#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: پیگیری وزارت امور خارجه برای راه‌اندازی کنسول غیرمقیم در خراسان جنوبی یکی از مهمترین درخواست‌های استان است.

ا “جواد اشرفی” در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان جنوبی که با حضور “مهدی صفری” معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در سایت مرزی ماهیرود برگزار شد افزود: با راه‌اندازی کنسول غیرمقیم، خدمات مورد نیاز تجار و مسافران هفته‌ای ۲ یا سه روز در استان ارائه خواهد شد.

وی تصریح کرد: ‌در حال حاضر تجار استان فراه افغانستان برای دریافت خدمات باید به هرات مراجعه کنند و تجار خراسان جنوبی نیز خدمات مورد نیاز خود را از خراسان رضوی دریافت می‌کنند که این موضوع دسترسی تجار و مسافران به خدمات را سخت و زمان‌بر می‌کند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: بستر و زمینه این کار قبلا مهیا شده اما به دلایلی متوقف شده است.

وی با اشاره به بازدید معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه از بازارچه مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه گفت: از آنجایی که بازارچه یزدان را ایشان افتتاح کرده بودند، وضعیت فعلی آن را اسفناک خواندند و تاکید داشتند این بازارچه زمانی که افتتاح شد از وضعیت مطلوبی برخوردار بود و نباید به این سرنوشت دچار می‌شد.

اشرفی با بیان اینکه در حوزه جهاد کشاورزی برخی اقلام نظیر نهاده‌های دامی را می‌توانیم از کشور افغانستان وارد کنیم افزود: قبل از این کشور، کاه و یونجه را با استفاده از ظرفیت بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) وارد کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: در جلسه ستاد تنظیم بازار کشور، اختیار این مقوله به جهت تنظیم بازار به وزیر جهاد کشاورزی تفویض شده و براساس این دستورالعمل استان‌های مرزی می‌توانند نهاده‌های دامی را از کشورهای همسایه وارد کنند لذا مکاتبات لازم صورت گرفته و تاکید وزارت امور خارجه می‌تواند این روند را تسریع کند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت اثرگذار مرز رسمی ماهیرود در شرق کشور اظهار داشت: همه تلاش ما این است که به جهت رونق در مرز ماهیرود، پایانه مرزی و درب اقتصادی آن فعال باشند.

خراسان‌ جنوبی در چهار شهرستان سربیشه، درمیان، نهبندان و زیرکوه ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و ولایت فراه و گمرک ابونصر فراهی در افغانستان هم‌مرز با شهرستان سربیشه و مرز ماهیرود در این استان است.

این استان دارای چهار بازارچه مرزی به نام‌های گلورده (میل ۷۳) در شهرستان درمیان، دوکوهانه در شهرستان نهبندان، یزدان در شهرستان زیرکوه و ماهیرود در شهرستان سربیشه است که پایانه مرزی ماهیرود فعال‌ترین مرز خراسان جنوبی در سال‌های اخیر بوده است.

همچنین فعال‌سازی بازارچه مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه همزمان با آغاز به‌کار دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت و دنبال می‌شود.