ابرو گشاده ، گوش ها بسته

?. روح اله محمدی

? هفدهم مردادماه روز خبرنگار است و به رسم معمول مسئولین دراین روز به اشکال مختلف به تبریک و تمجید ازاین صنف خدوم و زحمت کش می پردازند و بعضأ دیده شده غبطه ها میخورند که چرا خدا آنان را در زمره خبرنگاران قرار نداده و همانها بیشترشان از همان فردای روز خبرنگار ، فرمایشاتشان را فراموش میکنند و گوشی روی خبرنگار قطع میکنند و مصاحبه نمیکنند و خبرنگار را به اتاقشان راه نمیدهند و بمحض اینکه خبری یا تحلیلی به مذاق صندلی شان تلخ بیاید بین سطور می چرخند تا از چرخاچرخ واژه ها دستاویز شکایتی پیدا کنند و خبرنگار بینوا را آواره سالن های پر استرس دادگستری نمایند.

? البته خبرنگاران عزیز هم نه اینکه اینها را ندانند اما همین یک روز را به حرمت سیل خروشان اینمه تبریک و تهنیت ، مرام کش میشوند و صبر بر دوات روشنگری می ریزند و گلوی قلم را میفشارند و دندان احترام بر جگر خسته میگذارند و می گذرند.

?. نگارنده هم به تأسی از دیگر هم کیشان همین قصد را داشتم که خبری مبنی بر اعتراض شدید جناب استاندار به برخی مدیران استان در سومین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان بخاطر اهمال و کم کاری در پیگیری به ثمر رساندن طرح های نیمه کاره و کند بودن چرخ توسعه بخاطر قرائت های غلط از قانون خواندم که به یک باره برق از کف عقل و طاق از طاقت قرار قلمم سر رفت و تصمیم گرفتم چندسطر خط خطی کنم و نکاتی را به ایشان یادآوری نمایم هرچند پیشاپیش ابدأ امید گشایش و خوش بینی بهبود ندارم.

?. اوضاع و احوال استانداری بدون مدیرکل روابط عمومی در روز خبرنگار در نوع خودش جالب است و خبر رفتن یا ماندن جناب معتمدیان چون أره چنان بر گلوی پر اضطراب این روزهای خراسان جنوبی سایه افکنده که با هر جلو و عقب رفتنی فقط قامت برافراشته ی این کاج آرزمند را لاغرتر و زخمی تر میکند.

این نرفتن و رفتن که البته بدون شک داغ ترین خبر این روزهای خراسان جنوبی و حتی خوزستان است موجب شد که مردم عادی بدون حب و بغض و مسئولین مربوطه و حتی نامربوطه هم بدون خط بندی های سیاسی از رییس جمهور و وزیر کشور و خود ایشان خواهش کنند که چمدان عزیمت را به عزلت کمد بسپارند و کفش سفر از پای آبله زده از دویدن ۱۵ ماهه بیرون بیاورند و همچنان کمربند همت بر کمر غیرت و معرفت محکم نگهدارند و این مردم قدرشناس را تنها نگذارند.

این شاید برای اولین بار است که بر روی یک مسئله تا این اندازه بین اصلاح طلب و اصولگرا و کارگر و کارفرما و استاد و دانشجو و راننده تاکسی و بقال و نانوا و…. اتفاق نظر وجود دارد

?. نگارنده حدود یکماه پیش در یادداشتی بنام ٬٬ معتمدیان با تیراژ کم ٬٬ قبل از شنیدن زمزمه رفتن معتمدیان ، مبسوط و مشروح ایشان را بخاطر تلاش بی ادعای شبانه روزی و خستگی ناپذیری و موفقیت در جذب بودجه های قابل توجه در شرایط بی پولی دولت و توجه خاص به امرار معاش مردم و کمک به حل مشکلات تولیدکنندگان و نگاه ویژه به توسعه زیرساخت ها و…. مورد تحسین و ستایش قرار دادم که البته آنموقع مورد سرزنش برخی از دوستان قرار گرفتم که – فلانی تو دیگه چرا ؟؟؟ – و – چه خبر شده که چنین قلم بر تمجید چرخانده ای ؟!!! – و…
گویا قرار بر این بوده که خبرنگاران خاصه حقیر فقط باید مسئولین را به گوشه رینگ بچسبانیم و امان دفاع و فریاد را هم از آنها بستانیم .
که همان ها البته در روزهای اخیر برای ماندن معتمدیان بیانیه دادند و طومار امضا کردند و توییت گذاشتند .
القصه در همین نوشتار مورد بحث اما سئوال و گلایه های عمیقی مطرح نمودم آنهم ابقای برخی مدیران ضعیف و انتصاب برخی مدیران ضعیف تر در استان بود.
در روزهای اخیر که اقشار و اصناف مختلف مردم و مسئولین برای ماندن معتمدیان حتی گفتند اگر ایشان بخواهد از استان برود جلوی ماشین دراز می کشند و مگر از روی جنازه شان رد شود ( غافل از اینکه متعمدیان اگر بخواهد برود قطعأ با هواپیما خواهد رفت ) یک نکته بسیار جالب بود و آنهم نظر اکثر همین دلسوزان بود در عملکرد ضعیف استاندار در بحث عزل و نصب ها که ما و همگان به هزار زبان ماههاست فریادش میزنیم و معتمدیان ابدأ گوشی شنوا برای شنیدن این یک فقره ندارد که ندارد.
تا اینکه دیروز دیگر صدای خودش هم درآمد که من واقعأ امیدوارم که صدای خودش را دیگر بشنود.

?. جناب آقای معتمدیان ، تلاش های شبانه روزی تان از دید مردم پنهان نبوده و از شما محبوب ترین استاندار ادوار ساخته است ، اما شما استاندار همین مردم هستید ، همین ها که از شما بارها برای انتصاب یا ابقای مدیران ضعیف و کم کارآمد سئوال کرده اند و شما هرگز پاسخی نداده اید. همراهان دولت عمومأ از شما دلخوری دارند . این برای شما محلی از اعراب و توجه دارد یا نه ؟!
سندیکاها ، اصناف ، نخبگان ، فعالین اقتصادی از شما انتظار دارند که برای انتخاب یک مدیر مورد مشورت باشند

آیا این انتظار بجا است یا بیجا ؟!!!

? شما عالیترین مقام دولت در استان هستید پس بدون شک با تمام مولفه های عمرانی ، اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی قضاوت میشوید پس لطفا این مردم را تنها نگذارید و لطفأ تر اینکه برای انتخاب ( انتصاب ) مدیران در ایام باقیمانده وسواس بیشتری به خرج بدهید . بگذارید بخشی از سنگینی بار مسئولیت بر دوش تعهد آنها هم باشد.
اگر هم بقول خودتان به شما تکلیف شد که باید حتمأ خراسان جنوبی را به مقصد استان دیگری ترک کنید ، بازهم لطفأ مدیر نالایق به استاندار بعدی تحمیل نکنید.

?. با تمام این تفاسیر ، نام شما بر صحیفه ی روشن جنوب خراسان برای همیشه خواهد درخشید.
برقرار باشید و موفق