جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: آمریکا شاهد این است که روز به روز نظام مقدس جمهوری اسلامی پیشرفت می‌کند و علت دشمنی با ما پیشرفت فزاینده نظام در منطقه و فرامنطقه است.

امیر سرتیپ دوم محمد فهمیده قاسم زاده چهارشنبه شب در مراسم شکرانه شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس افزود: آمریکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که مولود مبارک انقلاب با جوانان مخلص، متدین، مجاهد است و همه بار انقلاب را بر دوش داشتند، تروریست اعلام می‌کند و با این کار وحدت ملی بیشتر می‌شود.
وی با اشاره به واقعه شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس که پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ روی داد، گفت: شجره طیبه و نهال نورس انقلاب اسلامی با معجزه الهی به این شکل پشتیبانی می‌شود.
جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیان کرد: در این شب مبارک خداوند را شاکریم که لطف و عنایت ویژه او به عنوان معجزه و امداد غیبی شامل این نظام و کشور شد.
«صحرای طبس در فاصله ۱۳۰ کیلومتری محور طبس به یزد قرار دارد که آمریکایی ها با ورود به این منطقه قصد آزادی گروگان های خود را در تهران داشتند ولی چند فروند هواپیما و بالگرد نظامی آنها بر اثر وقوع توفان شن و برخورد با یکدیگر از بین رفت و دچار شکست سختی شدند.»
امیر فهمیده ادامه داد: دشمنان هرچه دشمنی کنند مردم، ملت و رهبری حرکت زیبای خودشان که حرکت اباعبدالله الحسین (ع) است را انجام می‌دهند و ادامه خواهند داد.
وی گفت: این خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی و تحویل این تمدن نوین اسلامی به صاحب اصلی آن حضرت ولی عصر (عج) ان‌شاءالله توسط مقام معظم رهبری و مردم متدین این کشور اسلامی و نیروهای مسلح انجام خواهد شد.
جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با اشاره به وحدت بین نیروهای مسلح افزود: ارتش و سپاه با وحدت و یکپارچه هستند و ارتش همیشه دستش با همه افتخار خود در دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
وی بیان کرد: درود می‌فرستم به تنها شهید این حادثه بسیار بزرگ، شهید محمد منتظر قائم فرمانده سپاه پاسداران یزد که ورود پیدا کردند و در این حادثه به مقام شهادت رسیدند.
سرتیپ فهمیده گفت: امیدواریم بتوانیم از ولایت پیروی کنیم و با وحدت و یکپارچگی به همه استکبار جهانی پاسخ دهیم که ما همیشه می‌توانیم و توانستیم و شعار امسال هم این است که ما پیروزیم.
عملیات نظامی طبس نام آن در ارتش آمریکا «عملیات پنجه عقاب» بود که توسط نیروی دلتا برای آزادسازی آمریکایی‌ هایی که در تهران نگهداری می شدند، اجرا شد.
پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ (۲۴ آوریل ۱۹۸۰) هواپیماها و بالگردهای آمریکایی وارد فضای پروازی ایران شدند و هنگام اجرای عملیات با ورود به حریم هوایی ایران یکی از بالگردها در ۱۲۰ کیلومتری راور کرمان دچار نقص فنی شد و به اجبار فرود آمد که سرنشینان آن به بالگرد دیگری منتقل شدند و همان بالگرد نیز دچار نقص فنی شد و به ناچار به ناو هواپیمابر بازگشت.
۶ هواپیما و ۶ بالگرد دیگر با استفاده از نقاط کور راداری ایران خود را به طبس رساندند و در تاریکی شب در منطقه‌ای دورافتاده بدون متوجه شدن نیروهای نظامی کشورمان فرود آمدند که حین سوخت گیری یکی از بالگردها دچار نقص فنی شد و در حالیکه هنوز عملیات آغاز نشده بود، سه فروند بالگرد از دست رفت.
پس از تماس با مرکز عملیات، کارتر دستور بازگشت این نیروها را می‌دهد ولی هنگام برخاستن هواپیماها و بالگردها توفان‌ شن آغاز شد و یک هواپیمای سی ۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ-۵۳ به هم برخورد کردند و هر دو آتش گرفتند.
هر سال به همین مناسبت مراسمی با حضور مردم و مسئولان در شهرستان طبس برگزار و یاد شهید محمد منتظر قائم نخستین فرمانده سپاه استان یزد که در این محل به شهادت رسید، گرامی داشته می شود.
طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله