مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی گفت: از ۱۶۰ واحد تولیدی در شهرک صنعتی بیرجند ۲۶ درصد آنها غیرفعال است.

عباس جرجانی روز سه شنبه در حاشیه بازدید استاندار خراسان جنوبی از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی بیرجند در جمع خبرنگاران افزود: از واحدهای تولیدی غیرفعال هشت درصد آنها به دلیل سوء مدیریت و مشکلات بانکی تعطیل است اما می‌توان آنها را به چرخه تولید بازگردانند.

وی ادامه داد: پارسال ۱۲ واحد تولیدی و صنعتی راکد در بیرجند با اجرای طرح رونق تولید و پرداخت تسهیلات به چرخه تولید بازگشتند.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد واحدهای صنعتی استان در شهرک صنعتی بیرجند مستقر هستند اظهار داشت: همچنین معادل ۵۳ درصد اشتغال شهرک های صنعتی استان در این شهرک ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی عنوان کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۷۰۰ نفر در شهرک صنعتی بیرجند مشغول به کار هستند.

وی یادآور شد: یکی از مشکلات واحدهای تولیدی استان این است که زیر ۳۰ درصد ظرفیت اسمی فعالیت داشته و به گونه ای لبه تیغ تعطیلی قرار دارند که با همکاری خانه صنعت و معدن و اتاق بازرگانی تلاش می شود تا این واحدها حفظ شوند.

جرجانی با بیان اینکه حفظ وضعیت موجود جزو اولویت های ما است تاکید کرد: برنامه ریزی شده واحدهای تعطیل به چرخه تولید بازگرداننده یا به سرمایه گذاران جدید واگذار شود چون زیرساخت های آن آماده است و سبب کاهش هزینه ها می شود.

وی گفت: یک واحد تولیدی بازیافت در شهرستان بشرویه مجوزهای لازم را اخذ کرده و در سفر استاندار به این شهرستان عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی افزود: در نشستی که با حضور استاندار برگزار شد مقرر شد مانند سفرهای شهرستانی، بازدیدهایی از شهرک های صنعتی و واحدهای تولیدی استان نیز انجام شود که در این زمینه بخش خصوصی هم کمک زیادی کرد.

وی ادامه داد: براساس دستور استاندار هفته ای یک مرتبه جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با بازدید از واحدهای تولیدی مختلف برگزار خواهد شد.

جرجانی اظهار داشت: با بازدید میدانی مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان احصا و در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید بررسی و برای آن راهکار ارائه می شود.

وی در ارتباط با گلایه مدیران عامل کارخانجات آرد استان در خصوص صدور ۲ مجوز کارخانه آرد در منطقه ویژه اقتصادی و شهرستان فردوس عنوان کرد: در بخش صنعت، معدن و تجارت استان جواز جدید برای کارخانه تولید آرد صادر نمی شود و مخالف این امر هستیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی ادامه داد: متاسفانه توسط دستگاه دیگری سه سال پیش در فردوس مجوز راه اندازی کارخانه آرد صادر شده که اکنون پروژه ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تجهیزات خریداری شده لذا نمی توان جلوی فعالیت آن را گرفت.

وی یادآور شد: اگر واحدهای آردبر از قبیل ماکارونی، کیک و کلوچه و سایر در استان ایجاد شود همانطور که سال ها پیش کارخانه هایی به صورت سنتی فعالیت می کردند و تعطیل شدند ظرفیت کارخانه های آرد استان از ۳۰ درصد به ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت.

جرجانی در ارتباط با صادرات انجام شده از شهرک های صنعتی استان گفت: پارسال با توجه به تعطیلی مرز ماهیرد به مدت چهار ماه، ۳۰ میلیون یورو صادرات از شهرک های صنعتی استان انجام شد.

وی ادامه داد: البته تولیدات استان از مرز میلک زابل، دوغارون و شهریار نیز صادر می شود اما این آمار ارائه شده مربوط به مرز ماهیرد و گمرک خراسان جنوبی است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله