استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد: از نظر ما هر چهار معبر مرزی استان باز است و امکان تجارت و مبادلات مرزی در آنها وجود دارد.

حمید ملانوری  در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان خراسان جنوبی افزود: فعالیت در بازارچه‌های مرزی استان به همت تجار و بازرگانان ایران و افغانستان بستگی دارد و تجار با توجه به شرایط پیش آمده مراودات خود را توسعه دهند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از رویکردهای اصلی استان فعال‌سازی مرز مشترک با کشور افغانستان است گفت: اقدامات جدی را در راستای تقویت و توسعه زیرساخت‌های مرزی در دست انجام داریم برای اینکه بتوانیم علاوه بر مرز ماهیرود، معبرهای دوکوهانه شهرستان نهبندان، گلورده شهرستان درمیان و یزدان شهرستان زیرکوه را هم فعال کنیم.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: اخیرا معبر رسمی یزدان در شهرستان زیرکوه را در قالب خرده‌فروشی فعال کردیم و روز به روز توسعه می‌دهیم.

وی افزود: در بازارچه‌های دوکوهانه نهبندان و گلورده (میل ۷۳) درمیان هم به لحاظ زیرساختی و انجام امور اداری نواقص را برطرف کردیم و آمادگی لازم را داریم لذا از نظر ما هر چهار معبر مرزی باز است و منعی برای فعالیت در آنها وجود ندارد.

ملانوری افزود: آنچه مهم است، تلاش تجار افغانستان و ایران است که هماهنگی‌های لازم را با هم انجام دهند و تقاضای مبادلات مرزی صورت گیرد.

وی اظهار داشت: از تجار تقاضا داریم که در این زمینه فعال شوند چون بخشی از فعالیت مرز بستگی به فعالیت تجار و بازرگانان دارند و بخشی هم مربوط به اقدامات اداری است که به مجموعه ما بر می‌گردد و ما در این زمینه آمادگی لازم را داریم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: به لحاظ سازمانی و اداری هیچ مشکلی در مبادلات مرزی در خراسان جنوبی نداریم و تجار با توجه به وضعیت مرز تلاش بیشتری داشته باشند و مراودات و پیگیری‌ها جدی‌تر از قبل باشد.

وی با تاکید بر اینکه تردد نیروهای افغان به عمق خاک کشور، شب‌خوابی و دپوی کالاها در بازارچه‌های استان ممنوع است گفت: فعالیت بازارچه‌ها از هفت صبح تا پنج بعد از ظهر است و این الزامات به لحاظ مدیریت بهتر شرایط اتخاذ شده است.

ملانوری اضافه کرد: ترانزیت سوخت فقط از پایانه مرزی ماهیرود انجام می‌شود و مشکلاتی در زمینه حمل و نقل و اقدامات گمرکی وجود داشت و با تصمیمی که گرفته شد، مشکل حل شده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: کامیون‌ها باید از منطقه ویژه نوبت بگیرند و با هماهنگی گمرک و منطقه ویژه اقتصادی کار را ادامه دهند، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز طرح خود را برای اصلاح و بهبود شرایط به کارویژه مرز ارائه کند تا بعد از طرح و بررسی ترتیب اثر داده شود.

وی افزود: مرز به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه‌ای در استان برای ما اهمیت زیادی دارد چرا که مرز هم در توسعه اقتصادی و هم امنیت از موضوعات مهم است.

ملانوری اظهار داشت: ما علاقه‌مند و پیگیر هستیم که مرز استان را در زمینه مبادلات تجاری فعال نگه داریم و فعال‌تر کنیم، در زمینه مرز ملاحظات امنیتی را هم داریم تا بتوانیم با امنیت لازم، مبادلات مرزی را به خوبی توسعه دهیم.

وی گفت: در شرایط فعلی وضعیت ما در مرز با دوره‌های قبل متفاوت است بنابراین هماهنگی بین دستگاه‌ها، نهادها و تشکیلات و کارگروه و ستادهای متولی امور مرز باید افزایش یابد تا برنامه‌ریزی دقیق دو موضوع اقتصادی و امنیت را در حوزه مرز به خوبی مدیریت و توسعه دهیم.

استاندار خراسان جنوبی افزود: علت تشکیل مستمر جلسات شورای ساماندهی مبادلات مرزی با حضور استاندار، حساسیت موضوع است و گفت و گوها و بازدیدهای زیادی داریم که بتوانیم دو موضوع امنیت و اقتصاد مرز را هرچه بیشتر توسعه دهیم و از آن بهره‌مند شویم.

وی تاکید کرد: همه دستگاه‌‎های متولی هیچ اقدامی در بخش‌های مختلف مرز را بدون هماهنگی شورای ساماندهی مبادلات مرزی، کارویژه مرز و شورای تامین استان نباید انجام دهند و براساس مصوبه جلسه امروز فعالیت کامیون‌های سوخت به روال سابق انجام می‌شود.

ملانوری با اشاره به اینکه استقرار دستگاه ایکس‌ری یکی از الزامات و ضرورت‌ها در مرز ماهیرود است گفت: باید طی یک ماه آینده پیشرفت قابل ملاحظه‌ای درخصوص این طرح در منطقه ببینیم و این پروژه در بازه زمانی تعیین شده به بهره‌برداری برسد.

وی بیان کرد: مخزن پروژه آب در منطقه  ماهیرود مهم است و پیمانکار در حال کار است که باید روند اجرا تسریع شود، ساختمان مرزبانی هم در حال تکمیل است و به زودی بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: درخصوص غرفه‌های خدماتی بازارچه ماهیرود در این جلسه مصوب شود که در مهلت قانونی به مزایده گذاشته و مزایده وقتی قانونی انجام شود، چالش‌ها و اختلافات کمتر می‌شود.

وی گفت: خرده‌فروشی در بازارچه ماهیرود و سایر بازارچه‌های مرزی استان در این شورا تصویب و برای نظر کارشناسی و بررسی بیشتر به کارگروه مرز ارجاع داده شود.

این نشست با محوریت بررسی مصوبات سفر استاندار به بازارچه‌های مرزی، بررسی آخرین اقدامات دستگاه‌های اجرایی درخصوص بازگشایی بازارچه‌های مرزی و ارائه گزارش دستگاه‌های مستقر در مرز از آخرین وضعیت سایت مرزی ماهیرود برگزار شد.

خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران در همسایگی ولایت فراه افغانستان، ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارد و دارای چهار بازارچه مرزی به نام‌های گلورده (میل ۷۳) در شهرستان درمیان، دوکوهانه در شهرستان نهبندان، یزدان در شهرستان زیرکوه و ماهیرود در شهرستان سربیشه است.

پایانه مرزی ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال‌ترین مرز خراسان جنوبی در سال‌های اخیر بوده است.