#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

دکتر محمد دهقانی رئیس دانشگاه  علوم پزشکی بیرجند در خصوص اعمال محدودیت ها در استان گفت: با اعمال محدودیت ها و رعایت مردم، خوشبختانه نرخ بروز بیماران تنفسی و مثبت بستری در بیمارستان ها کاهش پیدا کرده و همچنین میزان مرگ و میر روند کاهشی واضحی را نشان می دهد. که به خاطر همراهی هم استانی های عزیز و رعایت محدودیت هایی بود که با همراهی اصناف و مردم در ترددها و مشارکت تمامی ارگان ها مانند نیروی انتظامی اتاق اصناف و… بود و ما شاهد روند نزولی بیماری در استان هستیم. و امیدواریم این روند نزولی کماکان ادامه داشته باشد.

رئیس دانشگاه با بیان اینکه در آبان ماه نرخ بروز موارد جدید ۲/۴ بود و افزایش چشمگیر را در موارد بستری داشتیم افزود: خوشبختانه نرخ بروزبیماری در آذر ماه از نرخ بروز موارد کشوری کمتر بوده است. لازم به ذکر است نرخ بروز موارد جدید در کشور ۱۵/۷ در صد هزار نفر و در استان ۱۳/۸ در صد هزار نفر جمعیت است که از میانگین کشوری پایین تر هستیم.
وی در خصوص رنگ بندی ها گفت: شهرستان طبس همچنان در وضعیت قرمز خیلی پرخطر قرار دارد .خوشبختانه شهرستان قاین از امروز نارنجی شده و محدودیت های جدید در آن اعمال می شود. سایر شهرستان های بیرجند، سرایان، بشرویه، فردوس و نهبندان که تاکنون قرمز بودند، از صبح شنبه براساس رنگ نارنجی محدودیتها در آنجا اعمال خواهد شد. صنوف گروه شغلی ۱ و ۲ اجازه فعایت دارند و حضور کارکنان در ادارات تا سقف ۵۰ درصد خواهد بود.البته در خصوص محدودیت های تردد، روز شنبه در جلسه ستاد ملی تصمیمات جدیدی اتخاذ می شود که اطلاع رسانی خواهد شد.
رئیس دانشگاه در ادامه افزود: ممنوعیت تردد افراد کرونا مثبت تا ۱۴ روز که گاهی اوقات خیلی رعایت نمیشد، اکنون ممنوع شده است. همچنین در ستاد ملی مصوب شد ورود کلیه افراد به سازمان ها و ادارات برای گرفتن خدمات با کارت ملی است و اگر فردی مثبت باشد و اجازه ی خروج از قرنطینه را نداشته باشد، اجازه ی ورود به سازمان ها را ندارد . گفتنی است در همه ی مکان های پرتردد و شلوغ قرار است این اتفاق بیفتد.
دکتر دهقانی در پایان خاطر نشان کرد: اگر مردم کماکان رعایت پروتکلها و محدودیتها را ادامه دهند، ما نتایج بهتر و بیشتری را خواهیم دید اما اگر شرایط عادی انگارانه شود و به قبل برگردند که استفاده از ماسک، شستشوی دست و مخصوصا دورهمی های خانوادگی و شبانه که عامل ۵۱ درصد از ابتلاها در کشور و در استان ما بالای ۶۰ درصد است رعایت نشود قطعا ما پیک چهارم را خواهیم داشت. پیش بینی این است که اگر پیک چهارم در زمستان اتفاق بیفتد، قطعا از پیک های قبلی بدتر خواهد بود.