عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بیرجند گفت: رئیس جمهور با حضور در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، پیام ایران مبنی بر صلح و امنیت را به همه جهان منتقل کرد.

احمد بخشی افزود: با توجه به اینکه موضوعاتی که در جلسات سالانه این مجمع بیان می‌شود، گفتمان روسای جمهور یا کشورهای شرکت کننده را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بیان این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: سازمان ملل باید برای تحقق این هدف مهم یکسری اقدامات انجام دهد و به جای جنگ، خونریزی و کشتار، جهانی داشته باشیم که همه انسان‌ها بتوانند فارغ از نژاد، رنگ، مذهب و منطقه جغرافیایی امنیت و زندگی راحتی داشته باشند.

دکترای علوم سیاسی ادامه داد: سفر رئیس جمهور در حالی انجام شد که بعد از رئیس جمهور شهید انتخابات جدید در کشور برگزار شد و از لحاظ سیاسی گروه جدید روی کار آمد از طرفی مسائلی مانند غزه، لبنان و تحولاتی در منطقه خاورمیانه مطرح است.

وی گفت: هدف از این سفر موضوعاتی از جمله ایجاد صلح و امنیت برای همه مردم دنیا، رعایت حقوق متقابل مردم یا گروه‌های مختلف، برجام و تبیین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بود.

بخشی با بیان اینکه رئیس جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل وضع موجود جهان را ترسیم کرد، یادآور شد: به گفته پزشکیان اکنون دنیا درگیر جنگ و درگیری است، استانداردهای دوگانه‌ای وجود دارد که باید ساماندهی شود تا جهان بهتری داشته باشیم.

وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور به داشتن سیاست خارجی فعال، پویا و منطقه‌ای گفت: رئیس جمهور با توجه قرار دادن هویت ایرانی – اسلامی، در سازمان ملل سخنرانی خود را با آموزه‌های دینی شروع و بر لزوم وحدت بشری از نگاه قرآن و بر اساس عدالت تاکید کرد.

این استاد دانشگاه افزود: از این طریق نگاه اسلام هراسی و ایران هراسی که ممکن است بر بخشی از جهان حاکم باشد توسط رئیس جمهور تبیین شد.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی بحث اساسی که وجود دارد زیاده خواهی و تمامیت خواهی توسط کشورها یا انسان‌های دیگر است که رئیس جمهور راه حل را بازگشت به اصول اخلاقی و معنوی مطرح می‌کند.

بخشی گفت: مفاهیم و گزاره‌هایی که مطرح شد مربوط به جهان وطنی، صلح مثبت، دوران و نگاه جدید بود؛ نبود جنگ سبب ایجاد صلح می‌شود اما این صلح جز با توزیع عادلانه منابع و برقراری عدالت پایدار میسر نخواهد بود.

وی ادامه داد: رئیس جمهور رویکرد دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران را تمایل به همکاری‌های بین المللی در حل چالش‌های جهانی مطرح کرد و با اشاره به مسائل غزه که تاکنون بیش از ۴۰ هزار شهید داشته است، توجه جهانی را به این موضوع جلب کرد.

کارشناس مطالعات منطقه‌ای گفت: پزشکیان با طرح یکسری پرسش‌ها درخصوص مسائل مربوط به غزه و لبنان نشان می‌دهد جای تروریسم و کسانی که به ترور اعتراض می‌کنند عوض شده و لازم است خوانش جدیدی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه نگاه رئیس جمهور به موضوع امنیت در سازمان ملل نگاه عمیق بوده است عنوان کرد: این نگاه نه تنها در بعد نظامی و دفاعی بلکه به طور حتم امنیت را مثل توسعه پایدار همه جانبه می‌داند و شامل امنیت انسانی، اجتماعی و اقتصادی تعریف می‌کند.

بخشی گفت: بنا به تاکید رئیس جمهور امنیت پایدار در صورتی محقق می‌شود که عدالت اجتماعی، احترام به حقوق بشر و همبستگی میان ملت‌ها رعایت شود و تا زمانی که زیاده خواهی و قدرت طلبی‌ها در سیاست و نظام بین الملل حاکم باشد، امنیت واقعی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: رئیس جمهور در موضوعات مربوط به ایران به چالش‌های امنیتی در منطقه خاورمیانه نیز اشاره دارد که بسیاری از این چالش‌ها در واقع سیاست‌ مداخله جویانه قدرت‌های بزرگ است و آنها می‌خواهند این منطقه را بر اساس تمایلات خود تغییر دهند که این رویکرد نادرست منجر به ایجاد بحران انسانی شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه گفت: چارچوب دیپلماتیک باید مبتنی بر احترام متقابل و تعامل سازنده باشد تا بر این اساس بتوان جلوی سیاست‌های تهاجمی، اقتصادی یا نظامی را گرفت.

وی به مواضع رئیس جمهور درخصوص ائتلاف‌های منطقه‌ای اشاره کرد و افزود: بدون شک این ائتلاف‌ها به حل بحران جنگ یمن، فلسطین و لبنان کمک می‌کند.

رئیس‌ جمهور اسلامی ایران روز یکشنبه اول مهر ماه ۱۴۰۳ (۲۲ سپتامبر ۲۰۲۴) به منظور شرکت در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تشریح مواضع جمهوری اسلامی درباره مسائل بین‌المللی در صدر هیات عالی‌رتبه سیاسی، وارد نیویورک شد و چهارشنبه شب به وقت محلی سه روز دیدارها و رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک مسعود پزشکیان پایان یافت.

مهمترین برنامه رئیس جمهور در نیویورک، سخنرانی در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود که پزشکیان در نخستین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از از ورود ایران به «عصر جدید» سخن گفت؛ فصلی که به گفته وی شرط اصلی آن، احترام و رفع تحریم‌های ایران است.