تولید خارشتر در خراسان جنوبی سالانه ۸۰۰ میلیارد ریال برای کشاورزان و بهره برداران درآمدزایی دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه ۲۵هزار هکتار ازدرآمد زایی ۸۰۰ میلیار ریالی خارشتر برای خراسان جنوبیاراضی کشاورزی استان برای کشت خارشتر شناسایی شده است، گفت: سطح زیر کشت زراعی این گیاه حدود ۷۰۰ هکتار است.

عبدالرضا رضایی افزود: تنها ۵۰۰ هکتار از اراضی زارعی خارشتر به صورت مکانیزه آبیاری می‌شوند و مابقی سطح زیر کشت در حاشیه باغات و مزارع به صورت آبی و دیم و نیز به صورت مرتعی است.

به گفته وی دامداران از خارشتر در سطح وسیع برای تغذیه دام هایشان استفاده می‌کنند، اما، چون کاشت و برداشت مکانیزه این گیاه در استان کمتر کاربرد دارد دامداری‌های صنعتی کمتر از آن بهره می‌برند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه این گیاه از سال سوم کاشت به بعد باردهی اقتصادی دارد، افزود: از هر هکتار زمین خارشتر ۸ تا ۱۰ تن علوفه‌تر و ۴ تن علوفه کشت خشک برداشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از خارشتر برای تولید علوفه، بذر و گیاه دارویی استفاده می‌شود، گفت: متاسفانه فرآوری و بهره برداری از خارشتر در استان برای چرای دام، برداشت علوفه خشک و‌تر و در برخی واحد‌های عرقیات سنتی هم از آن عرق استحصال می‌شود.

رضایی افزود: از ۴ سال گذشته تولید بذر در مجموعه کشت و صنعت پیوند خاوران استان شروع و به تمام کشور به صورت بذر لخت و بذر پلیت شده صادر شده همچنین برنامه ریزی‌های وسیعی برای توسعه کشت خارشتر در پروژه هاب شتر در نظر گرفته شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با توجه به سطح زیر کشت خارشتر در استان و مقدار تولید علوفه خشک، ارزش برداشت و چرای علوفه برای دامداران استان ۸۰۰ میلیارد ریال است.

گیاه خارشتر یکی از علوفه‌های خوراکی کم آب بر به عنوان خوراک دام‌ها به شمار می‌رود که با استفاده از آن می‌توان با بازدهی چند برابر از کشت گونه‌های آب بر و پرزحمت جلوگیری کرد.