رئیس جمهور گفت: دشمن جنگ اقتصادی را شروع کرده و بخش مهمی از جنگ ترکیبی علیه کشور در حوزه اقتصادی است.

 آیت الله سید ابراهیم رییسی در نشست طلایه‌داران پیشرفت ایران ویژه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی که با حضور شماری از اعضای هیات دولت در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند برگزار شد، افزود: اصرار بر انجام کار، رونق تولید و ایجاد اشتغال در کشور و تسهیل در صادرات باید به دست افسران اقتصادی این میدان انجام شود.

رئیس جمهور گفت: مساله معادن مهم است و اقتصاد معدن در کشور می‌تواند تولید قدرت و ثروت کند، تولید قدرت فقط به موشک نیست موشک یک بُعد قدرت است و یک بعد از تولید قدرت، کارهای تولیدی و فعالیت‌های اقتصادی است که در کشور انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های بسیاری در کشور داریم و این ظرفیت‌ها در کنار نیروی انسانی کارآمد و نیروهای طراح، صاحبنظر و نیروهای آماده به کار در میدان، ما را از ثروت عظیمی برخوردار کرده است که اگر به‌درستی استفاده شود باعث حل مشکلات خواهد شد.

آیت الله رئیسی با ابراز خوشحالی از حضور در جمع فعالان اقتصادی و کارآفرینان خراسان جنوبی گفت: نباید فقط به برگزاری یک نشست و جلسه بسنده کرد.

وی افزود: فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران پیشنهادات و طرح‌های خود را با ما، وزرا و مسوولان مربوطه در میان بگذارند یا برای مسوولان استانی و استاندار ارسال کنند.

لزوم گفت و گوی دولت و بخش خصوصی

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید بیش از اینها با هم صحبت کنیم گفت: این نشست‌ها ضروری است و باید دولت و بخش‌های دولتی با سرمایه‌گذاران، فعالان اقتصادی و کسانی که در میدان هستند، صحبت کنند لذا مسئولان برای رشد اقتصادی با حرکت جهادی، موانع سرمایه‌گذاری را از پیش روی فعالان اقتصادی بردارند فعالان اقتصادی نیز حرکت جهادی را با کمک دانشگاهیان و شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز کنند.

وی اظهار داشت: تلاش‌ها باید با این نگاه باشد که دشمن جنگ اقتصادی شروع کرده و نمی‌خواهد ما به قله‌ها برسیم و موفق شویم لذا به انواع مختلف کارشکنی می‌کنند و این نگاه در حرکت موثر است.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: اینکه یک جلسه‌ای برگزار شود و اتفاقی متناسب با خواست فعالان اقتصادی رخ ندهد، خواست ما نیست بلکه باید نتیجه را در میدان ببینیم.

وی گفت: در بروکراسی اداری بسیاری از خواسته‌ها در این گرداب می‌چرخد و به نتیجه شایسته و بایسته نمی‌رسد.

رئیس جمهور ادامه داد: با کمبود نزولات آسمانی در خراسان جنوبی ممکن است در حوزه کشاورزی نتوان روی همه محصولات کار کرد اما بر روی همان محصولاتی که می‌توان تا آخر زنجیره تولید و فرآوری صنایع تبدیلی و مراحل آن ضرورت دارد که انجام شود.

وی با اشاره به وجود معادن غنی در خراسان جنوبی گفت: در حوزه معدن و در ارتباط با معادن سنگ، کارهای بسیار زیادی می‌توان انجام داد، استاندار شورای معادن استان را تشکیل دهد، صاحبنظران را دعوت کند و با کار جهادی موانع و مقررات دست و پاگیر را شناسایی و رفع کنند.

آیت الله رئیسی به بازدید امروز خود از کارخانه کویر تایر در بیرجند اشاره کرد و افزود: این واحد صنعتی گام‌های بسیار بزرگی را در عرصه تولید برداشته و از تولید محصول به سمت تولید قطعات و ماشین‌آلات حرکت کرده‌اند که در رقایت با محصولات خارجی گامی بسیار ارزشمند و افتخارآمیز است و باید حمایت شود.

رونق تولید نیاز به کار جهادی و پیگیری مستمر دارد

وی تاکید کرد: برای رونق معادن زیرساخت‌ها را دولت فراهم می‌کند و این کارها با بخشنامه انجام نمی‌شود لذا نیاز به پیگیری مستمر مدیران دارد.

رئیس دولت سیزدهم گفت: بخش خصوصی وقتی می‌خواهد کاری در کشور انجام دهد، شب و روز نمی‌شناسد و ما به این روحیه نیاز داریم مانند هشت سال دفاع مقدس نیاز است که در این بخش حضور فعال داشته باشد.

آیت الله رئیسی به حقوق دولتی معادن در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: باید این موضوع بررسی شود که چقدر استحصال و استخراج داشته و به همان میزان این موضوع قابل بررسی است.

وی افزود: شورای معادن استان این موضوع را بررسی کند سپس شما هم به سرعت در شورای معادن کشور این موضوع را بررسی کنید.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مساله معادن و اقتصاد معدن در خراسان جنوبی از مسائل مهم است بیان کرد: فعال شدن معادن خراسان جنوبی اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی عنوان کرد: در قانون اساسی اقتصاد برای بخش دولتی، بخش خصوصی و تعاون تعریف شده و بخش دولتی معیارهای آن مشخص است لذا ما باید بخش خصوصی را فعال کنیم و این کار یک ضرورت در کشور است.

باید به بخش خصوصی میدان داد

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه باید به بخش خصوصی میدان داد و موانع پیش روی آن را رفع کرد گفت: بخش تعاونی ما هم باید آمادگی و میدان پیدا کند و فعال شود.

وی افزود: میدان دادن به بخش خصوصی نیازمند تامین نقدینگی و سرمایه در گردش است که باید بخش دولتی برنامه‌ریزی کند بخش خصوصی بتواند سرمایه در گردش داشته باشد و سرمایه در گردش هم قابل بازگشت است.

رئیس جمهور اظهار داشت: موضوع مالیات که در این جلسه مطرح شد مسوولان بررسی و در اسرع وقت نتیجه را اعلام کنند.

وی گفت: امروز در گمرک ایکس‌ری نیاز داریم و یکی از تولیدکنندگان کار ارزشمندی انجام داده است لذا این موضوع در گمرک ضرورت دارد چون ورود و خروج بار را تسریع می‌کند و اقدامات لازم باید در سریعترین زمان انجام شود.

آیت الله رئیسی افزود: اعلام کردیم هرچه در داخل تولید می‌شود دستگاه‌ها حق ندارند وارد کنند و باید از تولید داخلی استاندارد استفاده شود.

وی با اشاره به درخواست فعالان اقتصادی درخصوص دستگاه‌های شتاب دهنده اظهار داشت: در این خصوص باید جلسه‌ای با وزیر مربوطه برگزار و تصمیم اخذ شود، استاندار نیز در جریان این تصمیم قرار بگیرد.

رئیس جمهور افزود: موضوعاتی که در این نشست مطرح شد باید پیگیری شود و استاندار و معاون اجرایی رئیس جمهور موضوع را پیگیری کنند تا به نتیجه‌ای که باید برسیم.

تکرار درخواست‌ها یاس‌آور است

وی تاکید کرد: باید پیگیری‌ها ادامه یابد تا جلسه‌ای که با فعالان اقتصادی مجدد برگزار می‌کنیم مشخص شود چند گره از این حوزه باز شده و تکرار درخواست‌ها یاس‌آور است.

آیت الله رئیسی با اشاره به پیشنهاد راه‌اندازی کارخانه شیر در حوزه صنعت دام و طیور گفت: موضوع باید بررسی شود چون اکنون در نیمبلوک یک کارخانه لبنیات فعال است و نباید با این اقدام مشکلی برای کارخانه ایجاد شود.

وی عنوان کرد: در برخی از شهرها صنایع تبدیلی زیادی ایجاد شده است و توازن در این حوزه وجود ندارد لذا باید براساس آمایش این موارد پیگیری شود.

رئیس جمهور با اشاره به مطرح شدن قیمت دستوری برخی از اقلام توسط فعالان اقتصادی استان گفت: برای تعیین قیمت باید سازمان حمایت از تولید و مصرف نقش ایفا کند اما باید جزئیات و آنالیز قیمت تولیدکننده و مصرف کننده مشخص شود تا این سازمان نقش تنظیم‌کننده داشته باشد.

وی افزود: باید به گونه‌ای اقدام کنیم که نه تولیدکننده و نه مصرف کننده اذیت نشوند، در همه کارها اگر سازمان مربوطه آنالیز را انجام دهد هیچ بخشی دچار ضرر و زیان نمی‌شود.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: به هیچ عنوان راضی به ضرر تولیدکننده و اجحاف به مصرف کننده نیستیم و تولید باید رونق داشته باشد.

وی با اشاره به درخواست دام نژاد آرین در استان گفت: در این خصوص موضوع را با وزیر جهاد کشاورری پیگیری کنید، این کار کارشناسی است اما نظرات مخالف را هم داریم.

لزوم دوبانده‌سازی برای ایمنی حمل و نقل 

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به دوبانده‌سازی جاده بیرجند – قاین از سال‌های گذشته افزود: جاده قاین – بیرجند مشکلاتی داشت و تصادفات زیادی که خانواده‌های زیادی در این مسیر داغدار شدند.

وی گفت: امروز موقع عبور از استاندار سوال کردم که وضعیت این جاده به کجا رسیده و گفتند که کار انجام شده و ۱۲ کیلومتر باقی مانده که این مقدار عدد قابل توجهی نیست.

آیت الله رئیسی گفت: تصادفات جاده‌ای خسارت عظیمی برای کشور است و این تعداد تلفات سالانه قابل قبول برای کشور نیست لذا باید هم نقاط حادثه‌خیز اصلاح شود و در کنار آن آموزش‌های لازم به مردم داده شود تا عدد تلفات جاده‌ای را کاهش دهیم و به صفر برسانیم.

وی از وزیر راه و شهرسازی که در این نشست حضور داشت، خواست ۱۲ کیلومتر باقیمانده از دوبانده‌سازی جاده قاین – بیرجند در اولویت قرار گیرد.

رئیس جمهور همچنین ایجاد اشتغال برای بانوان توسط کارآفرینان را اقدامی ارزشمند دانست و گفت: توجه به کار و اشتغال بانوان تحصیلکرده و اشتغال متناسب با شرایط شان در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به‌ویژه بانوانی که مشکلات جسمی و حرکتی دارند، کار بسیار خداپسندانه و ارزشمندی است که دولت هم باید حمایت کند.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی با وجود همجواری با کشورهای مختلف و برخی آسیب‌پذیری‌ها، بنابر شاخص‌ها و آماری که دارم و استاندار هم اشاره کردند جزو استان‌های امن کشور است یعنی کمترین آمار جرم را دارد که نشان می‌دهد اساس قضیه فرهنگ این استان است و فرهنگ سنی و شیعه، فرهنگ شهرنشین و روستانشین اینجا با فرهنگ دینی، اخلاق و خلق و خوی مربوط به این خطه بوده که سرمایه بسیار عظیمی است و باید همچنان حفظ شود.

آیت الله رئیسی گفت: برای سرمایه‌گذاری هم تضمین خود سرمایه و هم سود است که شما دنبال کنید.

ظرفیت‌های استان‌ها برای فعالان اقتصادی شناخته شده نیست

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های اقتصادی استان‌ها برای فعالان اقتصادی شناخته شده نیست گفت: باید با ساز و کارهای لازم این مساله برای آنان تبیین و شناسانده شود.

آیت الله رئیسی گفت: کشورهای همجوار عنوان می‌کردند که شناخت کافی نسبت به ظرفیت‌های اقتصادی ایران نداشتند، فعالان اقتصادی هم با ظرفیت‌های اقتصادی این کشورها آشنایی نداشتند که ایجاد دفاتر تجاری نقش مهمی در افزایش شناخت نسبت به این ظرفیت‌ها دارد.

وی افزود: ما نیازمند یک حرکت جهادی در عرصه فعالیت‌های اقتصادی کشور هستیم و همانطور که در دوران دفاع مقدس با روحیه جهادی از کشور برابر دشمنان دفاع کردیم امروز هم باید در شرایط جنگ اقتصادی دشمنان با این روحیه از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف حمایت کرد و دولت باید در این زمینه تلاش کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: موانع از پیش روی کارآفرینان و فعالان اقتصادی برداشته شود، خودشان وارد میدان می‌شوند و می‌توان زمینه توسعه تولید، اشتغال و کارآفرینی را فراهم کرد.

آینده تولید و اشتغال روشن است

وی گفت: در صورت توجه به این مسائل یقین دارم که آینده درخشانی پیش روی تولید و اشتغال کشور است و این آرزو دست نیافتنی نیست که به شرایطی برسیم تا استان خراسان جنوبی بدون بیکار باشد.

در این نشست که وزرای کشور، جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، نیرو، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون اجرایی رئیس جمهور، رئیس دفتر رئیس جمهور و شماری از مسوولان کشوری و استانی نیز حضور داشتند، فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف نظرات، دغدغه‌ها و درخواست‌های خود را با رئیس جمهور در میان گذاشتند.

رئیس جمهور به همراه شماری از اعضای هیات دولت در نخستین سفر دور دوم سفرهای استانی دولت صبح امروز – پنجشنبه – وارد بیرجند شد.

بخش مایع پروژه مدول دوم تصفیه‌خانه شهر بیرجند با اعتبار ارزی معادل ۲۳ میلیون یورو امروز با حضور رئیس‌ جمهور به بهره‌برداری رسید و آیت الله رئیسی از کارخانه کویر تایر نیز بازدید کرد.

دیدار مردمی رئیس جمهور در ورزشگاه آزادی بیرجند از برنامه‌های اولین روز این سفر بود و رئیس جمهور در ادامه این سفر ۲ روزه ضمن سفر به شهرستان قاینات، واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد قاینات با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی را افتتاح کرد.

دیدار با مردم شهرستان نهبندان، بازدید از طرح‌های عمرانی استان و حضور در چند نشست از دیگر برنامه های اولین سفر رئیس جمهور در دور دوم سفرهای استانی است.

پیگیری مصوبات سفر اول، محرومیت‌زدایی و جذب سرمایه‌گذاری از محورهای سفر دوم آیت الله رئیسی اعلام شده است.

بنابر اعلام معاون اجرایی رئیس جمهور در دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور پروژه‌های عمرانی کمتری تعریف می‌شود و تمرکز دولت در دور جدید سفرهای استانی بر گره‌گشایی‌های اقتصادی است.

سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی نوزدهم شهریور سال گذشته انجام شد که سومین سفر استانی دولت سیزدهم بود.