چهل و چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی با دستور کار بررسی و تصمیم گیری در خصوص نامه های وارده به شورای فرهنگ عمومی استان و بحث و بررسی در مورد اتنخاب سوژه ها و مسائل مبتلا به فرهنگی استان ارائه شده از شورای علمی و مشورتی در محل دفتر امام جمعه بیرجند برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی؛حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی شب گذشته ١ بهمن ماه جاری در چهل و چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان گفت: مسئولیت اعضای این شورا بسیار سنگین است که باید آن را درک کنیم چون موضوع فرهنگ هویت انسان است.

وی بیان کرد: آثار و صفاتی که از انسان ها پدیدار می شود با یکدیگر متفاوت است ، اثری که از حضرت موسی(ع) پدیدار می شود با آثار فرعون متفاوت است.

امام جمعه بیرجند در ادامه افزود: هر انسان ممکن است هر روز یک نوع باشد چون با گذشت ایام احتمال تغییر آثار و صفات او وجود دارد، آنچه در انسان به عنوان هویت تعریف می شود فقط فکر و فرهنگ اوست.

رئیس شواری فرهنگ عمومی استان گفت: انسان را فقط در قالب فرهنگی و فکری می توان تعریف کرد، آنچه سعدی شیرازی در شعر « بنی آدم اعضای یک پیکرند» آورده ،قصد ترجمه کردن حدیث پیامبر(ص) را داشته اما دقت لازم به محتوی حدیث نداشته، چون در حدیث نبوی مومنان نسبت به هم اعضای یک تن هستند و محور این حدیث فرهنگ است.

وی تصریح کرد: مومن یک تعریف فرهنگی از انسان است، اومانیست ها همین حدیث سعدی را سردر سازمان ملل متحد حک کرده و اشتباه سعدی را بر اشتباه های خود اضافه کرده اند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: بنی آدم که امروز تا این حد ظلم و ستم و … مرتکب می شود آیا اعضای یکدیگرند یا دشمنان هم و تعریف انسان در راستای هویت فقط در فرهنگ ممکن است.

آیت الله عبادی گفت: فرهنگ اقتصادی با اقتصاد فرهنگی متفاوت است، چون فرهنگ اقتصادی هدف اصلی آن اقتصاد است و به عنوان ابزاری برای اقتصاد تعریف می شود، این صحیح نیست چون اقتصاد باید ابزاری بر محور فرهنگ باشد و دیگر امور سیاسی و نظامی هم به همین شکل است.

وی افزود: از اشتباهات امروز دنیا این است که می خواهیم هر چیزی را در تخصص علمی آن رشته رفع کنیم که هرگز این مهم محقق نمی شود چون وقتی فرهنگ نادرست باشد کسی که تخصص بیشتری دارد خلاف کاریش هم بیشتر می شود.

وی اظهار کرد: تخصص در هر امر ضروری است اما شرط آن این است که بر اساس یک فرهنگ تنظیم شده باشد، همه مشکلات باید از راه فرهنگی رفع شود.

امام جمعه بیرجند گفت: مکتب غنی اسلام جوابگوی همه مسائل است به شرطی که هم از اسلام و هم از فرهنگ اسلامی با خبر باشیم.

دکتر محمدمهدی مروج الشریعه نیز در این جلسه با بیان اینکه شبکه‌های فرهنگی براساس تکنولوژی اطلاعات در دستور کار شورا قرار گیرد گفت:امروز اگر از صحنه تکنولوژی اطلاعات که همه شئونات ما را تحت تاثیر قرار داده، غفلت شود دیگران این صحنه را می گیرند که هدفشان نابودی همه اعتقادات ماست.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به هشدار مقام معظم رهبری در سال ٨٢ در زمینه اینترنت افزود:تکنولوژی اطلاعات با سرعت همه شئونات زندگی ما را فرا می گیرد و ما باید از این ظرفیت به درستی بهره برداری کنیم.

وی با بیان اینکه کشور های غربی از فرهنگ غنی کشور ما استفاده می کنند که متاسفانه گاهی اوقات خود ما نسبت به این فرهنگ اصیل و اسلامی غافل می شویم خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری از سه واژه هجمه فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی در خصوص مسائل فرهنگی استفاده کردند و به نوعی نسبت به مسائل فرهنگی در کشور هشدار دادند.

احمد محبی دبیر شورای فرهنگ عمومی استان نیز در این جلسه از اقدامات انجام شده در خصوص موضوعات جلسه پرداخت و ارتقاء و بهبود فضای فرهنگی و اجتماعی استان را هدف اصلی شورای فرهنگ عمومی دانست و تصریح کرد:تمام موضوعات مطرح شده در شوراهای فرهنگ عمومی استان قبل از ارائه،در جلسات متعدد شورای علمی و مشورتی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه پیرامون بررسی مصوبه هیات وزیران در خصوص طرح خدمات رسانی فرهنگی و مذهبی به جامعه عشایری استان که با پیگیریهای سازمان امور عشایر کشور در سطح ملی به تصویب رسیده به بیان ظرفیت ها، اهداف و ساختار و پیشنهاد ارایه خدمات فرهنگی و مذهبی به جامعه عشایری استان پرداخت و توضیحی اجمالی در این خصوص ارائه داد

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله