مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: پروژه در حال ساخت مرکز جامع انتقال خون استان از سال ۹۸ متوقف شده و تکمیل آن نیازمند ۴۵ میلیارد ریال اعتبار است.

ابراهیم میری مقدم روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسب سالروز تاسیس سازمان انتقال خون (۹ مرداد ۱۳۳۵) افزود: ساختمان مرکز جامع انتقال خون اکنون ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون ۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات سازمان برای این پروژه هزینه شده است.

وی بیان کرد: با تکمیل و افتتاح این مرکز توان خونگیری در مرکز استان به بیش از ۲ تا ۲.۵ برابر افزایش می‌یابد.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی و اینکه در آستانه ماه محرم قرار داریم، برای اهدای خون توسط هیات‌های مذهبی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: سال قبل اطلاع رسانی به هیات‌های مذهبی برای اهدای خون انجام و برخی علاقمندان مراجعه کردند امسال نیز از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد.

میری مقدم گفت: با توجه به اینکه امسال نیز باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و از طرفی سلامت اهداکنندگان بسیار حائز اهمیت است خونگیری را انجام خواهیم داد اما با کمبود فضا مواجه‌ایم.

وی تصریح کرد: برای رفع مشکل مالی مرکز جامع اهدای خون تاکنون استانداران، معاونان استاندار، فرماندار و سایر مسوولان دستگاه‌های اجرایی بازدید کرده‌اند اما هنوز اعتبار اختصاص نیافته است و نیازمند یاری افراد خیر هستیم.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی عنوان کرد: تاکنون شرکت کاشی فرزاد و سیمان باقران برای کمک اعلام آمادگی کرده‌اند لذا در استان مرزی و استراتژیک خراسان جنوبی نیاز به مساعدت سایر خیرین داریم تا  هرچه سریعتر مرکز تکمیل شود تا در مواقع بحران با مشکل مواجه نشویم.

وی یادآور شد: تجهیزات و امکانات این مرکز که از اعتبار مورد نیاز بالاتر است توسط سازمان انتقال خون تامین و فراهم شده و مشکلی در این زمینه نداریم.

میری مقدم در ادامه با اشاره به وضعیت اهدای خون در استان گفت: سال قبل تا پنجم مرداد ۶ هزار و ۵۶۹ واحد خونگیری انجام شده بود در حالیکه امسال تاکنون هفت هزار و ۱۵۵ واحد اهدا شده است.

وی با اشاره به افزایش هشت درصدی اهدای خون در سال جاری افزود: این افزایش در نتیجه انجام خونگیری در مراکز اقماری قاین، فردوس و طبس است خصوص در قاین رشد قابل توجهی نسبت به سال قبل داشته‌ایم.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین بخشی از افزایش اهدای خون امسال ناشی فعالیت هفت تیم بوده است.

وی تصریح کرد: سال قبل در این بازه زمانی ۷.۹ درصد اهدای خون توسط بانوان اهدا شد ولی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد کاهش داشته است.

میری مقدم خواستار حضور بیشتر بانوان برای اهدای خون شد و اظهار داشت: وقتی مادر یا زن برای اهدای خون مراجعه کند فرهنگ اهدا بین خانواده و جامعه ترویج داده می‌شود.

وی عنوان کرد: بانوان نباید نگران کم خونی یا موضوعاتی از این قبیل باشند و باید بدانند اگر کمبود خون داشته باشند وارد چرخه اهدا نمی‌شوند.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با بیان اینکه ۶.۸ درصد اهداکنندگان خون امسال بانوان بودند تصریح کرد: در طبس اهدای خون بانوان ۱.۳ درصد، در فردوس ۳.۷ درصد و مابقی مردم به بیرجند و قاین بوده است است.

وی میزان اهدای پلاکت خون در سال قبل را ۹۵ واحد و امسال تاکنون ۱۰۱ واحد اعلام کرد و گفت: از مجموع اهدای خون امسال ۲۹.۷ درصد گروه خوبی o مثبت، ۲۳ درصد A مثبت، ۲۵ درصد B مثبت، ۷.۴ درصد AB  مثبت، O منفی ۵.۶ درصد، A منفی ۳.۸ درصد، B منفی ۳.۹ درصد و AB منفی یک درصد بوده است.

میری مقدم یادآور شد: در حال حاضر ذخایر خونی استان در حد قابل قبول است اما در چند روز اخیر کاهش داشته‌ایم و انتظار داریم شهروندان مانند گذشته در این امر خیر ما را یاری کنند.

وی گفت: سال بسیار سختی پشت گذاشتیم اما علیرغم همه مشکلات سازمان انتقال خون اجازه نداد هیچ بیمارستانی با مشکل خون و فراورده‌های خونی مواجه شود.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی افزود: تمام موفقیت‌هایی که در سال قبل داشتیم مرهون اهداکنندگانی هستیم که بدون هیچگونه چشم‌داشتی در شرایط سخت که خیلی از شهرها در وضعیت قرمز بود انتقال خون را یاری کردند به نحوی که هیچ مشکلی در خون و فراورده‌های آن نداشتیم.

وی بیان کرد: با اطلاع رسانی به موقع و مناسبت در رسانه‌ها توانستیم این اطمینان را به مردم بدهیم که انتقال خون فضای امن برای اهدای خون است و تاکنون که یکسال و نیم از سناریوی کووید ۱۹ می‌گذرد هیچ مورد انتقال بیماری رخ نداده است.

میری مقدم اظهار داشت: پارسال خیرین پای کار آمدند و دستگاه بلاست فریز به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان خریداری کردند و سبب شد روند فریز کردن فراورده‌های پلاسما در استان تسریع یابد.

وی گفت: سال گذشته جزو استان هایی بودیم که به نسبت جمعیت استان بالاترین میزان اهدای پلاسما را در کشور داشتیم حدود هزار واحد پلاسما با روش فرزیس و همین میزان در مراکز اقماری اهدا شد.