مسوول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: دفاتر شورای نگهبان در زمینه رقابت، مشارکت، سلامت و امنیت انتخابات وظایفی برعهده دارند و ما در این حوزه‌ها از جمله مشارکت انتخاباتی برنامه و فعالیت داریم.

 حجت‌الاسلام مهدی یعقوبی  در نشست خبری به مناسبت ۲۶ تیر سالروز تاسیس شورای نگهبان افزود: قطعا در حوزه مشارکت مردم که دغدغه مشترک مسئولان و دلسوزان نظام است، به گونه‌ای عمل خواهیم که مشارکت حداکثری مردم را در انتخابات شاهد باشیم.

وی گفت: گاهی مباحثی در عرصه رسانه و بخشی از نخبگان سیاسی جامعه مطرح می‌شود که شورای نگهبان درخصوص مشارکت در انتخابات رسالتی ندارد که این موضوع غیرمنطقی و خلاف واقع است.

مسوول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان جنوبی تصریح کرد: شبکه نظارت بر انتخابات در کشور کاملا مردمی است و افراد مورد اعتماد انتخاب، جذب و به عنوان عضو رسمی شبکه نظارت ثبت می‌شوند.

وی افزود: با توجه به جایگاهی که شورای نگهبان در پاسداری از قانون اساسی و نظام قانونی کشور دارد، تاکید مستمر مسئولان بالادستی عمل بر مدار و مُر قانون بوده است، چرا که اگر اعضا و کارکنان شورای نگهبان در هر رده‌ای خودشان به قانون عمل نکنند، چگونه قادرند سایر نهادها را مکلف به اجرای قانون کنند.

یعقوبی گفت: دفاتر استانی و شهرستانی در عرصه نظارت بر انتخابات با شورای نگهبان همکاری دارند و در مجموع نهاد ناظر بر انتخابات است، در این خصوص تاکید همیشگی مسئولان بالادستی دخالت ندادن سلایق شخصی، گروهی و جناحی در عرصه انتخابات است.

وی ادامه داد: چهار هزار و ۳۹۴ نفر عضو فعال شبکه نظارت شورای نگهبان در استان خراسان جنوبی شامل سه هزار و ۵۱۳ نفر مرد و ۸۸۱ نفر خانم هستند.

مسوول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: شبکه نظارت خراسان جنوبی افراد تحصیلکرده هستند به گونه‌ای که ۶۰ درصد شبکه نظارت ما تحصیلات کارشناسی و بالاتر دارند.

وی افزود: میانگین سنی شبکه نظارت استان جوان است و در آینده نزدیک تلاش خواهیم کرد که شبکه نظارت جوان‌تر و پویاتر باشد.

یعقوبی اظهار داشت: یکی از وظایف مهم دفاتر استانی و شهرستانی، آموزش ناظران انتخابات است لذا شبکه نظارت استان افراد آموزش دیده هستند و ناظران علاوه بر دریافت آموزش‌های لازم در هر دوره از انتخابات با دریافت نمره قبولی در آزمون‌های مربوطه برای آنها کارت فعالیت صادر خواهد شد.

وی با اشاره به رصد تحرکات نامزدهای احتمالی دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: رصد اصلی تحرکات و فعالیت نامزدهای انتخابات مجلس بعد از شکل گیری کمیته پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی در دادگستری خواهد بود.

مسوول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان جنوبی افزود: تاکنون هیچ صندوقی رای در خراسان جنوبی باطل نشده و دست‌اندرکاران انتخابات در حوزه اجرا و نظارت در استان همواره رای مردم را به عنوان امانتی بزرگ و شرعی پاس داشته‌اند.

وی با یادآوری بیانات امام راحل و مقام معظم رهبری درباره جایگاه نهاد شورای نگهبان گفت: اهمیت شورای نگهبان بر ‌کسی پوشیده نیست و یک نهاد عقلایی و منطقی است که در ایران اسلامی یک نهاد شرعی هم محسوب می‌شود.

یعقوبی اضافه کرد: اصل نهاد شورای نگهبان به دوران انقلاب بر نمی‌گردد بلکه اصل نهادی که کار شورای نگهبان را می‌خواسته انجام دهد به دوران مشروطه بر می گردد، شورای نگهبان یکی از نهادهایی است که قدمت فراوانی در کشور دارد و قدمت آن به ۱۲۸۶ شمسی می‌رسد یعنی سالی که متمم قانون اساسی مشروطه تصویب شد.

وی گفت: در تمامی کشورهای جهان، نهادی را در سازمان اداری و حکومتی خود پیش‌بینی کردند که پاسدار قانون اساسی و ایدئولوژی خاص خودشان است.

مسوول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان جنوبی از مهمترین وظایف شورای نگهبان را نظارت بر انتخابات برشمرد و گفت: در عرصه نظارت بر انتخابات نیز از آنجایی که انتخابات امری ذاتا چالش آمیز و رقابتی است، قطعا نهادی مستقل که از صلاحیت نظارت بر انتخاب برخوردار باشد، لازم است که بر روند اجرای انتخابات نظارت داشته باشد.

وی افزود: در کشورهای مختلف جهان با عناوین مختلف نهادی با چنین کارکردی وجود دارد و براساس قانون به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر نبود مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها، ۶ نفر از فقهای عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسایل روز از سوی مقام معظم رهبری منصوب و ۶ حقوقدان در رشته‌های مختلف حقوقی توسط رئیس قوه قضاییه به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شوند که نشان دهنده جایگاه ویژه شورای نگهبان است.

یعقوبی با بیان اینکه بیش از ۲۰ اصل قانونی اساسی به جایگاه، وظایف و اهمیت شورای نگهبان پرداخته است گفت: بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی از نظر نبود مغایرت با احکام و قانون اساسی، تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات سه وظیفه مهم این نهاد است.