اولین نشست حزب جمهوریت ایران اسلامی، شب گذشته ( جمعه ۱۹ مهرماه ) با حضور امین محمدزاده هضو هیات موسس کارگروه جوانان حزب و مسئول  در خراسان رضوی و تعدادی از شخصیت های سیاسی، احزاب و فعالان اجتماعی و با معرفی رضا محمدی به عنوان دبیر حزب جمهوریت ایران اسلامی در خراسان جنوبی برگزار شد.
محمد زاده ضمن تشریح اهداف حزب گفت: هسته های اولیه این حزب در بیش از ۲۵ استان کشور تشکیل شده و اعضای این حزب از تمامی احزاب می خواهند که به صورت ویژه پیگیر حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم و بویژه جوانان باشند.
وی بیان داشت: رویکرد تعاملی مثبت با احزاب اصلاح طلب و اعتدال گری استان همواره مورد تاکید بوده و از احزاب مختلف همه جناح ها می خواهیم شایسته سالاری را از درون ساختارهای حزبی خود شروع کنند.
در ادامه این نشست، حجت الاسلام رسول منتجب نیا رئیس هیات موسس این حزب به صورت تلفنی ضمن تبریک به محمدی و تشکیل این حزب در خراسان جنوبی طی سخنانی اظهار داشت: حزب جمهوریت اسلامی ایران حزب نوپایی است که هفته گذشته در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با تقاضای مجوز فعالیت آن موافقت شد.

وی افزود: دوستانی که در هیئت موسس شرکت کردند ۲۷ نفر هستند که ترکیبی از افراد با رده سنی، مذهب و قومیت مختلف از ۱۵ استان مختلف کشور هستند.

منتجب‌نیا گفت: قبل از این که تقاضای این حزب به ثبت برسد اقدامات هماهنگی در استان‌های مختلف انجام شد و هسته‌های مختلف را تشکیل دادیم. تقریباً در اکثر استانها هسته مرکزی حزب شروع به فعالیت کرده و با توجه به اصول و قواعد حزبی برای تمامی اعضا شناسنامه فعالیت حزبی تعریف شده است.

وی عنوان کرد: ما احساس می‌کنیم در نظام جمهوری اسلامی آنچنان که باید به مطالبات مردم توجه نمی‌شود و نگرانی‌ها و نارضایتی‌های موجود از جمله مسائل اقتصادی از این مسئله نشئت می‌گیرد.

رئیس هیئت موسس حزب جمهوریت گفت: فشارهای اقتصادی و معیشتی و بی عدالتی و تبعیض در کشور و فاصله طبقاتی مسائلی است که امروز مردم را رنج می‌دهد و اگر مردم اعتراض می‌کنند نه به خاطر این است که نظام را قبول ندارند بلکه خواستار اصلاح روندهای غلط هستند. در نظام جمهوری اسلامی نباید ویژه‌خواری وجود داشته باشد و اکثریت مردم با سختی امورات زندگی خود را بگذراند.

وی افزود: برای ما مردم و میثاق ملی که همان قانون اساسی است مهمترین ملاک فعالیت سیاسی و حزبی است.مردم سالاری از مهمترین اصول قانون اساسی است ولی متاسفانه در نظام ما مردم دچار مشکلات عدیده ای هستند.

وی گفت: حزب جمهوریت انتقادات صریح خود به سران قوا و دیگر مسئولان اجرایی کشور را به شکل منطقی مطرح می‌کند. ما نه ساختار شکنی را قبول داریم و نه این مسیر را دنبال می‌کنیم ولی برنامه هارمونی برای اداره کشو ر داریم.ما جزو معدود احزابی هستیم که با برنامه در صحنه حاضر می‌شویم و علاوه بر انتقاداتی که به روند کنونی اداره کشور داریم قصد ارائه برنامه برای اداره بهتر کشور داریم.

منتجب نیا با تاکید بر اینکه گرایش حزب متبوعش قطعا اصلاح طلبانه خواهد بود، خاطر نشان کرد: البته اعتقاد ما این است که باید در داخل جریان اصلاحات نیز پالایش و تجدید نظری صورت گیرد.

وی افزود: در شعارهایی که مردم مطرح میکنند مشخص است که به دنبال برطرف شدن نارسایی های موجود هستند و با روی کار آمدن افراد دارای صلاحیت فساد، راند و ویژه خواری از بین برود.از دوستان در احزاب دیگر اصلاح طلب می خواهم که به آسیب شناسی در جریان اصلاحات بپردازند.اگر بیشتر به مسائل مردمی بپردازیم مردم با آغوش باز از ما استقبال می کنند.
منتجب نیا با تاکید بر اینکه گرایش حزب متبوعش قطعا اصلاح طلبانه خواهد بود، خاطر نشان کرد: البته اعتقاد ما این است که باید در داخل جریان اصلاحات نیز پالایش و تجدید نظری صورت گیرد.

منتجب نیا در ارتباط با نحوه تعامل با ائتلاف های اصلاح طلب از جمله شورا سیاست گذاری اصلاح طلبان گفت: همکاری حزب جمهوریت سایر احزاب بنای ما با تعامل است ولی ما باید اصلاحات را آسیب شناسی کنیم و در این شرایط است که با همه احزاب با حفظ استقلال ائتلاف میکنیم.
در ادامه این سخنان، هر کدام از احزاب به بیان سوالات و مطرح کردن مشکلات پرداختند که رئیس هیات موسس این حزب به جواب سوالات آنان پرداخت.