دولت از سرمایه‌گذاران این حوزه بوده است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است.

این استان که تیر امسال در شروع خیز پنجم کرونا قرار گرفت، اوایل هفته جاری از وضعیت قرمز خارج شد.

اولین مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در شهر بیرجند چهارم اسفند ۱۳۹۸ گزارش شد و بیماری کووید۱۹ به‌تدریج در استان خراسان جنوبی گسترش یافت.

موج اول شیوع کرونا اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹، موج دوم خرداد و تیر ۹۹، موج سوم مهر و آبان ۹۹ و موج چهارم فروردین و اردیبهشت امسال در خراسان جنوبی شکل گرفت و این استان از تیر ماه وارد موج پنجم بیماری شد.

با وجود اعلام گذر از قله موج پنجم و روند کاهشی ابتلا، بستری و فوتی کرونا در خراسان جنوبی اکنون هفت شهرستان این استان در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار دارد و مشابه پیک‌های قبلی این وضعیت شکننده است.