مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: امسال ۲۱ میلیون و ۱۶۴ هزار دلار صادرات توسط ۲۷ تعاونی استان به خارج از کشور انجام شده است.

عباس رکنی روز یکشنبه در نشست خبری با موضوع «اقدامات صورت گرفته در حوزه تعاون استان» افزود: عمده صادرات شرکت تعاونی های استان به کشورهای افغانستان، امارات، ترکیه، هند، آلمان، سوئیس، ژاپن، عراق و پاکستان بوده است.
وی بیان کرد: مواد معدنی، زعفران، فرش، خوراک دام و طیور، مرغ، جوجه شترمرغ، سنگ ساختمانی، مصالح ساختمانی، سوخت، صنایع دستی و مواد غیر نفتی از جمله کیک و کلوچه، پیه ذوب شده، مواد پلاستیکی، پنجره دو جداره از جمله محصولات صادراتی این تعاونی ها است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر با احتساب سهام عدالت ۸۵۶ تعاونی با ۶۰۱ هزار و ۵۹ عضو و سرمایه ۳۳۲ میلیارد و ۹۹۹ میلیون ریال و اشتغال هفت هزار و ۳۷۹ نفر در استان فعال است.
وی گفت: این شرکت های تعاونی در حوزه های خدماتی، صنعتی، عمرانی، مسکن، معدنی، کشاورزی، حمل و نقل، تولیدی توزیعی، تامین نیاز تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و فرش دستباف فعال هستند.
رکنی به پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری اشاره کرد و افزود: امسال ۱۴۰ طرح اشتغال توسط شرکت تعاونی به مبلغ ۳۴۵ میلیارد و ۵۵۹ میلیون ریال در بانک های عامل مصوب شد.
وی بیان کرد: در مجموع در مرحله نخست اعتبار اشتغال پایدار روستایی و عشایری ۲۸ طرح تعاونی به مبلغ ۱۲ میلیارد و ۲۴۷ میلیون ریال و اشتغال پیش بینی شده ۴۲۷ نفر پرداخت شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی یادآور شد: امسال ۷۴ شرکت تعاونی با عضویت ۲ هزار و ۹۳ نفر و سرمایه ۲۲ میلیارد و ۷۰ میلیون ریال با اشتغال یکهزار و ۱۰۶ نفر در استان تشکیل شد.
وی با بیان اینکه بیشترین شرکت تعاونی تشکیل شده مربوط به بخش کشاورزی بوده است گفت: همچنین بخش های خدمات، تولیدی توزیعی و صنعتی بیشترین تعاونی را به خود اختصاص داده است.
رکنی اظهار داشت: همچنین امسال ۳۳ تعاونی در راستای طرح روستا تعاون در استان تشکیل شد که این طرح با هدف تولید و اشتغال در قالب تعاونی سبب افزایش فعالیت روستاییان در زمینه های مختلف اقتصادی می شود.
وی افزود: پیگیری تفاهم نامه با سازمان بسیج سازندگی، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری و آموزش و پرورش از دیگر برنامه ها برای توسعه و گسترش تعاونی ها در استان است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله