رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت: از سال گذشته تاکنون مجوز ۶ رشته جدید کارشناسی برای این دانشگاه صادر شد که از مهرماه نسبت به پذیرش دانشجو در این رشته‌ها اقدام می‌شود.

محمود نخعی روز شنبه در نشست خبری افزود: یکی از خواسته‌های دیرینه مردم استان راه‌اندازی رشته تاسیسات برودتی و تهویه مطبوع و انرژی‌های تجدیدپذیر بود که امسال برای مرکز پسران بیرجند مجوز دریافت شد و از ابتدای مهرماه دانشجو پذیرش می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین مجوز رشته طراحی لباس در دانشکده دختران بیرجند، کارشناسی معماری در دانشگاه بیرجند، کارشناسی الکترونیک، کامپیوتر و تجهیزات پزشکی در دانشکده قاینات صادر شده است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به فعال بودن ۹۱ کد رشته کاردانی و کارشناسی در مجموعه فنی و حرفه‌ای استان اظهار داشت: از این تعداد ۲۴ کد رشته کارشناسی و مابقی کاردانی هستند.

وی عنوان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی دارای ۶ مرکز با ۲ هزار و ۸۶۴ دانشجو است که ۲ مرکز و دانشکده دختران و پسران در بیرجند، دانشکده فنی و حرفه ای پسران طبس با ضمیمه دختران (رعایت تفکیک جنسیتی)، پسران فردوس، آموزشکده پسران قاینات با ضمیمه دختران فعال است و آبان سال قبل نیز مرکز پسران نهبندان راه‌اندازی شده و به زودی دانشجو پذیرش خواهد شد.

نخعی تاکید کرد: ماموریت اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در کل کشور تربیت تکنسین و کارشناس فنی و حرفه‌ای در سطح کاردانی و کارشناسی است.

وی با اشاره به فعالیت ۱۷۶ آموزشکده و دانشکده فنی و حرفه‌ای در کشور اظهار داشت: هدف از این مراکز آموزشی توسعه آموزش عالی فنی و حرفه‌ای، گسترش شایستگی‌ها حرفه‌ای از طریق توسعه دانش و مهارت و نگرش به تربیت نیروهای متخصص در سطح کشور است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از مباحث مورد پیگیری دانشگاه فنی و حرفه‌ای، اصلاح هرم تحصیلی و شغلی است تصریح کرد: در حال حاضر در بحث دانشگاهی کشور کمبودی نداریم اما بحث اصلی این است که نیروی متخصص و ماهر با توجه به نیاز جامعه وارد بازار کار شود تا از موازی کاری کاسته شود.

وی یادآور شد: در این خصوص دانشگاه فنی و حرفه‌ای تحول بسیار عظیمی در حوزه کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها ایجاد کرده است همچنین امسال ۲۱۲ میلیارد تومان برای تجهیز کارگاه‌ها دانشگاهی در کشور تخصیص یافت که به‌زودی بین استان‌ها توزیع خواهد شد.

نخعی با تاکید بر اینکه گسترش آموزش نیاز به یکسری زیرساخت‌ها دارد گفت: یکی از سیاست‌های اصلی دانشگاه تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها است که سال قبل برای تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی در بخش نقدی و اوراق ۴۸۰ میلیون تومان هزینه شد.

وی افزود: علاوه بر این چهار دستگاه اتومبیل چری به ارزش ۳۵۰ میلیون تومان و یک دستگاه موتور هیبریدی استند آموزشی به ارزش ۱۵۰ میلیون تومان نیز وارد کارگاه‌های استان شد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین یک کارگاه آسانسور به ارزش ۱۲۰ میلیون تومان تجهیز شد و ۴۸ دستگاه چرخ خیاطی به صورت غیرنقدی برای دانشکده دختران بیرجند تامین شد.

وی با بیان اینکه پارسال یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان در بحث تعمیرات خوابگاه‌ها مراکز آموزشی استان هزینه شد اظهار داشت: در حوزه عمرانی در سطح دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فعالیت های خوبی انجام شده است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی جزو هفت استان محروم از نظر تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی دیده شده است گفت: تاکنون ۶۰ درصد تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی استان بروزرسانی شده و با تاسیس رشته‌های چجدید تجهیزات جدید نیز وارد می‌شود اما کماکان نیاز به بروزرسانی تجهیزات داریم.

نخعی با اشاره به تخصیص و هزینه کرد ۲۶۰ میلیون تومان برای طرح مدیریت سبز دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیرجند عنوان کرد: احداث نیروگاه خورشیدی در دانشکده ابن حسام بیرجند و منبع ذخیره آب در دانشکده دختران بیرجند و قاینات از دیگر اقدامات است.

وی یادآور شد: سال گذشته یکهزار و ۵۳۰ مترمربع فضای آموزشی کارگاهی با اعتبار سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در دستور کار قرار گرفت که دهه فجر به بهره‌برداری رسید.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام این دانشگاه در استان عنوان کرد: احداث ساختمان آموزشی با اعتبار ۴.۵ میلیارد تومان با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی و مجتمع نمازخانه با ۴۰۰ مترمربع  با اعتبار ۹۰۰ میلیون تومان و ۸۵ درصد پیشرفت دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: همچنین احداث سه زمین مصنوعی ورزشی هر کدام ۴۵۰ میلیون تومان اعتبار با پیشرفت ۶۰ درصدی در مجموعه دانشکده پسران و  ۴۵ درصد پیشرفت در مجموعه دختران در حال ساخت است که ۲ مرکز بیرجند تا هفته دولت و در طبس با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

نخعی تصریح کرد: در شهرستان قاینات در حال حاضر یکهزار و ۱۰۰ متر کارگاه، سالن چند منظوره، نمازخانه و سرایداری با اعتبار ۱.۵ میلیارد تومان در حال احداث است که تلاش داریم هفته دولت به بهره‌برداری برسد.

وی تاکید کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید به صورت جهادی به جامعه معرفی شود چراکه کشور نیاز به نیروهای کارآمد دارد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه در برخی رشته‌ها ۷۰ درصد دانش‌آموختگان دانشگاه وارد بازار کار می‌شوند اظهار داشت: در حال حاضر قراردادهای خوبی با بخش صنعت از قبیل کویر تایر، فولاد قاینات، کارخانه سیمان، صنایع دفاعی و سایر منعقد شده که تاثیر خوبی بر اشتغالزایی جوانان نیز داشته است.

وی یکی از مشکلات دانشجویان استان را کمبود خوابگاه دانشگاهی دانست و گفت: در حال حاضر در شهرستان‌های طبس، قاین و فردوس مشکل خوابگاه نداریم اما در بیرجند کماکان کمبود داریم.

نخعی با بیان اینکه دانشگاه در برخی رشته‌های کاردانی و کارشناسی برای سایر رشته‌ها مجوز دریافت کرده است یادآور شد: دانش‌آموختگان رشته‌های ریاضی و تجربی می‌توانند در برخی رشته‌ها از جمله برق، نصب و تعمیر آسانسور، تعمیر و نگهداری ماشین‌های الکترونیکی، تاسیسات، تعبیه، شهرسازی، حسابداری گرایش حسابرسی و گرایش مالی، طراحی پوشاک، انیمیشن و انرژی‌های تجدیدپذیر در استان ادامه تحصیل بدهند.

وی بیان کرد: از فردا ثبت‌نام در ۲۴ کد رشته کارشناسی از طریق سایت سازمان سنجش آغاز می‌شود.

رییس آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران بیرجند هم گفت: شیوع بیماری کرونا فرصتی برای دانشجویان  مربیان این دانشکده در استان ایجاد کرد.

اطمینان از راه‌اندازی و فعالیت کارگاه تولید ماسک در مرکز استان خبر داد و گفت: تاکنون ۲۰ هزار ماسک توسط ۲۵ دانشجو و چهار مربی این دانشکده تولید و تحویل مراکز درمانی شده است.

وی بیان کرد: ۹۸۰ تا یکهزار و ۶۴ دانشجو در ۱۵ رشته کاردانی و ۶ رشته کارشناسی به صورت میانگین در دانشکده مشغول به تحصیل هستند که ۷۰ درصد آنها بومی استان هستند.

رییس آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران بیرجند اظهار داشت: از لحاظ فضای خوابگاه برای دانشجویان دختر در مرکز استان با کمبود مواجه هستیم و دانشجویان مجبور به استفاده از خوابگاه‌های خودگران هستند.

وی با بیان اینکه توانمندی‌های دانشکده دختران مورد کم لطفی مسوولان دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است عنوان کرد: بسیاری از توانمندی‌ها و تولیدات در استان قابل انجام است در حالیکه مسوولان از توان استان‌های دیگر بهره‌مند می‌شوند.

اطمینان ادامه داد: به عنوان مثال کارخانجات و بخش صنعت یا برخی دستگاه‌های اجرایی می‌توانند لباس فرم مورد نیاز خود را با قیمت بسیار پایین‌تر و با کیفیت بیشتر به ما سفارش دهند در حالیکه در استان اینگونه نیست.

وی تاکید کرد: از مسوولان دستگاه‌های اجرایی درخواست داریم توانمندی و هنر دانشجویان و جوانان استان را بیشتر مورد توجه قرار دهند چراکه از این طریق هم زمینه اشتغال و هم انگیزه‌ای برای جوانان ایجاد می‌شود.