مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: برای تداوم جریان گاز مشترکان خانگی و مشترکان ویژه از جمله بیمارستان‌ها، گاز واحدهای صنعتی محدودتر می‌شود که مشترکان صنعتی باید نسبت به تهیه سوخت دوم و مشعل دوگانه سوز اقدام کنند.

محمود هاشمی  افزود: برخی محدودیت‌ها از امروز برای واحدهای صنعتی آغاز شده و لازم است سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهاد کشاورزی این موضوع را به واحدهای متولی و زیرمجموعه ابلاغ کنند.

وی با تاکید بر پیش بینی سوخت دوم در واحدهای صنعتی اظهار داشت: هماهنگی با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی درخصوص تهیه سوخت دوم انجام شده و مشکلی برای تامین سوخت دوم وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی گفت: پایش دمای ادارات از طریق کارشناسان شرکت گاز انجام می‌شود و نتیجه گزارش‌ها به استانداری و سازمان بازرسی اعلام خواهد شد که در صورت رعایت نکردن موارد بخشنامه، گاز واحد دولتی قطع خواهد شد.

وی بیان کرد: خاموش کردن وسایل گرمایشی در اتاق‌هایی که حتی به طور موقت خالی از سکنه هستند، تنظیم دمای منزل بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد، استفاده از لباس‌های گرم و مناسب فصل زمستان و همچنین استفاده از پرده‌های ضخیم از جمله نکات مورد تاکید در بخش مشترکان خانگی است.

هاشمی با اشاره به لزوم مدیریت مصرف گاز از سوی مشترکان گفت: مدیریت مصرف گاز از مهمترین موضوعاتی است که در صورت رعایت آن از سوی مشترکان، علاوه بر صرفه اقتصادی برای آنان، از بروز مشکلات در پیک مصرف نیز جلوگیری می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه بستن شیر اصلی گاز هنگام خروج از منزل سبب حفظ ایمنی و کاهش خطرات احتمالی می‌شود تصریح کرد: اطلاع رسانی دقیق، آگاهانه و شفاف، مردم را برای مقابله با سرما و رعایت الگوی صحیح مصرف یاری می‌کند و این مساله را در دستور کار خود قرار می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون قطع گاز در هیچ نقطه از استان رخ نداده است گفت: با این وجود بازدیدهای مکرر از ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز توسط کارشناسان شرکت گاز انجام می‌شود.

وی همچنین  با اشاره به سرد شدن هوا در استان، نسبت به استفاده از وسایل گرمایشی بدون در نظر گرفتن مسائل ایمنی هشدار داد و افزود: دقت نداشتن در نصب صحیح وسایل گازسوز، توجه نکردن به باز بودن مسیر دودکش، نداشتن کلاهک H شکل دودکش، استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد، عدم توجه به تهویه مناسب هوا و کمبود اکسیژن موردنیاز وسایل گازسوز با بستن همه منافذ در ساختمان‌های فاقد سیستم گرمایش مرکزی، استفاده از وسایل غیرگرمایشی نظیر اجاق گاز و پلوپز برای گرمایش و عدم استفاده از شیلنگ و بست استاندارد از مهمترین عوامل بروز حوادث بوده است.

هاشمی اضافه کرد: تاکنون حدود ۹۸۰ کیلومتر خطوط انتقال گاز و هفت هزار و ۶۰۹ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز در سطح استان اجرا شده است.

وی با بیان اینکه امسال طرح‌های گازرسانی در استان با سرعت زیادی در دست انجام است گفت: از مجموع شبکه‌های موجود در استان، ۲ هزار و ۷۶۷ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع شهری و چهار هزار و ۸۴۲ کیلومتر شبکه روستایی است.

وی یادآور شد: تاکنون ۳۰ شهر و ۵۶۲ روستا در استان خراسان جنوبی زیرپوشش گاز طبیعی قرار گرفته و گازرسانی به ۲۳۵ روستا در دست اجرا است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی هم به خبرنگار ایرنا گفت: امروز به تدریج از شدت بارش‌ها در استان کاسته می‌شود و دمای هوا از امشب تا پایان روز چهارشنبه در برخی مناطق به ۱۸ درجه سانتیگراد زیر صفر خواهد رسید.

علیرضا خندان رو با هشدار درباره سرما و یخبندان، بر لزوم به کارگیری تمهیدات و اقدامات لازم برای پیشگیری از مشکلات و خسارات احتمالی تاکید کرد.

سامانه بارشی به صورت باران و برف از روز جمعه در خراسان جنوبی فعال و روز گذشته (شنبه) تشدید شد.

بارش‌ها از دیشب در بیشتر نقاط استان به صورت برف بوده است.

مدارس برخی شهرها و روستاهای استان روز گذشته و امروز به علت بارندگی، برودت هوا و لغزندگی معابر تعطیل شد.

بنابر اعلام پلیس راه در حال حاضر تمامی راه‌های خراسان جنوبی باز اما لغزنده است و در محورهای کوهستانی نیز تردد فقط با زنجیر چرخ امکان پذیر است.