معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: ظرفیت اعطای بورسیه صنعتی به ۱۲۰ دانشجوی نخبه در استان فراهم شده است که با مشارکت واحدهای اقتصادی پذیرفته می‌شوند.

جواد اشرفی در جلسه انعقاد قرارداد بورسیه صنعتی نخبگان در دانشگاه بیرجند برگزار شد اظهار داشت: در طرح بورسیه صنعتی به اشتغال دانشجویان توجه ویژه شده است و در این طرح دانشجویان مهارت می‌آموزند و وقت خود را بینابین در فضای دانشگاه و صنعت سپری می‌کنند.

وی افزود: یکی از مهمترین مسائلی که منجر به اجرای طرح بورسیه صنعتی شد این است که دانشجویان بیشتر به صورت تئوری مباحث را فرا می‌گیرند و در این طرح با در نظر گرفتن واحدهای تخصصی لازم، دانشجو در محیط واحد صنعتی به صورت عملی مباحث فنی مورد نظر را فرا می‌گیرد.

معاون اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: هدف اصلی از اجرای این طرح شناسایی، توانمندسازی و حفظ نخبگان، پیش بینی آینده شغلی آنان، شناسایی استعدادهای برتر و بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان در داخل استان است.

وی افزود: این طرح سال گذشته به طور آزمایشی در یزد اجرا شد و با توجه به اینکه مورد استقبال قرار گرفت از امسال به‌صورت سراسری در کشور اجرا می‌شود و باید از تجربیات استان یزد استفاده شود.

اشرفی اظهار داشت: در قالب اجرای طرح بورسیه صنعتی، ۱۲۰ دانشجوی نو ورود نخبه از طریق کنکور سراسری در دانشگاه بیرجند، دانشگاه صنعتی بیرجند و دانشگاه بزرگمهر قاینات با مشارکت واحدهای اقتصادی استان به شکل بورسیه پذیرفته می‌شوند.

وی گفت: قرارداد و تفاهم‌نامه‌ای بین بنیاد نخبگان، دانشگاه، واحد اقتصادی و دانشجو منعقد می‌شوند و دانشجویان ماهانه حق الزحمه‌ای از واحد اقتصادی و یارانه‌ای هم از بنیاد نخبگان دریافت می‌کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی خراسان جنوبی تصریح کرد: ملاک انتخاب دانشجویان نخبه، شاخص‌های در نظر گرفته شده در کنکور، مصاحبه تخصصی دانشگاه و واحد اقتصادی با دانشجو است.

وی گفت: براساس هماهنگی‌های صورت گرفته دانشجویان نخبه بعد از اتمام تحصیلات در واحدهای اقتصادی استان جذب خواهند شد.

رئیس دانشگاه بیرجند هم در این نشست گفت: امیدواریم با اعطای بورسیه صنعتی به دانشگاه بیرجند زمینه بالندگی بیشتر این مجموعه‌ آموزش عالی و رونق تولید و اقتصاد را در خراسان جنوبی شاهد باشیم.

احمد لامعی گیو افزود: این طرح به اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی و نخبگان کمک می‌کند و سبب تقویت پیوند صنعت و دانشگاه می‌شود.

وی عنوان کرد: یکی از اهداف بورسیه صنعتی کمک به توسعه دانش و صنعت بر مدار علم است که به منظور اجرای موفق این طرح در استان جلسات هماهنگی مختلفی برگزار شده و امیدواریم بهترین نتیجه را برای بخش صنعت و دانشجویان در پی داشته است.

رئیس دانشگاه بیرجند گفت: امسال مجموعه ای از صنایع و واحدهای اقتصادی استان که زیست بوم نخبه پرور مناسبی دارند برای اعطای بورسیه صنعتی اعلام آمادگی کردند تا بتوانند از ظرفیت این افراد در مجموعه خود استفاده کنند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند هم گفت: شناسایی، هدایت و توانمندسازی، جذب و نگهداشت سرمایه انسانی مستعد و نخبه در واحدهای اقتصادی، آموزش مهارت‌های لازم با نیاز واحدهای اقتصادی به استعدادهای برتر، توانمندی‌های علمی، فنی استعدادهای برتر از طریق ارتباط مستمر آنان با واحدهای اقتصادی، استفاده از ظرفیت‌های اجتماع نخبگانی برای ارتقای فعالیت‌های واحدهای اقتصادی از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

سید جواد حسینی واشان افزود: دانشجویان در طرح بورسیه صنعتی بدو ورود به دانشگاه و در مرحله انتخاب رشته می‌توانند کد رشته‌های دارای بورسیه صنعتی را انتخاب کنند.

وی عنوان کرد: طرح بورسیه صنعتی سال گذشته توسط بنیاد نخبگان به صورت آزمایشی در استان یزد اجرا شد که موفق بود، از این رو امسال اجرای این طرح به صورت سراسری در دستور کار قرار گرفته است.

سرپرست بنیاد نخبگان خراسان جنوبی نیز گفت: براساس همراهی‌های انجام شده ظرفیت ۱۲۰ نفر از خراسان جنوبی در طرح بورسیه صنعتی را به بنیاد ملی نخبگان برای اعلام به سازمان سنجش آموزش معرفی کردیم.

محمد مهدی ایزدخواه افزود: سهمیه کل کشور در طرح بورسیه صنعتی هزار و ۳۸۰ نفر بوده که به سازمان سنجش اعلام شده و از این تعداد ۱۲۰ نفر سهمیه خراسان جنوبی است که اقدام اثرگذار برای نگهداشت نیروی نخبه و مستعد از طرفی پیشرفت و توسعه خراسان جنوبی است.

همچنین رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: طرح بورسیه صنعتی به واحدهای صنعتی ابلاغ شد و تعدادی از واحدهای اقتصادی استان اعلام آمادگی کردند.

علیرضا خامه‌زر افزود: در این زمینه قرارداد چهارجانبه بین دانشگاه بیرجند، بنیاد نخبگان، اتاق بازرگانی و واحدهای اقتصادی منعقد خواهد شد.

وی بیان کرد: در صورت رضایت دانشجو و صاحب واحد تولیدی زمینه جذب دانشجو در واحد اقتصادی فراهم خواهد شد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور