کشت زیر سایبان از روش‌های اصلاح الگوی کشت است که با اجرای آن می‌توان مصرف آب را کاهش و بهره وری محصولات کشاورزی را افزایش داد.

 مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: به طور کلی سایبان، پوشش‌های پلاستیکی و یا پلی اتیلنی است که برای مسقف کردن باغ‌ها و حفاظت از محصولات درختی استفاده می‌شود و از این روش می‌توان برای تولید اغلب محصولات باغی از جمله انواع میوه‌ها، نشاءها، سبزی‌ها و انواع جالیز در مناطق گرم یا معتدل گرم استفاده کرد.

رضایی افزود: محافظت کامل در برابر سرمازدگی‌های بهاره و حفاظت از یخ زدگی (شبنم)، محافظت کامل در برابر تگرگ و باران شدید، باد و طوفان، جلوگیری از آفتاب سوختگی و تابش مستقیم نور خورشید و رفع معضل دانه سفیدی محصولاتی همچون انار، کنترل حمله پرندگان و آفات، پیش رسی محصول و عرضه خارج از فصل، درشتی محصول و افزایش وزن ۱۰ تا ۲۵ درصدی، کیفیت بهتر محصول، کاهش تبخیر، تعرق و تنش آبی، کاهش مصرف آب آبیاری با افزایش رطوبت نسبی باغ و افزایش کارایی مصرف آب از جمله مزایای کشت زیر سایبان است که استفاده از آن را توجیه پذیر می‌کند.

همچنین افزایش طول دوره رشد گیاه، قابلیت تأخیر در برداشت محصول در پیک برداشت تا انتهای فصل برداشت و در ابتدای فصل بهار یا در هنگام برداشت، و افزایش کارایی مصرف عناصر غذایی نیز از دیگر مزایای کشت زیرسایبان است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: کشت زیرسایبان دمای محیط رشد محصول را به میزان ۱۰ درجه سانتیگراد و مصرف آب را ۳۰۰۰ مترمکعب در هر هکتار باغ، کاهش می‌دهد.
متقاضیان برای احداث سایبان می‌توانند به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان خود مراجعه و از تسهیلات مربوطه استفاده کنند