مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: پروژه تصفیه خانه شهر بیرجند با اعتبار ۱۵۱ میلیارد تومان بانک اکو و پروژه شبکه فاضلاب مهرشهر تا پایان سال جاری تکمیل و بهره‌برداری می‌شود.

حسین امامی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: برای دفع فاضلاب مجتمع یک هزار واحدی قاین نیز پیمانکار مشخص شده است و تلاش می‌شود مشکل این منطقه تا پایان تیرماه برطرف شود.

وی با اشاره به دیگر برنامه‌های سال جاری در استان اظهار داشت: در بخش روستایی از مجموع اعتبارات باقیمانده سال ۹۸ حدود ۳۵ میلیارد تومان اعتبار به استان تخصیص داده شد و با توجه به مجموع اعتبارات ۱۰۰ میلیارد تومان از ردیف‌های مختلف صندوق توسعه ملی و سایر در بخش روستایی هزینه خواهد شد.

رییس شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در خراسان جنوبی با بیان اینکه پروژه فاضلاب سربیشه نیز در حال پیگیری است گفت: ۶۴ روستای استان تا دهه فجر به شبکه آب شرب متصل می‌شوند که تلاش داریم این تعداد را به ۸۰ روستا افزایش دهیم.

وی بیان کرد: استفاده از ماده ۵۶ برای اجرای پروژه‌ها در استان ظرفیت خوبی را در استان ایجاد کرده است و تلاش می‌شود بتوانیم از این طریق و از محل تبصره ۱۸ تا ۲ سال آینده تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان را به آب شرب سالم متصل کنیم.

امامی گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری با افتتاح پروژه‌های در دست اجرا میزان برخورداری در بخش روستایی به ۹۵ درصد برسد.

وی بیان کرد: میزان برخورداری از آب شرب سالم در استان خراسان جنوبی از کشوری یک درصد کمتر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی از حفاری ۶ حلقه چاه رزرو برای آبرسانی به مجتمع‌های طی ۶ ماه گذشته خبر داد و گفت: تک منبعی، کمبود مخازن و مشکلات فنی و تاسیساتی از جمله مشکلاتی است که سبب قطعی آب چند ساعته در روستاها می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۴۴۷ روستا در خراسان ‌جنوبی با تانکر آبرسانی سیار می‌شود که پایان سال جاری ۳۰ درصد از میزان آبرسانی با تانکر در استان کاهش می‌یابد.

امامی با بیان این ‌که تعدادی تانکر آبرسانی به مجموعه آبرسانی روستایی افزوده شد و از این بابت مشکلی نداریم گفت: تلاش می‌شود تا پایان سال جاری حدود ۳۰ درصد روستاهایی که آبرسانی سیار می‌شود از گردونه آبرسانی سیار حذف شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی یادآور شد: در خراسان ‌جنوبی با محدودیت آبی مواجه هستیم و همه تلاش ما برای رساندن آب با کیفیت به دست مردم است لذا باید از منابع آبی موجود در استان بهینه استفاده کرد تا شاهد مشکل نباشیم.

وی افزود: اکنون در هیچ شهر استان تنش آبی نداریم و پایداری کامل آب در شهرها وجود دارد اما با توجه به گسترگی استان و فرسوده بودن شبکه‌ها شاهد هدررفت ۳۱ درصدی آب در بخش شهری هستیم.

امامی با اشاره به کمبود یا قطعی آب در مناطق روستایی استان اظهار داشت: علیرغم اینکه در بخش روستایی استان ۱.۷ درصد بیشتر از سطح ملی آب تولید و تامین می‌شود اما با توجه به فرسودگی زیاد شبکه‌ها و استفاده نامناسب از آب، شاهد کمبود و قطعی آب هستیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی مشترکان از آب شرب برای آبیاری باغ و بخش کشاورزی استفاده می‌کنند که استفاده نابه‌جا از این منابع سبب قطعی و کمبود آب در برخی روستاها می‌شود.

امامی گفت: مجتمع فخرود شهرستان درمیان سال قبل به بهره‌برداری رسید که برای ۱۲ هزار نفر و به ازای هر نفر ۳۵۰ لیتر آب تامین می‌کند اما امسال با کمبود آب مواجه شده است و شاهد قطعی چند ساعته آب در طول روز در روستاهایی که از این مجتمع آبگیری می‌شوند هستیم.

وی از وجود چاه‌های غیرمجاز و برداشت آب توسط چند واحد مرغداری در این منطقه خبر داد و گفت: همچنین ۷۰ مشترک از این مجتمع را شناسایی کردیم که ۲ برابر نیاز آب مصرف می‌کنند که با متخلفان برخورد و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی بیان کرد: همچنین مجتمع کوثر طبس و کبودان در زیرکوه نیز از جمله مجتمع‌هایی هستند که دچار تنش آبی شده اما با تلاش و تامین آب از شهر خوشبختانه مشکل رفع شده است.

شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی سال گذشته از یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و آب و فاضلاب روستایی در این استان تاسیس شد.