#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

خواهر خواندگی بین بشرویه در خراسان جنوبی و قونیه در ترکیه، زادگاه استاد بدیع الزمان فروزانفر را جهانی و بین المللی می‌کند.

این پیشنهاد و نظر جمعی از مولوی پژوهان و علاقمندان به بدیع الزمان فروزانفر است که از جایگاه و موقعیت هر دو عارف و فرهیخته روزگار مطلع هستند. آرامگاه مولوی در قونیه ترکیه واقع شده است. مولوی پژوهان باور دارند از زمانی که استاد بدیع الزمان فروزانفر با آثار و پژوهش های دقیق خود مولوی و مثنوی او را زنده و احیا کرده است مولوی شهرتی جهانی یافته است.

جهانی، مدرس دانشگاه تهران و پژوهشگر با تکرار پیشنهاد خواهر خواندگی بین قونیه و بشرویه گفت: جای خرسندی است که اهالی بشرویه قدر استاد فروزانفر را می دانند و برای او و جایگاهش احترام ویژه ای قائل هستند. جا دارد به پاس زحمات او در حوزه های مختلف زبان و ادبیات فارسی، عرفان و… به ویژه کار ارزشمندی او در زمینه مولوی پژوهی و تصحیح مثنوی و اقدامات ارزنده او در مورد مولوی، بشرویه نیز مانند شهر آرامگاه مولوی از اعتبار جهانی برخوردار شود.

وی تاکید کرد: آثار او و زادگاهش بهترین ها هستند و جا دارد همان طور که برای مولوی را احیا کرد بشرویه نیز مانند قونیه مرکز توجه گردشگران شود به این منظور باید که از کتابخانه و منابع خوبی برخوردار شود تا اسم فروزانفر و بشرویه نیز جهانی و بین المللی شود خواهر خواندگی بشرویه و قونیه به این منظور کمک می کند.

وی به یک جمله معروف در دانشگاه تهران اشاره کرد که دانشگاه استادی به (استادی) موقعیت او به خود ندیده است حتی دکتر شفیعی کدکنی معتقد است لقب استاد فقط برازنده استاد بدیع الزمان فروزانفر است. او پژوهش‌های دقیق و علمی در ادبیات و عرفان بنیان گذاری کرده است. در مولوی پژوهی نیز بهترین ها در زمان بوده است و هنوز هم فردی به پایش نمی رسد حتی مثنوی شریف که سه جلد آن را نوشته است نمونه های بعد از او به کیفیت کار فروزانفر را نداشته و هنوز به همان منابع استاد مراجعه می شود. در آغازگری و در کیفیت نمونه ندارد.

این مدرس دانشگاه و پژوهشگر عبارت معروفی را یاد آوری کرد و توضیح داد: زیاد گفته می شود که هنوز دانشگاه بر سر او سایه نینداخته است یعنی هنوز استادی نیامده که به پای او برسد. در آن زمان او از همه سرآمد بود.

او همچنین یک مطلب مهم دیگر بیان کرد: استاد فروزانفر از بشرویه، علامه فرزان از بیرجند، فاضل تونی و عصار استادان ادبیات دانشگاه تهران بودند و پایه ریزی دانشگاه تهران با آن ها بوده است. بدیع الزمان فروزانفر از مفاخر زمان خودش است و بشرویه باید از وجود و اسم او بیشتر از این بهره مند شود.

استاد بدیع الزمان فروزانفر در استان و کشور بهتر معرفی شود

حجت الاسلام مجید نصیرایی، نماینده مردم فردوس، بشرویه ، سرایان و طبس در مجلس شورای اسلامی در آستانه بر گزاری همایش منطقه ای بزرگداشت بدیع الزمان فروزانفر توصیه کرد: استاد فروزانفر از افتخارات استان است و باید برای معرفی وی در کشور بهتر کار شود.

وی، برگزاری همایش بزرگداشت بدیع الزمان را کاری زیبا، فرهنگی و ارزشمند خواند که با همکاری برخی دستگاه ها و به ویژه با مشارکت خودجوش مردمی، علم دوستان و علاقمندان به فرهنگ و ادبیات ، هیئت امنا و … انجام می شود. به گفته وی استاد فروزانفر از مفاخر حوزه ادبیات، نوابغ و نوادر بشرویه است که آثار ارزشمندی از او در زبان و ادبیات فارسی ، عربی و مولوی پژوهی و… به جا مانده که از افتخارات استان است .

وی در ضرورت و نتایج برپایی این همایش و مانند آن برای معرفی مفاخر استان توضیح داد: امروز انقلاب اسلامی برای ملت ایران ، مسلمانان و همه ملت های آزاده جهان، برکاتی دارد برکت هایی مانند ایستادن در مقابل ظلم و ستم مستکبران، آنچه که در آرمان های بشری وجود دارد از جمله عزت، تعالی و انسانیت و… همه براساس آموزه های توحیدی و الهی دین اسلام و برخاسته از آن است که امور دنیا و آخرت را تامین می کند.

نماینده مردم فردوس، بشرویه ، سرایان و طبس در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: موفقیت هایی هر روز در عرصه های مختلف در کشور شکل می گیرد که منشا آن ایمان، علم، تمدن و فرهنگ ایرانی اسلامی است فرهنگ مردم، باید ها و نبایدها و ارزش های آن ها؛ که برکات آن امروز نصیب کشور و جهان می شود؛ این دستاوردها و نتایج همه برخاسته از توحید است و بی تردید پرداختن به مفاخر و فرهنگ، پایه های پیشرفت و تعالی را محکم تر می کند چرا که اساس آن در پرداختن به فرهنگ است.

نصیرایی؛ توجه به فرهنگ در عرصه های مختلف به معنای پیشرفت در همه حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … است و ضرورت دارد که به همه عناصر و عرصه های فرهنگی خود بیشتر از قبل توجه و آنها را  به نسل جدید منتقل کنیم. یکی از راه های انتقال فرهنگ، معرفی و شناساندن عناصر فرهنگی استان است؛ مفاخری که در همه مناطق استان، شهر و روستا رشد یافته و تربیت شدند و معرفی این مفاخر فرهنگی ضروری است.

وی تصریح کرد: معرفی این شخصیت ها و نوابغ از جمله استاد فروزانفر از وظایف و رسالت های همگانی است؛ دولت، مجلس، سیاست گذاران،همه مدیران دستگاه ها در ارکان و اجزا در هر سطح و جایگاهی و… باید برای معرفی این مفاخر علمی به جامعه و به ویژه نسل جوان تلاش کنند.

وی به نکته ظریف اشاره کرد: معرفی نقاط قوت و توانمندی این افراد در مقابل دشمنان، باعث پیروزی و موفقیت است چرا که دشمنان و مستکبران درصدد ضعف و شکست نظام هستند و با اقداماتی مانند بی توجهی و کم رنگ کردن فرهنگ، ارزش ها و باورهای ما تلاش می کنند بتدریج ایمان، خودباوری، تلاش و پیشرفت و همت را را از مردم ما بگیرند. طبیعی است در این صورت جامعه رشد نمی کند و منفعل و بی خاصیت می شود و مستکبران آن را به دلخواه خود شکل می دهند پس باید که برای ایستادگی در برابر دشمن  با قوت بیشتر با احیا و توجه به ارزش های فرهنگی پیش رفت.

وی وعده داد که برای جستجوی ترجمه کامل و روان قرآن استاد فروزانفر که مفقود شده بررسی کند. علاوه بر این معرفی بیشتر استاد بدیع الزمان فروزانفر در استان و از طر یق شورای فرهنگ عمومی، بررسی ثبت استاد فروزانفر به عنوان پدر تاریخ ادبیات کشور ، موضوع مهم و موثر خواهرخواندگی بشرویه با قونیه وتاثیرات فراوان اقتصادی ، گردشگری و فرهنگی و … را نیز پس از طرح موضوع ها در همایش  و ارایه ساز و کارهای لازم پیگیری کند.