#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

رییس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: میانگین بارش‌های این استان در پی بارندگی اخیر نسبت به شرایط نرمال، ۵۳ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد افزایش یافت.

جواد نخعی  افزود: طبق آخرین بررسی‌ها تا قبل از بارندگی‌های هفته اخیر میانگین بارش در استان ۱۷.۸ میلیمتر بود که با ۲۱.۲ میلیمتر رشد به ۳۹ میلیمتر در سال زراعی جاری (از اول مهر ۱۴۰۰) رسید به طوری که ۳۴ درصد تامین بارش یک سال کامل آبی محقق شد.

وی گفت: میانگین بارش در مرکز استان به ۴۸.۴ میلیمتر رسید که نسبت به شرایط نرمال ۳۲ درصد افزایش و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲۵ درصد افزایش داشته است.

رییس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی اظهار داشت: بیشترین افزایش را شهرستان سربیشه با میانگین بارش ۵۲.۵ میلیمتر داشته که نسبت به بلندمدت ۱۰۸ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: کمترین افزایش نیز مربوط به شهرستان بشرویه با میانگین بارش ۲۸.۹ میلیمتر است که نسبت به آمار میانگین بلندمدت ۰.۷ درصد افزایش و نسبت به سال قبل ۳۵ درصد کاهش بارش دیده می‌شود.

فعالیت سامانه بارشی از ابتدای هفته گذشته در سراسر استان خراسان جنوبی آغاز شد و تا روز جمعه به‌صورت بارش باران و برف فعال بود که در برخی نقاط موجب جاری شدن روان‌آب و سیلاب شد اما خسارات مالی گسترده و جانی نداشت.