استاندار خراسان جنوبی گفت: اقدامات انجام شده در زمینه بهره‌برداری از ظرفیت‌های استان، قابل تقدیر است اما برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر باید تلاش کرد.

حمید ملانوری روز یکشنبه در حاشیه بازدید از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط مستقر در شهرک صنعتی بیرجند گفت: خراسان جنوبی به لحاظ تعدد معادن و استعدادهای معدنی و واحدهای تولیدی صنعتی جزو استان‌های ویژه است.

وی ادامه داد: با وجود امنیت سرمایه‌گذاری، مرز فعال و مزیت‌های منحصر به فرد استان خراسان جنوبی، اقدامات انجام شده کافی نیست و باید ادامه پیدا کند.

استاندار خراسان جنوبی حضور سرمایه‌گذاران در حوزه اقتصادی استان را ارزشمند خواند و گفت: اینکه جوانان تحصیلکرده و فعال وارد میدان شده و زمینه‌های ایجاد اشتغال خوبی را هم فراهم کرده‌اند، جای تشکر دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما باید با معرفی هرچه بیشتر مزیت‌های نسبی استان، نسبت به جذب سرمایه‌گذارانی برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها تلاش کنیم.

ملانوری افزود: حضور هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران ضمن ایجاد رونق و جهش در تولید استان، ارزش افزوده فراوانی را هم به همراه دارد.

وی خام‌فروشی را بزرگترین آسیب برای ظرفیت‌های موجود عنوان کرد و گفت: با خام‌فروشی، ذخایر و داشته‌های استان را به ثمن بخس عرضه می‌کنیم در حالی که با اندک تغییر و تبدیل آن به مصنوعات خاص، ارزش واقعی آن محصول عاید می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در جریان فرآوری هر محصول از مرحله استحصال تا تولید مصنوعات مرتبط، واحدهای تولیدی کوچکی فعال می‌شوند که در اشتغالزایی و ایجاد درآمد سهم بسزایی دارند.

وی افزود: وجود مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی متعدد با حدود ۵۰ هزار دانشجو و جوانان تحصیلکرده، توانمند و با انگیزه، ظرفیت‌های خوبی هستند که می‌توانند در راستای بهره‌برداری از ظرفیت‌های استان و ایجاد ارزش افزوده به کمک ما بیایند.

استاندار خراسان جنوبی امروز با حضور در شهرک صنعتی بیرجند از پنج واحد تولیدی فعال در این مجموعه بازدید و با مدیران آنها گفت و گو کرد.

ملانوری از نزدیک روند فعالیت کارخانه تولید آرد سفید گلبرگ، شرکت صنایع سنگ پاسارگاد، شرکت مهراس کویر در زمینه تولید لوله یو پی وی سی و واحد تولید ماسک را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد و با حضور وی طرح توسعه کارخانه تولید کننده انواع لوله و اتصالات یو پی وی سی افتتاح شد.

استان خراسان جنوبی ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب دارد که از این تعداد واگذاری زمین و انعقاد قرارداد در ۱۸ ناحیه و شهرک صنعتی در دست انجام است.

براساس آخرین آمار رسمی حدود ۹۶ درصد واحدهای صنعتی خراسان جنوبی کوچک و متوسط هستند و ۶۲ درصد از صنایع موجود استان مربوط به حوزه ساختمان و معدنی است.