مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: هزار و ۴۸۰ نشان خدمات برای ۵۰۰ زوج نابارور در خراسان جنوبی ثبت شده است و زوجین مشمول از خدمات مورد نیاز در مراکز درمانی استفاده می‌کنند.

علی اربابی با اعلام این خبر اظهار داشت: براساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب مهر سال ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی، تکالیفی برعهده بیمه سلامت قرار گرفته که از جمله آن ارایه خدمات نازایی و ناباروری است.

وی اظهار داشت: این نوع خدمات در عمل از ابتدای سال ۱۴۰۱ در قالب چهار بسته خدمت نازایی به زوج‌ها ارایه شده و اکنون بیمه سلامت در سطح استان با یک مرکز نازایی مستقل و ۲ مرکز زیرمجموعه بیمارستانی بیمه سلامت قرارداد منعقد کرده است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی یادآور شد: بیمه سلامت ۹۰ درصد هزینه‌های درمان زوجین نابارور را با تعرفه دولتی در مراکز دولتی و ۹۰ درصد با تعرفه عمومی غیردولتی در مراکز عمومی غیردولتی و خصوصی پرداخت می‌کند.

وی گفت: زوج‌های نابارور نشان‌دار شده می‌توانند هنگام مراجعه به پزشک، مراکز درمانی سرپایی و بستری و نیز مراکز پاراکلینیک و داروخانه دولتی و غیردولتی خدمات درمانی مورد نیاز را برابر تعرفه اعلامی و به صورت بیمه‌ای دریافت کنند.

اربابی افزود: از سال گذشته تاکنون حدود ۱۰ میلیارد و ۳۳۰ میلیون ریال برای هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور خراسان جنوبی در قالب نسخه نویسی الکترونیکی و نیز خدمات بستری و خسارت متفرقه از سوی این بیمه پرداخت شده است.

وی همچنین با اشاره به طرح نسخه نویسی الکترونیکی گفت: این طرح اقدام خوبی برای حذف دفترچه، تشکیل و تکمیل پرونده الکترونیک سلامت بوده است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی افزود: براساس این طرح، کد ملی بیمه شدگان ملاک عمل در نسخه نویسی قرار گرفت و از سال ۱۴۰۰ دفترچه بیمه حذف شد لذا تاکنون حدود سه میلیون نسخه در استان به منظور دریافت خدمات درمانی به صورت الکترونیکی تولید و خدمت ارایه شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشتر نسخه‌های تولید شده توسط پزشکان به صورت الکترونیکی است گفت: چنانچه شرایط اضطرار مانند قطعی برق یا اینترنت بروز کند امکان نسخه نویسی به صورت کاغذی برای رفع نیاز بیمه شدگان فراهم است.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور