مدیر جهاد کشاورزی سربیشه با بیان اینکه درآمد حاصل از فروش کرک به صورت سالانه  ۱۰ میلیارد ریال و درآمد حاصل از فروش مو به صورت سالانه ۹۰ میلیون ریال است، گفت: متأسفانه در این منطقه کرک توسط دلالان با قیمت پایین خریداری و صادر می‌شود.

مریم جوادی بایگی  اظهار کرد: الیاف دامی توسط دو نوع فولیکول موجود در پوست به وجود می‌آید و رشد الیاف نیز به فعالیت فولیکول‌ها بستگی دارد.

وی با بیان اینکه الیاف مو توسط فولیکول‌های اولیه و الیاف کرک توسط فولیکول‌های ثانویه به وجود می‌آیند، افزود: مهم‌ترین استفاده کرک در تهیه لباس‌های زمستانی است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه با اشاره به اینکه لباس و پوشاک تهیه شده از کرک، بسیار زیبا، گرم و ظریف هستند و به همین سبب مشتریان بسیاری در کشورهای خارجی دارند، اظهار کرد: کرک خاصیت جذب رطوبت دارد و به آسانی شعله‌ور نمی‌شود، به همین دلیل در صنعت نیز از آن استفاده می‌شود.

جوادی بایگی ادامه داد: خاصیت کرک باعث بالا رفتن ارزش آن در دنیا شده و کرک موکشی شده و تمیز با قیمت بسیار بالایی در دنیا خرید و فروش می‌شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه در این منطقه کرک توسط دلالان با قیمت پایین خریداری و صادر می‌شود، تصریح کرد: نسبت بالای کرک نسبت به مو در بیده، ظرافت بیشتر تارهای کرک، تمیز بودن آن، رنگ کرک و بلندی طول کرک از عوامل موثر در ارزش کرک به شمار می‌روند.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه بیان کرد: کرک سفید، بالاترین قیمت را دارد و بعد از آن کرک‌های قهوه‌ای، خاکستری، آهویی و سیاه دارای ارزش هستند.

جوادی بایگی با بیان اینکه هر قدر بیده کمتر به گرد و خاک، عرق و خار و خاشاک آلوده باشد، قیمت آن بیشتر می‌شود، افزود: ۹۲ هزار و ۵۵۸ راس بز و بزغاله جمعیت دامی این شهرستان را تشکیل می‌دهند.

وی اظهار کرد: میزان تولید کرک شهرستان در سال ۱۰ تن است که به ازای هر راس به طور میانگین ۰.۱۲ کیلوگرم کرک تولید می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه خاطرنشان کرد: میزان تولید مو در شهرستان در سال ۱۵ تن بوده که به ازای هر راس به طور میانگین ۰.۱۶ کیلوگرم مو تولید می‌شود.