#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی، حجم اعتبارات مصوبات سفر رئیس جمهور به این استان را بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بیش از ۱۳۲ درصد اعتبارات سال ۱۴۰۰ معادل ۹۵۰ میلیارد تومان محقق شده و تصمیم دولت برای اجرای مصوبات سفر نیز جدی است.

علیرضا عباس‌زاده در گفت و گویی اظهار داشت: مبلغ ۱۱ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور به استان برای سه سال (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) اختصاص یافته که اعتبار مصوب برای سال ۱۴۰۰ حدود ۷۲۰ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: این در حالی است که بیش از ۱۳۲ درصد اعتبارات سال ۱۴۰۰ معادل ۹۵۰ میلیارد تومان محقق شده و تصمیم دولت برای اجرای مصوبات سفر جدی است لذا به همین منظور ستاد مصوبات سفر به ریاست استاندار تشکیل شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در این راستا پیگیری‌هایی از طریق برگزاری جلسه با معاون اول رئیس جمهور و با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور در استان و بازدید وی از پروژه‌های در حال اجرا انجام شده و مردم هم منتظر چشیدن شیرینی اجرای این مصوبات هستند.

وی گفت: با توجه به جابه‌جایی دولت، مسائلی که در اول کار دولت وجود داشت و مشکلات اقتصادی کشور، تخصیص اعتبار به خراسان جنوبی بی‌سابقه بوده است.

عباس‌زاده از پروژه راه‌آهن بیرجند – یونسی به عنوان مهمترین مصوبه سفر یاد کرد و گفت: اجرای این پروژه که بخشی از پروژه راه‌آهن زاهدان به شمال است، تاثیر بسیار زیادی در حمل و نقل و اقتصاد کشور دارد.

وی با تاکید بر اینکه تا هفته دولت امسال مراحل اداری کار انجام و عملیات اجرایی آن نیز آغاز می‌شود افزود: با اجرای این پروژه، خراسان جنوبی به شبکه راه‌آهن کشور متصل می‌شود لذا به جهت اهمیت موضوع، پیگیری‌هایی برای سرعت بخشیدن به روند اجرای کار، از طریق نهاد ریاست جمهوری و معاون اول رئیس جمهور انجام شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده، کنسرسیوم شامل ۶ بانک عامل، تامین اعتبار ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی را با ضمانت صندوق توسعه ملی برای پروژه راه‌آهن بیرجند برعهده دارد.

او گفت: از ۲۷۱ کیلومتر طول پروژه راه‌آهن، ۹۸ کیلومتر پیمانکار دارد و با پیشرفت ۱۵ درصدی مواجه است که با توجه به اهمیت آن باید تقویت شده و سرعت بگیرد.

عباس‌زاده ادامه داد: اگر همه کارها به‌خوبی پیش برود، تا پایان دولت سیزدهم یا ماه‌های اول دولت بعد، پروژه راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی محقق می‌شود.

وی راه‌ها را به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت‌های توسعه استان عنوان کرد و گفت: ۹۰ درصد استفاده مردم استان از حمل و نقل جاده‌ای است و مهمترین معضل استان در این خصوص تامین باند دوم است.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر ۵۸۰ کیلومتر باند دوم در حال تکمیل است که برای سه سال ۲ هزار میلیارد تومان برای این منظور اعتبار گذاشته شده و سال گذشته نیز ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.

وی از افتتاح ۵۰ کیلومتر باند دوم در سطح استان خبر داد و گفت: از این نظر رتبه اول باندهای دوم کشور را داریم.

عباس‌زاده اعلام کرد: ۱۰۰ کیلومتر باند دوم تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و همه معوقات پیمانکاران تا پایان ۱۴۰۰ نیز پرداخت شده است.

وی از تامین آب با توجه به خشکسالی ۱۰ ساله استان و عوارض نامطلوب آن به عنوان یکی از اولویت‌های خراسان جنوبی یاد کرد و احیای قنوات را یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور برشمرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از هفت هزار قنات در استان وجود دارد گفت: قنوات خراسان جنوبی بیش از چهار هزار کیلومتر طول دارند که با توجه به اهمیت آن، در سال گذشته ۱۵۱ رشته قنات با اعتبار بیش از ۴۰ میلیارد تومان و با پیشرفت بیش از ۸۵ درصد در حال احیا بوده است.

وی تصریح کرد: کارگروه ویژه ملی و استانی برای این منظور تشکیل شده و کار احیای قنوات خراسان جنوبی تا پایان سال انجام می‌شود.

عباس‌زاده افزود: حدود ۴۰۰ روستای استان با تانکر آبرسانی می شوند که براساس مصوبه سفر رئیس جمهور و برنامه محرومیت‌زدایی دولت تا پایان سال ۱۴۰۲ آبرسانی به آنها انجام می‌شود.

وی گفت: امسال بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاهای با بیش از ۲۰ خانوار اختصاص یافته است که تا دهه فجر از آب شرب برخوردار می‌شوند.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: تکمیل پروژه‌های تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند، فردوس و خوسف و نیز آبرسانی به محلات عشایری و روستایی از دیگر پروژه‌های مورد نظر است.

وی افزود: ایجاد سازه‌های آبخیزداری یکی از مهمترین اقدامات برای مدیریت آب در استان است که در مصوبات سفر هم به‌طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

عباس‌زاده به برنامه شرکت گاز برای گاز رسانی به ۱۶۹ روستای استان نیز اشاره و تصریح کرد: تا پایان هفته دولت، گازرسانی به همه روستاهای استان را جشن می‌گیریم و حداکثر تا پایان ۱۴۰۱ گازرسانی به همه واحدهای صنعتی هم انجام می‌شود.

وی از احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی به خراسان جنوبی که کارهای مقدماتی آن در ماه‌های آینده انجام خواهد شد به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های مهم استان نام برد.

رئیس جمهور ۱۹ شهریور سال گذشته در سومین سفر استانی به خراسان جنوبی سفر کرد که رهاورد این سفر برای استان بیش از ۱۰۰ نوع مصوبه بوده است.