استاندار خراسان جنوبی گفت: این استان با وجود منابع و ذخایر منحصر به فرد در زمینه‌های معادن، کشاورزی، گردشگری، آموزش عالی، تجارت و بازرگانی، امکان و آمادگی لازم را برای توسعه همکاری‌های مشترک بین ایران و افغانستان دارد.

 حمید ملانوری در نخستین نشست کارگروه افغانستان، در ستاد هماهنگی دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه که با حضور وزیر امور خارجه برگزار شد، با تاکید بر اینکه تقاضای استان بازگشایی پایانه‌های مرزی است افزود: ایجاد زمینه مناسب برای فضای کسب و کار در شهرستان‌های مرزی همچنین توسعه مبادلات در نقاط مختلف مرزی مشترک از دیگر مطالبات استان است.

وی گفت: در پی تعامل بیشتر ملت‌های ایران و افغانستان، یک قدرت بزرگ منطقه‌ای شکل می‌گیرد و قطعا تعاملات، همراهی‌ها و همکاری‌های بیشتر ملت‌های ایران و افغانستان می‌تواند یک قدرت بزرگ منطقه‌ای ایجاد کند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: این قدرت می‌تواند با تهاجم فرهنگی بیگانه مقابله کند و از ارزش‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی در برابر متجاوزین، معاندین و دشمنان کشورهای مسلمان دفاع کند.

وی به اشتراکات مختلف دو ملت اشاره کرد و گفت: از جمله مشترکات این دو کشور، فرهنگ، زبان، دین و موقعیت خاص جغرافیایی است.

ملانوری تصریح کرد: این مشترکات ارزشمند، موقعیت بسیار مناسبی را برای همکاری‌های مشترک بین ایران و افغانستان و تامین منافع دو کشور ایجاد کرده است.

وی افزود: تقویت فرهنگ مشترک و تعاملات هرچه بیشتر بین این دو کشور به ویژه در استان‌های مرزی می‌تواند زمینه توسعه منطقه، رونق تولید، بهبود فضای کسب و کار به ویژه ایجاد امنیت پایدار را فراهم کند.

استان خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر در چهار شهرستان خود با کشور افغانستان مرز مشترک دارد.

این استان در شهرستان‌های سربیشه، درمیان، زیرکوه و نهبندان بازارچه مرزی دارد که در حال حاضر فقط پایانه مرزی ماهیرود در سربیشه فعال است.