در جلسه مرکز خدمات سرمایه گذاری استان مطرح شد:

اعلام آمادگی هلدینگ سرمایه گذاری خارجی در طرح تولید فروسیلیس آلومینیوم در شهرستان طبس

جلسه مرکز خدمات سرمایه­گذاری به ریاست معاون محترم هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری و باحضور مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان، مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری، مدیران و نمایندگان دستگاه های اجرایی ذیربط استان و شهرستان و هیأت سرمایه گذاری از دولت جمهوری قزاقستان (مرکز ملی تحقیقات معدنی جمهوری قزاقستان)، مرکز مبادلات فناوری ایران- قزاقستان و شرکت همکاری بین المللی توسعه تجاری فلزات  و آلیاژ (ICMD) به عنوان سرمایه گذار پروژه، در محل سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان طبس برگزار گردید.

در این جلسه خانم سرفرازی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری ضمن عرض خیرمقدم به هیأت سرمایه گذاری، حضور مدیران استان در این جلسه را نشان از توجه ویژه و اهمیت به موضوع سرمایه گذاری دانست و گفت: این اطمینان خاطر را به سرمایه گذاران می دهیم که استان و شهرستان طبس آمادگی کامل جهت اجرای این پروژه را دارد. وی افزود: امروز نگاه دولت ایران، ایجاد بستر و فضای امن سرمایه گذاری است و برای توسعه متوازن و همه جانبه نیاز به سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی است که در برنامه های توسعه و سند چشم انداز نظام دیده شده است. وی اذعان نمود: تیم مذاکره کننده ایران در برجام ثابت نمود که ایران به گفتگو و تعامل برمبنای احترام و متقابل می پردازد و در این پروژه همه جوانب براساس تعامل برد- برد درنظر گرفته خواهد شد.

ایشان خاطرنشان کرد: در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، یکی از رویکردهای مهم، برون گرایی و استفاده از ظرفیت های سرمایه گذاری خارجی است و مرکز مبادلات ایران و قزاقستان نیز در این راستا شکل گرفته است. وی تأکید نمود: در پروژه های سرمایه گذاری مقامات استان خود را در کنار سرمایه گذار می دانند و از هیچ کمکی دریع نخواهند کرد.

در ابتدای این جلسه آقای طلائی مقدم معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان طبس ضمن عرض خیرمقدم به مدیران استان و شهرستان و هیأت سرمایه گذاری، به معرفی توانمندی های شهرستان طبس پرداخت. وی گفت: شهرستان طبس با وسعت ۵۵ هزار کیلومتر مربع بزرگترین شهرستان در کشور و خاورمیانه است و پراکندگی منطقه فرصت ها و پتانسیل های بالایی بدنبال دارد.

وی عنوان نمود: پس از اعلام آمادگی هیأت سرمایه گذاری از کشور آلمان و قزاقستان جهت سرمایه گذاری در حوزه معدن شهرستان، جلساتی با شرکت های متولی زیرساخت داشتیم و مناطقی که زیرساخت های لازم را داشته باشد بررسی شد و این شهرستان آمادگی کامل جهت استفاده از ظرفیت های شهرستان را دارد و خوشبختانه با هماهنگی خوبی که در مجموعه استان و شهرستان طبس وجود دارد، آمادگی داریم با کمک تیم سرمایه گذار این پروژه را در کوتاه ترین زمان و به بهترین نحو به سرانجام برسانیم.

در ادامه آقای جعفری مدیرکل امور اقتصادی و دارایی و نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان ضمن عرض خیرمقدم عنوان نمود: جلسه ای با آقای دکتر اکبری رئیس مرکز مبادلات فناوری ایران- قزاقستان در این خصوص داشتیم. وی گفت: در این جلسه موضوع سرمایه گذاری در پروژه فروسیلیس آلومینیوم با ظرفیت تولید ۵۰ هزار تن در سال و میزان سرمایه گذاری به مبلغ ۱۵۵ میلیون دلار توسط هلدینگ سرمایه گذاری متشکل از شرکت ICMD آلمان، شرکت Trustee لهستان و مرکز ملی فرآوری مواد معدنی جمهوری قزاقستان مورد بررسی قرار می گیرد و در ادامه بازدیدی از دو معدن زغال سنگ انجام شده و ظرفیت این معادن مورد بررسی قرار خواهد گرفت و همچنین مناطق پیشنهادی جهت اجرای پروژه مورد بازدید به شرکت سرمایه گذار معرفی خواهد گردید.

در ادامه آقای پروفسور ژارمنوف رئیس مرکز ملی فرآوری مواد خام معدنی جمهوری قزاقستان ضمن عرض احترام و تشکر از اهتمام هماهنگی امور اقتصادی استاندار، معاونت وزارت علوم و مدیران استان، عنوان نمود: مرکز ملی فراوری مواد معدنی با کشورهای مختلف همکاری دارد و ابراز امیدواری کرد ارتباطات دو کشور، بیش از پیش توسعه یابد. وی گفت: تکنولوژی تولید فروسیلیس آلومینیوم توسط این مرکز اختراع و به ثبت رسیده است و این پروژه امروزه یکی از مهمترین پروژه های بین المللی به حساب می آید. وی گفت: این محصول از ترکیب آلومینیوم و آهن بدست آمده است و در تولید فولاد و صنایع ریخته گری کاربرد دارد و مزایای آن کاهش هزینه تولید، بالا بردن کیفیت فولاد کاهش نیاز به مواد جانبی است و مواد اولیه آن زغال سنگ با کمترین کیفیت با خاکستر بیشتر از ۴۰ درصد است و کاهش قیمت ۳ تا ۱۰ دلاری در هر تن تولید فولاد را بدنبال دارد. وی افزود: دو پروژه در قراقستان و قرقیزستان در حال اجرا است و حجم سرمایه گذاری در آن ها بیشتر از ۳۰۰ میلیون دلار است و حدود سه سال است که مطالعه در این خصوص در کشور ایران دارد صورت می گیرد و این منطقه بسیار مناسب جهت اجرای پروژه است چون امکانات و مواد خام اولیه وجود دارد و منابع انرژی بیشتری داریم و تصمیم داریم با مشارکت و سرمایه گذاری شرکت آلمانی، سومین پروژه را در این منطقه اجرا نمائیم.

در ادامه آقای یورگن هاین مدیرعامل شرکت ICMD ضمن تشکر از همکاری مسئولین استانداری و فرمانداری شهرستان طبس گفت: این کمپانی نماینده انحصاری این محصول در کل دنیا می باشد و از سال ۲۰۰۸ با مرکز ملی فرآوری مواد معدنی قزاقستان همکاری دارد و تقاضا برای این محصول فوق العاده زیاد است. وی بیان نمود: اولین کارخانه در قزاقستان راه اندازی شده است و پروژه پایلوت با حجم ۲۵ هزار تن در سال بوده است و تا سال آینده اولین محصولات تولید خواهد شد. وی گفت: ایران دارای منابع انرژی سرشاری از زغال سنگ و همچنین منابع سیلیس است. قیمت انرژی برق نسبت با سایر کشورها ارزان است.

وی در ادامه گفت: برق مصرفی پروژه ۶۰- ۵۰ مگاوات بوده و با توجه به اینکه سیستم استفاده آب در پروژه مدار بسته است آب مصرفی زیاد نیست. گاز موردنیاز مصرفی ۳۰۰-۱۰۰ میلیون متر مکعب می باشد و در آینده تصمیم به احداث نیروگاه ۱۰۰-۵۰ مگاواتی در کنار کارخانه داریم. وی اشتغال پروژه در فاز اولیه را ۳۰۰ نفر و در صورت راه اندازی معدن زغال سنگ ۶۰۰ نفر عنوان نمود.

در ادامه مدیران و نمایندگان دستگاه های اجرایی استان به بحث و بررسی پیرامون تأمین زیرساخت ها و درخواست های سرمایه گذار پرداختند.

در پایان رئیس مرکز مبادلات فناوری ایران- قزاقستان ضمن تشکر از همکاری و هماهنگی خوب مسئولین استان، ابراز امیدواری نمود اجرای پروژه برای رونق و رشد اقتصاد استان مفید واقع شود.

پس از اتمام این جلسه نیز بازدیدی از معادن زغال سنگ پروده طبس و اراضی پیشنهادی اجرای پروژه با حضور هیأت سرمایه گذاری و معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان صورت گرفت.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله