کامرانی فرد گفت: امسال ۵۰ حرفه جدید فنی و حرفه ای بر اساس مشاغل نو و دانش بنیان در خراسان جنوبی راه اندازی شد.

 حسن کامرانی فرد- مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد:  امسال ۵۰ حرفه جدید فنی و حرفه ای بر اساس مشاغل نو و دانش بنیان در خراسان جنوبی  راه اندازی شد.

وی  افزود: پرداخت سطوح قطعات ساخته شده به روش پرینت سه بعدی، تعمیر کار تلویزیون‌های پیشرفته، سازنده وسایل تزئینی با رزین، مونتاژ کار نگین‌های پایه‌دار، تعمیر خودروهای گاز سوز، سازنده ظروف چوبی روستیک، سازنده هواپیماهای مدل قابل پرواز و مکاترونیک فیبرنوری از جمله این حِرَف جدید است.

کامرانی‌فرد افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵ تفاهم‌نامه و از ابتدای سال گذشته تاکنون در مجموع ۱۹ تفاهم‌نامه با دستگاه‌های متعدد در استان منعقد شده است.

 وی بیان کرد: این تفاهم‌نامه‌ها با دستگاه‌هایی از قبیل کانون فرهنگی مساجد، دانشگاه فرهنگیان بیرجند، کارخانجات نساجی فردوس، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان، اتاق بازرگانی و نظام مهندسی ساختمان استان منعقد شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی، با بیان اینکه مجوز راه‌اندازی یک مرکز جواز کارگاهی امسال صادر شد، ادامه داد: همچنین هفت مجوز دیگر در این زمینه در دست اقدام است.

کامرانی‌فرد تصریح کرد: امسال به ۸۲ نفر از مهارت آموختگان فنی و حرفه‌ای استان مبلغ ۱۰۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال تسهیلات از محل تبصره ۱۶ اشتغال پرداخت شده است.

وی از ارائه بیش از یک میلیون نفردوره مهارت فنی و حرفه‌ای در استان خبر داد و گفت: از اول سال تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۸۵۷ هزار نفر ساعت در قالب۲۳ هزار و ۹۹ نفر دوره از مهارت‌های فنی و حرفه‌ای استان در بخش دولتی بهره‌مند شدند.

کامرانی‌فرد از فعالیت ۳۸۸ مرکز آموزشی غیردولتی در استان خبر داد و افزود: امسال ۹۱۱۱ نفردوره آموزشی در قالب ۳۴۴ حرفه در این بخش برگزار و ۳۳ مجوز جدید نیز صادر شده است.

 وی بیان کرد: امسال در آزمون‌های هماهنگ و آنلاین، صنعت ساختمان و تفاهم‌نامه‌ها و آزمون ادواری و صنفی ۲۵ هزار و ۱۷۶ نفر معرفی شدند که از مجموع آزمون‌دهندگان ۷۹ درصد قبولی را کسب کردند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان، با اشاره به مخاطبین ۱۹‌ گانه آموزش‌ها، تصریح کرد: «متقاضیان مهارت‌آموزی، سربازان وظیفه، شاغلان بنگاه‌های اقتصادی، دانشجویان، ساکنان مناطق روستایی، زندانیان، دانش‌آموزان، دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه، ساکنان مناطق محروم و مرزی، کودکان کار و از این جمله هستند.

وی ادامه داد: افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، مشمولان بیمه بیکاری،   زنان خانه‌دار،   آسیب‌دیدگان اجتماعی، خانواده‌های آسیب دیده از اعتیاد، معتادان بهبود یافته، عشایر، ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی، پناهندگان و اتباع خارجی از دیگر گروه‌های آموزشی هستند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: دپارتمان ملی آموزش معدن در شهرستان نهبندان با بیش از ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای آموزش مهارت‌های این حوزه تجهیز شده است.

کامرانی‌فرد افزود: دپارتمان ملی معدن نهبندان از روز شنبه میزبان برگزاری دوره‌های تخصصی اپراتوری و سرویس نگهداری ماشین‌آلات سنگین و معدنی با حضور استان‌های مختلف است.

وی ادامه داد: در این دوره‌های فشرده که با حضور ۲۵ نفر از سراسر کشور برگزار می‌شود، مهارت‌های تخصصی به مدت دو هفته در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان‌جنوبی، تصریح کرد: فنی و حرفه‌ای دستگاهی خدمت‌رسانی رایگان است که آموزش‌ها و مهارت فنی و حرفه‌ای را به صورت رایگان در اختیار علاقمندان و متقاضیان قرار می‌دهد.

کامرانی‌فرد، با تأکید بر اینکه تکمیل و تجهیز مراکز آموزشی در دستور کار قرار گرفته، یادآور شد: سال گذشته بسیاری از کارگاه‌ها در حوزه اینترنت اشیا، خانه‌های هوشمند، مرکز تخصصی برق و… تجهیز شد.

وی افزود: در کنار ظرفیت‌ها ‌و محدودیت‌های موجود در حوزه مربیان فنی و حرفه‌ای، امسال توانستیم از توان بیش از ۱۵۰ نفر از مربیان افتخاری نیز بهره‌مند شویم.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور