رییس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور گفت: ارائه راهکار علمی و پژوهش‌محور برای حل مسائل و مشکلات کشور از جمله خراسان جنوبی در اولویت این سازمان قرار دارد.

سردار “مهدی رحیمی”  در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: ما به استان خراسان جنوبی نگاه ویژه داریم و ارائه راهکار علمی در حوزه‌های آب و محیط زیست از اولویت‌های نخست این منطقه است.

وی گفت: در خراسان جنوبی ظرفیت‌های عجیب و غریبی در حوزه‌های توانمندی سرمایه‌های انسانی وجود دارد و پرورش پدران علم، وجود مدرسه شوکتیه به عنوان سومین مدرسه نوین ایران و از این قبیل حاکی از توجه به حوزه علم و فناوری است.

رییس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری با اشاره به فعالیت ۴۹ مرکز آموزش عالی و ۲ هزار و ۶۰۰ مدرسه در خراسان جنوبی افزود: وظیفه مراکز آموزش عالی در درجه اول ارائه راهکار علمی برای حل مسائل و مشکلات مردم در حوزه‌های صنعتی، فرهنگی، اقتصادی است.

وی تصریح کرد: اگر هنوز مشکلاتی در استان وجود دارد ناشی از این است که مسیر علمی را به‌خوبی طی نکرده‌ایم.

سردار رحیمی گفت: انرژی‌های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی می‌تواند مزیتی برای این استان باشد که باید در این زمینه اولویت‌بندی انجام شود.

وی بر لزوم ایجاد ارزش افزوده از صنایع دستی و معادن غنی استان تاکید کرد و افزود: همچنین محصولات استراتژیک کشاورزی و گیاهان دارویی خراسان جنوبی زبانزد است که می‌تواند بسترساز تهیه مواد دارویی کل کشور شود.

رییس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور گفت: برای جبران شکاف راهبردی علمی با دنیا باید مرزشکنی و نوآوری علمی از مبدا داشته باشیم و جهش‌های علمی مستمر و پی در پی اتفاق بیفتد و آن را تبدیل به مولفه اقتدار کرد.

وی افزود: مسیر علم و فناوری مقدس است و رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به آن لقب جهاد علمی دادند.

رحیمی با تاکید بر اینکه در عرصه علم باید مشابه دوران دفاع مقدس به‌صورت شبانه‌روزی با موانع مبارزه کرد گفت: پس از ۹ سال که رهبر معظم انقلاب بحث مرجعیت علمی را مطرح فرمودند هنوز این مهم در کشور تعریف نشده است.

وی با بیان اینکه مراکز آموزش عالی باید برای حل مسائل و مشکلات کشور راهکار ارائه دهند اظهار داشت: دانشگاه‌ها باید به سطح سه ارتقا یابند و به سمت دانش‌بنیانی حرکت کنند تا نیاز مردم را احصا و رفع کرده و ما را به علوم نافع و مرجع‌ساز وصل کنند.

رییس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری افزود: دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه باید به قرآن برای خلق ایده و تبدیل به فناوری برای رسیدن به مرجعیت علمی توجه ویژه داشته باشند.

وی تصریح کرد: همه ما سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان باید دغدغه خود را توصیه نخست رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب بگذاریم تا در صراطی که رهبری تبیین کردند، حرکت کنیم.

سردار رحیمی گفت: فناوری و علم جهان روز به روز در حال دگرگونی اساسی است و اگر ما تابع زمان و مکان خودمان نباشیم هرگز نمی‌توانیم شکاف راهبردی تراز قدرت علمی ایران با تراز قدرت علمی دنیا را جبران کنیم.

وی افزود: باید مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران را در مقابل آمریکا افزایش دهیم چرا که ولایت، مردم، نیروهای مسلح و کشورهای مقاومت از مولفه‌های قدرت این نظام هستند و باید از نظر علم و فناوری نیز روز به روز پیشرفته و قوی‌تر شویم.

رییس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور که همزمان با هفته پژوهش و فناوری (۲۰ تا ۲۶ آذر) به خراسان جنوبی سفر کرده است، عصر امروز در مراسم افتتاح نمایشگاه تخصصی جهادگران علم و فناوری در بیرجند حضور می‌یابد.