استاندار خراسان جنوبی گفت: قبل از دولت سیزدهم ۱۳ سرمایه‌گذار خارجی مجوز داشتند و در ۲ سال اخیر نیز برای ۱۳ سرمایه‌گذار خارجی دیگر در استان مجوز صادر شده که در مجموع ۱۵ پروژه فعال است.

قناعت استاندار خراسان جنوبی در گردهمایی استانی ائمه جمعه خراسان جنوبی گفت: میزان سرمایه‌گذاری خارجی مصوب از ابتدای تاسیس استان تا قبل از دولت سیزدهم ۹۹۱ میلیون دلار بوده و در ۲ سال اخیر تا پایان تیر امسال به یک میلیارد و ۲۶۷ میلیون دلار رسیده است که رشد ۲۷.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

او افزود: میزان سرمایه‌گذاری جذب شده تا قبل از دولت سیزدهم ۸۶.۸ میلیون دلار بود و اکنون ۹۷ میلیون دلار جذب شده است.

قناعت ادامه داد: پروژه‌های فعال دارای سرمایه وارده نیز ۱۲ مورد بود و از ۱۳ مورد سرمایه‌گذاری که دولت سیزدهم مجوز داده سه پروژه فعال شده است.

استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: قبل از دولت سیزدهم ۶۷۰ معدن در استان خراسان جنوبی فعال بوده و در این مدت به ۷۵۰ معدن رسیده است.

او با بیان اینکه در حوزه اقتصادی هم رتبه‌های خوبی را کسب کرده ایم گفت: سال گذشته ایجاد ۱۰ هزار و ۷۷۹ فرصت شغلی در تعهد استان بود که با تحقق ۱۷ هزار و ۷۳۶ اشتغال شاهد رشد ۱۶۴ درصدی بودیم و خراسان جنوبی رتبه دوم کشوری را کسب کرد.

قناعت با اشاره به اینکه خراسان جنوبی از نظر کاهش نرخ بیکاری رتبه دوم کشور را دارد ادامه داد: درخصوص اجرای شعار سال هم استان رتبه پنجم کشوری را کسب کرده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در زمینه جذب تسهیلات بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه رتبه دوم و درخصوص جذب سرمایه‌گذاری خارجی رتبه نهم کشور را کسب کرده‌ایم.

او به امضای تفاهم نامه اخیر استانداری و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اشاره کرد و افزود: قرار است از ظرفیت‌های اجرایی سپاه در پروژه‌ها استفاده کنیم که منابع آن توسط بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، کمیته امداد امام خمینی (ره) و دولت تامین می‌شود.

قناعت گفت: این اقدام باعث سرعت گرفتن پروژه‌ها شده و قرارگاه امام حسن مجتبی از بزرگترین و مهمترین ظرفیت‌های محرومیت زدایی در کشور بوده که مهمترین اقدام آن آبرسانی به روستا‌های کشور است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: اولین قرارداد سال ۱۴۰۰ بین استان و این قرارگاه منعقد و قرار شد ۱۱۵ روستا با اعتبار ۲۸۰ میلیارد تومان آبرسانی شود که تاکنون ۲۰ روستا انجام شده و مابقی تا هفته دولت سال آینده انجام می‌شود.

او ادامه داد: براساس قرارداد دوم، آبرسانی به ۱۴۵ روستا و در قرارداد سوم ۳۵۷ روستا در دستور کار است که در مجموع ۶۱۷ روستا آبرسانی خواهد شد و تا پایان سال ۱۴۰۵ باید انجام شود.

قناعت گفت: بعد از آبرسانی وارد آبخیزداری، ایجاد اشتغال، راه روستایی، ساخت مسکن محرومان، کشاورزی، صنعت، صنایع دستی، احداث مدرسه روستایی، نماز خانه، بهداشت و درمان و حوزه عشایری می‌شویم.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در حوزه‌های فرهنگی هم احداث هشت مجتمع بین راهی، ۱۰۰ چمن مصنوعی، احداث ۵۰ مسجد و تکمیل ۱۵۰ مسجد روستایی، احداث هفت کتابخانه، ۲۵ یادمان شهدا و ۵۰ خانه عالم روستایی از جمله تعهدات است.

او بیان کرد: قرارداد بین استان و قرارگاه منعقد شد و طی ۲ ماه پس از تعیین نمایندگان طرفین قرارداد در هفت کارگروه اقدامات دنبال خواهد شد.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: آبرسانی از موضوعاتی است که در استان به طور جدی دنبال می‌شود در صورتی که تا چند سال پیش رویایی بیش نبود، اما اکنون انتقال آب دریای عمان از چابهار به زاهدان در حال انجام است که بعد از آن به خراسان جنوبی منتقل خواهد شد.

او اظهار کرد: مسیر یابی، طراحی نقشه، مسیرسازی و لوله گذاری از مراحل فنی انتقال آب بوده که تا مرحله سوم در مسیر نهبندان به بیرجند پیش رفته است.

قناعت گفت: از همین رو پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۶ آب دریای عمان به خراسان جنوبی خواهد آمد اگرچه این پروژه بسیار سنگین، سخت و مشکل است، اما استان را متحول می‌کند.

قناعت با اشاره به ساماندهی آب‌های مرزی افزود: در مناطق مرزی از جمله زیرکوه آب‌های مرزی به سمت کشور‌های همسایه می‌رود که به دنبال اخذ مجوز ماده ۲۳ هستیم تا ردیف اعتباری باز شود و پس از اجرای طرح ساماندهی آب‌های مرزی علاوه بر چهار شهرستان مرزی، شهرستان‌های اطراف هم از این آب‌ها بهره‌مند خواهند شد.

استاندار خراسان جنوبی همچنین گفت: بعد از تجربه تلخ بحران سرما در زمستان سال گذشته، اجرای پروژه انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان به منظور پایداری بیشتر گاز خانگی برای شرایط بحران و سرما آغاز شد تا مشکلات زمستان ۱۴۰۱ تکرار نشود.

او اظهار کرد: براساس آنچه هفته نامه اکونومیست انتشار داده زمستان سال گذشته در اروپا ۶۸ هزار نفر به خاطر سرما جان دادند، ولی اگر در ایران یک نفر یخ می‌زد دشمنان نظام جمهوری اسلامی بلوای رسانه‌ای برپا می‌کردند.

قناعت گفت: با مدیریت خوبی که در استان خراسان جنوبی انجام شد توانستیم بحران سرما را طوری پشت سر بگذاریم که کمترین مشکل برای مردم ایجاد شود.

او افزود: از همان زمان پیگیری‌ها برای اجرای خط انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان جدی‌تر شد تا از سمت جنوب هم گاز به خراسان جنوبی تزریق شود و هشت هزار میلیارد تومان برای کل پروژه انتقال گاز از دشتک تا سربیشه اعتبار هزینه می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: در کنار این اقدامات پیگیر ایجاد خط انتقال فرآورده‌های نفتی از رفسنجان هستیم که کار مطالعاتی تمام شده و به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی آن خواهیم بود.

او با بیان اینکه احداث راه آهن به مطالبه اجتماعی مردم خراسان جنوبی تبدیل شده است گفت: با توجه به اینکه از محل سفر رئیس جمهور برای راه آهن مصوبه داشتیم پیگیری‌های زیادی در این خصوص انجام شده و حدود ۳۵ دیدار با مسئولان مربوطه صورت گرفته تا توانستیم راهکار‌های تامین منابع را بیابیم و اهمیت کار برای مسئولان کشوری جا افتاد.

قناعت اظهار کرد: نگاه مقام معظم رهبری به موضوعات زیرساختی در کشور هم موجب شد که اعتبارات خوبی از محل صندوق توسعه ملی به راه آهن زاهدان – بیرجند – مشهد اختصاص یابد و امید است شاهد سرعت گرفتن پروژه باشیم.

او افزود: امید آفرینی از موضوعات مهمی است که باید براساس واقعیت به آن توجه کرد، زیرا در همه عرصه‌ها شاهد تحول و پیشرفت هستیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به وجود برخی ضعف‌ها در حوزه اقتصاد و معیشت گفت: علیرغم همه تلاش‌های دولت و مجلس، اما در جنگ تمام عیار اقتصادی قرار گرفته‌ایم و دشمن درصدد است توفیقات کشور را تحت الشعاع مسائل اقتصادی قرار دهد که باید در این زمینه آگاهی بخشی لازم به جامعه انجام شود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور