رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: الکترونیکی کردن فرآیند بارگذاری تا صدور ویزای دانشجویان بین‌الملل در مرحله پایانی است.

هاشم داداش‌پور پنجشنبه شب در دیدار با دانشجویان بین‌الملل دانشگاه بیرجند افزود: در این راستا نیروی انتظامی صدور کارت اقامت را به صورت الکترونیکی با اخذ مبلغی از دانشگاه انجام می‌دهد و با اتمام این فرآیند دانشجو بین‌الملل می‌تواند از خانه پیگیر صدور ویزای خود باشد که تاکنون در ۶ استان کشور مقرر شده این فرآیند سیستمی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه اقامت به‌طول تحصیل برای دانشجویان بین‌الملل در حال پیگیری است اظهار داشت: در چند کشور توانستیم اقامت به‌طول تحصیل را به‌دست بیاوریم تا از همان ابتدا که دانشجو وارد کشور می‌شود ویزا و اقامتش به‌طول تحصیل باشد و در برخی کشورها هم پیگیری شده تا بعد از یک سال اقامت، دانشجو بتواند به مدت سه سال اقامت به‌طول تحصیل را بگیرد و تلاش می‌کنیم این مساله را نهادینه کنیم.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تا یک ماه قبل، اقامت به‌طول تحصیل محدود به تهران بود و در آینده‌ نزدیک برای همه استان‌ها جاری خواهد شد به طوری که از ۲ روز گذشته در ۶ استان کشور این موضوع برای دانشجویان بین‌الملل اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: نیمی از بورسیه‌های سازمان امور دانشجویان مربوط به دانشجویان افغان است و در مورد جذب دانشجویان دختر افغان هم آمادگی داریم و این موضوع را از طریق سفارت خود دنبال می‌کنیم تا دانشجویان دختر نخبه که وضعیت مالی خوبی ندارند از این ظرفیت بهره‌مند شوند.

داداش‌پور گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی ایجاد فرصت‌های شغلی پاره وقت برای دانشجویان بین‌الملل در کشور دنبال می‌شود تا بتوانند حداقل ۲۰ ساعت در هفته بدون هیچ هراس و ناامنی در ایران مشغول به تحصیل شوند.

وی ادامه داد: تلاش ما بر این است که معتبرترین و بهترین دانشگاه‌های کشور جذب دانشجو بین‌الملل داشته باشند و این مساله برای ما مهم است.

رئیس سازمان امور دانشجویان برای راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسی برای غیر فارسی زبانان در دانشگاه بیرجند قول مساعد داد و گفت: در صورتی که تعداد دانشجویان بین‌الملل این دانشگاه به هزار نفر برسد، این مرکز راه‌اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه صدور مدرک دو زبانه برای دانشجویان بین‌الملل دنبال می‌شود گفت: همچنین دانشگاه‌ها مجاز به پذیرش دانشجو به صورت مجازی نیستند و دنبال این هستیم که حداقل در ۱۰ دانشگاه اجازه دهیم پذیرش دانشجو از طریق مجازی انجام شود.

داداش‌پور افزود: جذب دانشجویان بین‌الملل به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی وزارت علوم در دولت سیزدهم تعریف و برای این منظور برنامه‌هایی تدارک دیده‌ شده است و از تجارب دیگر کشورها هم استفاده می شود.

رئیس دانشگاه بیرجند هم در این نشست با بیان اینکه ۷۵۰ دانشجو بین‌الملل در خراسان جنوبی مشغول تحصیل هستند گفت: از این تعداد ۵۸۰ نفر در دانشگاه بیرجند در مقاطع مختلف کارشناسی کارشناسی ارشد و دکترا در حال تحصیل هستند.

احمد لامعی‌گیو افزود: دانشگاه بیرجند با ۴۵ سال قدمت امروز به مرحله‌ای رسیده است که می‌تواند به عنوان مرجع علمی، دیپلماسی و فرهنگی در منطقه شرق کشور مطرح شود و با برنامه‌ای که در حوزه بین‌الملل ترسیم کرده، علاوه بر جذب دانشجو این زمینه را فراهم آورده که اساتید کشورهای همسایه بتوانند فرصت‌های مطالعاتی خود را در دانشگاه بیرجند سپری کنند.

رئیس دفتر همکاری‌های علمی بین‌الملل دانشگاه بیرجند هم گفت: یکی از سیاست‌ها و اولویت‌های دانشگاه بیرجند جذب دانشجویان بین‌الملل بوده و در این حوزه سیاستگذاری‌ها، آیین‌نامه‌ها و مشوق‌های خوبی مصوب شده است.

حسین نویدی‌نیا اظهار داشت: دانشگاه بیرجند به دلایل مختلف مزیت نسبی برای جذب دانشجویان بین‌الملل به ویژه از کشور افغانستان به دلایل همسایگی و دارا بودن مرز مشترک خراسان جنوبی با این کشور دارد.

وی افزود: دارا بودن مرکز پژوهشی مطالعات افغانستان و تدریس درسی به نام سیاست و دولت در افغانستان در دوره کارشناسی ارشد در این دانشگاه از دیگر مزیت‌های جذب دانشجویان افغان است.

رئیس دفتر همکاری‌های علمی بین‌الملل دانشگاه بیرجند خواستار راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسی برای غیر فارسی زبانان در این دانشگاه شد و گفت: با توجه به وضعیتی که زبان فارسی در کشور افغانستان دارد باید کلاس‌های نگارش زبان فارسی برگزار شود تا دانشجویان بین‌الملل در مرحله امتحانات تستی دچار مشکل نشوند.

وی راه‌اندازی خوابگاه مستقل در دانشگاه را از خواسته‌های دانشجویان بین‌الملل ذکر کرد و گفت: خوابگاهی به این منظور احداث شده که تجهیز آن نیازمند سه میلیارد تومان اعتبار است.

در این نشست، تعدادی از دانشجویان به نمایندگی از سایر دانشجویان بین‌الملل سوالات و درخواست‌های خود را مطرح کردند.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان روز گذشته (پنجشنبه) وارد خراسان جنوبی شد و پروژه‌های ورزشی سرای دانشجویی قائم آل محمد (ص) دانشگاه بزرگمهر قاینات را افتتاح کرد.

همچنین عملیات اجرایی ساخت خوابگاه خواهران دانشگاه صنعتی بیرجند با حضور رئیس سازمان امور دانشجویان آغاز شد

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور