معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ساخت نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی درحُ سربیشه، گفت: ۱۰ مگاوات از این مقدار تا پایان سال جاری به شبکه برق استان متصل و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

 جواد اشرفی در  نشست شورای گفت و گوی دولت با بخش خصوصی استان اظهار کرد: همچنین راه انداز پنج هزار نیروگاه پنج کیلو واتی در خراسان جنوبی هدف گذاری شده که این طرح در راستای افزایش درآمد روستاییان پیش‌بینی شده است.

وی افزود: نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی همچنین بسیج سازندگی از محل تسهیلات متولیان اجرای این طرح هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی استان محرومی است که باید مشکلات آن توسط مسئولان دولتی و بخش خصوصی حل و فصل شود، عنوان کرد: آمادگی داریم در جلسات مختلف و موردی راهکارها را برای افزایش نیروگاه‌ های تجدید پذیر در استان را داشته باشیم.

اشرفی بیان کرد: برای وثایق بانکی چارچوب و الگوی بیاورید به عنوان مصوبه قابل اجرا در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال معوقات بانکی خراسان جنوبی گفت: از این مقدار سه هزار میلیارد ریال متعلق به بانک کشاورزی است.

اشرفی تصریح کرد: مجموعه دادگستری خراسان جنوبی از جمله دستگاه‌های نظارتی برتر در استان است که نگاه حل مسئله و بیشترین حمایت از تولید و سرمایه گذاران دارد.

دادستان مرکز خراسان جنوبی هم با اشاره به کم توسعه بودن خراسان جنوبی گفت: در استان مشکلات متعددی در زمینه تولید و سرمایه گذاری داریم که باید با همراهی بخش دولتی و خصوصی این مشکلات بررسی و حل شود.

حجت الاسلام علی نسایی زهان با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما حمایت از بخش خصوصی و تولید استان است، بیان کرد: هدف اصلی ما رونق تولید در خراسان جنوبی است، باید بخش خصوصی بیش از گذشته فعال شود تا شاهد تحول و خیزش در بخش تولید استان باشیم.

مجری طرح انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی هم گفت: ایجاد نیروگاه‌های پنج کیلوواتی بعد از چهار یا پنج سال برگشت سرمایه دارد و برای سرمایه‌گذاران دارای صرفه اقتصادی است.

علیرضا پوزشی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت خرید تضمینی این نوع برق تولیدی توسط وزارت نیرو ۲۲ هزار ریال است، عنوان کرد: ۶۴۳ نیروگاه انشعابی در خراسان جنوبی فعال بوده که ظرفیت تجمعی این نیروگاه‌ها بیش از هشت هزار و ۴۹۷ کیلو وات است.

وی تصریح کرد: خراسان جنوبی با داشتن بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در سال و قرار گرفتن در دالان‌ های بادی از استان‌های مستعد برای تولید انرژی‌های پاک یا تجدید پذیر است.

پوزشی افزود: چهار مزرعه خورشیدی نیز در شهرستان‌های خوسف، سربیشه و بشرویه با مجموع ظرفیت ۱۸.۵ مگاوات وجود دارد و ظرفیت تولید برق خراسان جنوبی ۷۳۰ مگاوات است که حدود ۲۷ مگاوات آن از طریق نیروگاه‌های خورشیدی تامین می‌شود.

وی عنوان کرد: پیک استان در مردادماه ۳۲۰ مگاوات بوده که هشت درصد پیک توسط نیروگاه های خورشیدی تامین شده در صورتی این رقم در کشور ۱.۵ درصد است.

مجری طرح انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با اشاره به ساخت نیروگاه ۵۰ مگاواتی بادی درح سربیشه گفت: ۱۰ مگاوات از این مقدار تا پایان سال جاری به بهره‌برداری و وارد شبکه برق می‌شود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور